Buďte chytřejší s programem HappyNeuron – Světlušky vám dají zabrat

3. 6. 2011

Sdílet

 Autor: Brainjogging.cz
Čekal jsem, že budu excelovat. Jednotlivé hlavolamy jsou zábavné a software jsem navíc zkoušel po několikaměsíčním tréninku mozku v jiných programech. Dopadl jsem prachbídně.

Na rozdíl od webové služby CogniFit, o které jsem psal v minulém dílu seriálu Buďte chytřejší, je HappyNeuron, nebo aspoň jeho česká verze, aplikace. Abyste ji mohli používat, musíte si ji nainstalovat na svém počítači. Je ale udělaná ve flashi. Chcete-li získat představu, jak vypadá, otevřete si tenhle odkaz: http://brainjogging.cz/. Můžete si vyzkoušet čtyři z celkem šestnácti her, kterými česká lokalizace programu disponuje. HappyNeuron se zaměřuje na čtvero oblastí: paměť, koncentraci, řeč, logické myšlení a vizuálně-prostorovou orientaci.

Na začátku vyplníte svoje datum narození, pohlaví a dosažené vzdělání. Program pak vaše výsledky srovnává s hráči HappyNeuronu z celého světa, jejichž údaje odpovídají vašim. Celou dobu, kdy program používáte, vám počítá tzv. index kognitivní výkonnosti, IKV. Ten se může pohybovat od jedné do tisíce. Na začátku vám přidělí hodnotu 500. Pokud se zlepšujete, váš IKV se zvyšuje, pokud zhoršujete, klesá. Celý systém tak poněkud připomíná hru Chessmaster.


Autor: Brainjogging.cz

Ke každé oblasti tréninku přísluší čtyři hry. Většina z nich je ale trochu náročná aspoň na jednu další oblast. Například hra Čertovina, určená k procvičování paměti, je zároveň náročná i na koncentraci. Ďábelská hříčka Světlušky, kterou autoři HappyNeuronu zařadili do her k procvičování koncentrace, je náročná i na vizuálně-prostorovou orientaci.

Vědecké důkazy

Budete-li pravidelně trénovat, ohodnotí vás program ve všech čtyřech oblastech. Poskytuje i doporučení, jak obtížnou variantu hry si vybrat. Mně ale moc nefungovaly. Když jsem se podle nich řídil, dělal jsem chyby a klesal mi IKV. Program jsem zkoušel po půl roce tréninku v CogniFitu. Čekal jsem proto, že budu excelovat. Dopadal jsem ale špatně. Mohlo by to znamenat i to, že mozkový trénink nefunguje? Nebo je to tím, že jsem nešťastně zamilovaný a deprese snižuje výkon?

Na webu anglické verze aplikace (http://www.happy-neuron.com/) jsou odkazy na množství vědeckých prací, prokazujících její účinky. V naprosté většině jde ale o příspěvky na konferencích, a ne články ve vědeckých časopisech. Zveřejnění článku je obtížnější. Několik výzkumů teprve probíhá. Ne jejich konečný výstup je třeba si ještě počkat. Kdybych měl seřadit všechny tři tréninkové programy, o nichž jsem v seriálu psal, podle stupně ověření exaktními důkazy od nejověřenějšího k nejméně ověřenému, bylo by pořadí BrainWorkshop, CogniFit a HappyNeuron.

Web odkazuje na tři studie, v nichž trénink HappyNeuronu pomohl zlepšit běžné denní fungování pacientů se schizofrenií. Většina lidí si spojuje schizofrenii s halucinacemi a bludy. 

Pacientům ale obvykle dělají daleko větší potíže tzv. negativní příznaky, ke kterým se počítá i schodek kognitivních funkcí. Podobně jsou na tom i lidé trpící depresemi. Účinnost HappyNeuronu se u nich teprve zkoumá. Existují důkazy o zlepšení kognice u zdravých lidí, jak dospělých, tak dětí. Několik studií je věnováno pacientům s různými formami demence.

Stojí za úvahu

Jednotlivé hry mě většinou bavily. Některé trochu připomínaly úkoly v minule popisované službě CogniFit. Zdály se mi ale obtížnější. Možná, že kdybych trénoval pravidelně, rychle bych se zlepšil. Několik z nich mě zaujalo.


Autor: Brainjogging.cz

Už zmíněná hra zaměřená na posilování koncentrace jménem Světlušky se mi líbila asi ze všech nejvíc. Spočívá ve sledování několika rychle se pohybujících tetelivých objektů (světlušek) na černém pozadí. Světlušky opisují přesnou trajektorii. Vy máte vybrat ze čtyř obrázků, která trajektorie to je. Kdybyste se rozhodli si program vyzkoušet, garantuji vám, že u Světlušek se zapotíte.

Hodně se mi líbila i Hra s perspektivou. Zaujala mě hlavně proto, že mi šla. Počítač vám při ní ukáže scenérii složenou z trojrozměrných objektů a mapu. Máte za úkol určit, kde na mapě stojí pozorovatel, který scenérii vidí. Ve druhém kole je to obráceně. Vidíte mapu s umístěním pozorovatele a máte vybrat z několika možností, co uvidí.

Výhrady bych měl k některým úkolům, zaměřeným na řeč. V jednom z nich se mají hledat slova ve změti písmen. Když ale najdete slovo, se kterým autoři aplikace nepočítali, nezapočítá se vám. Připadá mi to nespravedlivé. Na druhou stranu se mi hodně líbilo doplňování chybějících slov do úryvku z nějakého našeho klasika.

Shrnuto: ačkoliv účinností HappyNeuronu si nejsem jistý, jednotlivé hlavolamy jsou zábavné, takže stojí za úvahu.

Autor článku

Píše o vědě. Vystudoval ekologii na Univerzitě Karlově v Praze. Momentálně studuje ještě psychologii na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích, kde i žije. Baví ho čtení, psaní, běhání, kulečník a spánek.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).