Český svaz zpracovatelů masa (ČSZM) letos organizoval již 14. ročník celostátní soutěže Řeznicko-uzenářská prodejna roku. Soutěž je určena všem podnikatelům, kteří se zabývají prodejem masa a masných výrobků v ČR.
Soutěž pro velké sítě i jednotlivé prodejny
Soutěží se ve dvou samostatných kategoriích. První kategorie „nezávislý trh“ je určena pro provozovatele s maximálním počtem pěti prodejen. Tyto prodejny musí mít vlastní samostatný vchod pro zákazníky z veřejného prostranství a nesmí být umístěny v obchodním centru ani v rámci jiné prodejny. Kategorie „prodejní sítě“ je určena pro provozovatele s více než pěti prodejnami na území ČR. Tyto prodejny naopak mohou být umístěny i v obchodních centrech.
Podle pořadatele se z přibližného počtu 605 000 (přesné informace nejsou k dispozici) prodejen masa a uzenin v ČR přihlásilo 133 subjektů. Hodnocení bylo na odborné porotě, k zjištění úrovně prodejen byli používáni i „tajní zákazníci“ a tzv. mystery-shopping. Ti sledovali hlavní kritéria: hygienu prodeje, šíři sortimentu, úroveň prezentace sortimentu a úroveň obsluhujícího personálu a komunikace se zákazníky.
„V některých prodejnách se vyskytly menší nebo větší závady, které by měly být v blízké budoucnosti odstraněny, pokud máme snahu úroveň prodeje masa a masných výrobků stále vylepšovat. To je také hlavním cílem této soutěže,“ uvedl Radek Slanec, výkonný ředitel Českého svazu zpracovatelů masa.
Nejčastější závady
- nenošení roušek a pokrývek hlav prodávajícího personálu
- nehygienické zacházení s pomůckami při manipulaci se zbožím při prodeji
- neúplný sortiment zboží
- v teplém pultu nedostatečně teplé zboží
- nepřiměřená velikost cenovek v prodejní vitríně, které neumožňují dobře vidět zboží
- nabízení zboží negativním způsobem (výrobek je drahý apod.)
„Kontroly prodejen v rámci soutěže ukazují, že řada prodavačů ani vedoucích prodejen nemá ujasněno, jak se používají hygienicky pomůcky při prodeji. Například nelze s igelitovými rukavicemi sahat na zboží a pak jimi brát peníze a podobně,“ komentuje šéf svazu.
Celostátní kolo hodnotila tříčlenná komise ČSZM, která potvrdila krajské vítěze a určila celostátní vítěze ve všech kategorií. V letošním roce se stali vítězi následující společnosti:
Krajští vítězové v kategorii Prodejní sítě
- Jihočeský kraj: Řeznictví MÚÚÚ, Samoty 1533, Písek
- Jihomoravský kraj: Podniková prodejna MP Krásno, Nádražní 184/22, Hustopeče
- Karlovarský kraj: NOVÁK maso-uzeniny, Západní 1/521, Karlovy Vary
- Královéhradecký kraj: NOVÁK maso uzeniny, Solnická 59, Dobruška
- Liberecký kraj: NOVÁK maso-uzeniny, Sobotecká 258, Turnov
- Moravskoslezský kraj: Slezské uzeniny, nám. Antonie Bejdové 1810/10, Ostrava-Poruba
- Olomoucký kraj: Makovec, Dukelská brána 4, Prostějov
- Pardubický kraj: Makovec, Brněnská 818, Jevíčko
- Plzeňský kraj: Zeman maso – uzeniny, Domažlická 870, Klatovy
- Praha: Řeznictví MÚÚÚ, Moskevská 495/48, Praha
- Středočeský kraj: Zeman maso – uzeniny, Západní, Ovčáry
- Ústecký kraj: Kaufland ČR v.o.s., Okružní 3368/7, Ústí n.Labem-Kliše
- Kraj Vysočina: Zeman maso – uzeniny, Palackého 1427/2a, Třešť
- Zlínský kraj: Slezské uzeniny, Okružní 4701, Zlín
Krajští vítězové v kategorii Nezávislý trh
- Jihočeský kraj: Masna Planá nad Lužnicí, Průmyslová 499
- Olomoucký kraj:Váhalovy uzeniny, Pod Humny 308, Hustopeče n. Bečvou.
- Pardubický kraj: Řeznictví a uzenářství Morávek, Smetanovo nám. 13, Litomyšl
- Středočeský kraj: BAXANT ŘEZNICTVÍ, Pražská 614, Benátky nad Jizerou
- Kraj Vysočina: Masna Pelhřimov, Nádražní 2442
- Zlínský kraj: VOMA, Obchodní 1507, Uherské Hradiště
Celostátní vítěz v kategorii Prodejní sítě
- Zlínský kraj: Slezské uzeniny, Okružní 4701, Zlín
Celostátní vítěz v kategorii Nezávislý trh
- Jihočeský kraj: Masna Planá nad Lužnicí, Průmyslová 499
Cena sympaťák za pultem
- Kraj Vysočina: Zeman maso – uzeniny, Palackého 1427/2a, Třešť
Design roku v kategorii Prodejní sítě
- Středočeský kraj: Zeman maso – uzeniny, Západní, Ovčáry
Design roku v kategorii Nezávislý trh
- Pardubický kraj: Řeznictví Sloupnice s.r.o., nám. Míru 60/43
Pořadatel: Kvalitní prodejnu dělá především personál
Prodejny přihlášené do soutěže hodnotí odborná porota, která sleduje celou řadu kritérií. Kromě srovnání s konkurencí a cen pro vítěze znamená účast v soutěži pro účastníky také možnost získat rady z oblasti organizace prodeje, komunikace se zákazníky a plnění legislativních požadavků.
Hodnotí se například hygiena prodeje, kde vedle samozřejmých předpokladů, jako je čistota provozu, pořadatelé sledují i detaily. Netolerují například prsteny, dlouhé nebo lakované nehty, náramky či hodinky u personálu, pokud nejsou důkladně překryté ochranným prostředkem, nebo prodávajícív civilním oděvu a podobně.
Dalšími kritérii jsou šíře sortimentu, a to i u malých prodejen, úroveň prezentace zboží, úroveň obsluhujícího personálu a komunikace se zákazníky: „Netolerujeme hrubé neznalosti v oblasti zbožíznalství, poskytování desinformací, neochotu a přehlíživost ze strany personálu,“ uvádí Český svaz zpracovatelů masa. Doporučuje personál školit, motivovat a důsledně kontrolovat. „Kvalitní prodejnu dělá především kvalitní a ochotný personál!“ zdůrazňuje pořadatel.
Porota oceňuje rovněž to, když je převažující část prodávaného masa českého původu. To znamená takové maso, které bylo získáno ze zvířat narozených, chovaných i poražených v České republice. Další plusové body přináší prodejnám nabídka regionálních masných výrobků.
Jedním z vítězů v krajích se stal Kaufland v Ústí nad Labem. Svůj úspěch společnost přičítá jak proškolenému personálu, tak i vlastnímu masozávodu. Ústecná prodejna je totiž stejně jako dalších 134 prodejen tohoto řetězce v České republice z velké míry zásobována vlastním závodem v Modleticích. „Díky vlastnímu masozávodu můžeme zákazníkům jako jediní v České republice nabídnout plnou kontrolu nad kvalitou masa již od pečlivého výběru dodavatelů přes vstupní kontroly a celý proces zpracování až po distribuci do všech našich prodejen,“ říká Renata Maierl, tisková mluvčí řetězce.