Názor k článku Průzkum ukázal, co kazí české zuby od anonym - Dobrý den, zapojuji se do diskuse se svým příspěvkem. Jsem...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 3. 2022 15:28

    bez přezdívky

    Dobrý den,

    zapojuji se do diskuse se svým příspěvkem.
    Jsem ročník 1955, od narození jsem pojištěncem VZP a jsem zvyklá pravidelně každého půl roku chodit na preventivní prohlídky. Pokud se někdy vyskytla nějaká závada, můj stálý pan doktor vše k mé spokojenosti napravil. Ale! Odešel do důchodu. Hledání nového zubaře mi zabralo dva roky ještě v době, kdy jsem u předdůchodového lékaře absolvovala posledních pár prohlídek, protože on svůj odchod avizoval s předstihem.
    Když mě všichni odmítali zaregistrovat i v okruhu padesáti kilometrů od mého bydliště, požádala jsem o pomoc Všeobecnou zdravotní pojišťovnu. Poslali mi seznam zubařů z blízkého okolí, kteří s ní mají smlouvu a nehlásili, že neberou.
    Postupně jsem je podle seznamu obešla. Odmítali. Až se mi poštěstilo, že v blízkém městě otevírali nové ordinace. Vloni v říjnu, mě objednali na letošní únor. V únoru jsem absolvovala rentgeny, prohlídku a zaregistrovali mě. Při prohlídce konstatovali asi u pěti zubů, že je nezbytně nutné opravit stávající plomby (mám amalgamové i světlem tvrzené). Požadovala jsem amalgám, ale ten prý neobjednávají ani nepoužívají. Měla jsem si na první plombu světlem tvrzenou nachystat 3.500,- Kč. Shodou okolností nějaký pacient vypadl, proto jsem mohla přijít hned následující den. Finanční částka mě překvapila, protože jsem si přece našla podle doporučení pojišťovny lékaře, který má smlouvu s VZP.
    Zestručním to. Když jsem trvala na péči plně hrazené pojišťovnou, řekli mi, že moje zuby nejsou akutní, ať přijdu, až to akutní bude. Podivila jsem se, jak se ze dne na den z „nezbytně nutné“ stane „není akutní“. Na dvojí preventivní prohlídku prý nemám nárok, mám se stavit za rok.
    Přeptala jsem se na pojišťovně. Přeposílám, co mi odpověděli:
    Pokud se jedná o smluvní zařízení s VZP, pak je stomatolog povinen nabídnout pacientovi přednostně ošetření hrazeno z veřejného zdravotního pojištění, ve Vašem případě tedy dózovaný amalgám. V celém úseku chrupu je u dospělých osob plně hrazena výplň z dozovaného amalgámu.

    Z veřejného zdravotního pojištění je u dospělých osob samopolymerující kompozit hrazen pouze v úseku od trojky do trojky, tedy u řezáků a špičáků.

    Jestliže lékař zjistí, že má pacient kazy, je povinen mu je ošetřit v rámci standardní zdravotní péče, nikoli pouze v rámci akutní zdravotní péče.

    V roce 2022 mají pojištěnci stále nárok na provedení preventivní i pravidelné prohlídky.

    Preventivní prohlídka je hrazena na základě vykázaného kódu na VZP, pravidelná prohlídka je hrazena od VZP agregační platbou. Nárok na prohlídky tedy zůstává, jen je rozdíl ve způsobu jejich úhrady.

    Částečná i celková snímatelná zubní náhrada v základním provedení je jednou za 4 roky plně hrazena z veřejného zdravotního pojištění.

    V kapitole článku s názvem PROČ K ZUBAŘI NECHODÍME, ANI KDYŽ HO MÁME, nesouhlasím s odvoláváním se na strach. Pokud si pamatuju, moje generace byla na zubaře zvyklá, až do devadesátých let probíhaly školní preventivní prohlídky. Proč a kdo je zrušil?

    Kapitolu článku s názvem PROČ U ZUBAŘE PLATÍME TOLIK PENĚZ si opravte, pojišťovna a nejen VZP plně hradí „plnou pusu zubů“, pokud nechceme nějaké speciality. Ale problém je donutit zubaře, aby tak činili. Agregované platby od pojišťovny asi nejsou dostatečnou motivací.

    Připomínka ke kapitole s názvem PROČ CHODIT NA DENTÁLNÍ HYGIENU: v únoru mi VZP přispěla částkou 300,- Kč na dentální hygienu. Hygienistka však konstatovala, že prý to bude zrušené. Je-li to pravda, proč? Souhlasím s požadavkem, aby byla zubní hygiena také plně hrazena pojišťovnou. Zubní kámen je totiž prevít a může vést k paradentóze. Na druhé straně je fakt, že při preventivní nebo pravidelné prohlídce je zubař povinen zubní kámen odstranit bezplatně. To je opět informace od pojišťovny. Ale dělají to? Ne! Odkazují na zubní hygienisty, kterým musíš zaplatit.

    V kapitole s názvem STUDIE UKÁZALA NA VINÍKY I CESTU KE ZDRAVÝM ZUBŮM souhlasím s tím, že alfou a omegou je prevence a správná péče o dutinu ústní. Chtěla bych však pana doktora Smažíka upozornit na to, že pacient jako já, si v současné situaci může tak akorát u zubaře trhnout nohou, neboť ten mu nezaručí standardní péči na pojišťovnu.

    Nyní jsem v patové situaci. Nechci chodit k zubaři „až to bude akutní“. Požaduji péči plně hrazenou pojišťovnou, ale nejsou ochotni mi ji poskytnout. Co teď? Můj soukromý průzkum u příbuzných a známých má tento výsledek: zubař vždycky navrhuje jen pacientem hrazenou péči, nikoliv přednostně na pojišťovnu. Když mu pacient věří, pak platí a ne málo. Když na to nemá, což je časté, nedostane nic. Až je to akutní a bolestí neví, ani jak se jmenuje, pak solí. Je to správné?
    Zubaře se nebojím, chci tam chodit, jak jsem zvyklá každého půl roku, ale nemám zájem platit nadstandard, když mám nárok na standardní péči na pojišťovnu. Kde mám hledat zubaře, který mě bude ošetřovat jako dosud ten do důchodu odejitý pan doktor?

    Zdravým a kvalitně standardně opraveným zubům zdar!

    S pozdravem Helena Pěnčíková

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).