Vlákno názorů k článku Průzkum ukázal, co kazí české zuby od anonym - Dobrý den, zapojuji se do diskuse se svým příspěvkem. Jsem...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 22. 3. 2022 15:28

    bez přezdívky

    Dobrý den,

    zapojuji se do diskuse se svým příspěvkem.
    Jsem ročník 1955, od narození jsem pojištěncem VZP a jsem zvyklá pravidelně každého půl roku chodit na preventivní prohlídky. Pokud se někdy vyskytla nějaká závada, můj stálý pan doktor vše k mé spokojenosti napravil. Ale! Odešel do důchodu. Hledání nového zubaře mi zabralo dva roky ještě v době, kdy jsem u předdůchodového lékaře absolvovala posledních pár prohlídek, protože on svůj odchod avizoval s předstihem.
    Když mě všichni odmítali zaregistrovat i v okruhu padesáti kilometrů od mého bydliště, požádala jsem o pomoc Všeobecnou zdravotní pojišťovnu. Poslali mi seznam zubařů z blízkého okolí, kteří s ní mají smlouvu a nehlásili, že neberou.
    Postupně jsem je podle seznamu obešla. Odmítali. Až se mi poštěstilo, že v blízkém městě otevírali nové ordinace. Vloni v říjnu, mě objednali na letošní únor. V únoru jsem absolvovala rentgeny, prohlídku a zaregistrovali mě. Při prohlídce konstatovali asi u pěti zubů, že je nezbytně nutné opravit stávající plomby (mám amalgamové i světlem tvrzené). Požadovala jsem amalgám, ale ten prý neobjednávají ani nepoužívají. Měla jsem si na první plombu světlem tvrzenou nachystat 3.500,- Kč. Shodou okolností nějaký pacient vypadl, proto jsem mohla přijít hned následující den. Finanční částka mě překvapila, protože jsem si přece našla podle doporučení pojišťovny lékaře, který má smlouvu s VZP.
    Zestručním to. Když jsem trvala na péči plně hrazené pojišťovnou, řekli mi, že moje zuby nejsou akutní, ať přijdu, až to akutní bude. Podivila jsem se, jak se ze dne na den z „nezbytně nutné“ stane „není akutní“. Na dvojí preventivní prohlídku prý nemám nárok, mám se stavit za rok.
    Přeptala jsem se na pojišťovně. Přeposílám, co mi odpověděli:
    Pokud se jedná o smluvní zařízení s VZP, pak je stomatolog povinen nabídnout pacientovi přednostně ošetření hrazeno z veřejného zdravotního pojištění, ve Vašem případě tedy dózovaný amalgám. V celém úseku chrupu je u dospělých osob plně hrazena výplň z dozovaného amalgámu.

    Z veřejného zdravotního pojištění je u dospělých osob samopolymerující kompozit hrazen pouze v úseku od trojky do trojky, tedy u řezáků a špičáků.

    Jestliže lékař zjistí, že má pacient kazy, je povinen mu je ošetřit v rámci standardní zdravotní péče, nikoli pouze v rámci akutní zdravotní péče.

    V roce 2022 mají pojištěnci stále nárok na provedení preventivní i pravidelné prohlídky.

    Preventivní prohlídka je hrazena na základě vykázaného kódu na VZP, pravidelná prohlídka je hrazena od VZP agregační platbou. Nárok na prohlídky tedy zůstává, jen je rozdíl ve způsobu jejich úhrady.

    Částečná i celková snímatelná zubní náhrada v základním provedení je jednou za 4 roky plně hrazena z veřejného zdravotního pojištění.

    V kapitole článku s názvem PROČ K ZUBAŘI NECHODÍME, ANI KDYŽ HO MÁME, nesouhlasím s odvoláváním se na strach. Pokud si pamatuju, moje generace byla na zubaře zvyklá, až do devadesátých let probíhaly školní preventivní prohlídky. Proč a kdo je zrušil?

    Kapitolu článku s názvem PROČ U ZUBAŘE PLATÍME TOLIK PENĚZ si opravte, pojišťovna a nejen VZP plně hradí „plnou pusu zubů“, pokud nechceme nějaké speciality. Ale problém je donutit zubaře, aby tak činili. Agregované platby od pojišťovny asi nejsou dostatečnou motivací.

    Připomínka ke kapitole s názvem PROČ CHODIT NA DENTÁLNÍ HYGIENU: v únoru mi VZP přispěla částkou 300,- Kč na dentální hygienu. Hygienistka však konstatovala, že prý to bude zrušené. Je-li to pravda, proč? Souhlasím s požadavkem, aby byla zubní hygiena také plně hrazena pojišťovnou. Zubní kámen je totiž prevít a může vést k paradentóze. Na druhé straně je fakt, že při preventivní nebo pravidelné prohlídce je zubař povinen zubní kámen odstranit bezplatně. To je opět informace od pojišťovny. Ale dělají to? Ne! Odkazují na zubní hygienisty, kterým musíš zaplatit.

    V kapitole s názvem STUDIE UKÁZALA NA VINÍKY I CESTU KE ZDRAVÝM ZUBŮM souhlasím s tím, že alfou a omegou je prevence a správná péče o dutinu ústní. Chtěla bych však pana doktora Smažíka upozornit na to, že pacient jako já, si v současné situaci může tak akorát u zubaře trhnout nohou, neboť ten mu nezaručí standardní péči na pojišťovnu.

    Nyní jsem v patové situaci. Nechci chodit k zubaři „až to bude akutní“. Požaduji péči plně hrazenou pojišťovnou, ale nejsou ochotni mi ji poskytnout. Co teď? Můj soukromý průzkum u příbuzných a známých má tento výsledek: zubař vždycky navrhuje jen pacientem hrazenou péči, nikoliv přednostně na pojišťovnu. Když mu pacient věří, pak platí a ne málo. Když na to nemá, což je časté, nedostane nic. Až je to akutní a bolestí neví, ani jak se jmenuje, pak solí. Je to správné?
    Zubaře se nebojím, chci tam chodit, jak jsem zvyklá každého půl roku, ale nemám zájem platit nadstandard, když mám nárok na standardní péči na pojišťovnu. Kde mám hledat zubaře, který mě bude ošetřovat jako dosud ten do důchodu odejitý pan doktor?

    Zdravým a kvalitně standardně opraveným zubům zdar!

    S pozdravem Helena Pěnčíková

  • 22. 3. 2022 16:01

    Lenka Krbcova

    Dobrý den, děkujeme za komentář.
    Bohužel máte v mnohém pravdu, v reálném světě pacienti často narazí na komplikace, i když třeba teoreticky se zdá vše vyřešeno.
    Pokud jde o strach ze zubaře, lidé ho jistě měli i v době povinných školních prohlídek (někdy tím spíš)). Zde rozhovor k tématu jejich zrušení: https://www.vitalia.cz/clanky/skolnich-zubnich-prohlidek-neni-zadna-skoda-rika-prezident-stomatologu/
    I dnes by děti měly být na zubaře zvyklé, na prohlídky by se s nimi mělo chodit odmalička.
    Příspěvek na dentální hygienu VZP pro letošek do bonusů vrátila, původně zkušebně do března, psali jsme o tom zde: https://www.vitalia.cz/clanky/vzp-prispeje-2022-napriklad-na-dentalni-hygienu-kolik-na-co-a-do-kdy-mohou-pojistenci-cerpat/ Aktuální stav ověříme.
    Mějte se pěkně, LK, Vitalia.cz

  • 23. 3. 2022 10:15

    bez přezdívky

    Pro Lenku Krbcovou

    Dobrý den, dnes po ránu jsem si všimla, že mám ke svému příspěvku 81 prstíků nahoru.
    Na to, že mi váš systém registrace pro umožnění vyjádření se, připadá nepružný, je to překvapivě dost. Ale pořád málo, aby se něco změnilo.

    Proto navrhuji, abyste o tématu VZP PLNĚ PLATÍ PLNOU PUSU FUNKČNÍCH ZUBŮ, napsali článek, který uvidí daleko víc lidí. Myslím, že prozatím zubařům stačí těch jejich „pár“ pacientů, kteří je přímým financováním dobře zajistí. Ale právě ti ekonomicky slabší pacienti by měli vědět, jak se správně věci mají. Pokud se budou standardní péče na pojišťovnu dožadovat, stomatologická komora by se tím měla začít řídit.

    Původně jsem svůj případ chtěla komoře popsat. V jejich systému jde však jen o stížnost. Komorou a zubaři nastavený systém nekonečného placení by „stížnost“ nějaké Pěnčíkové byla jenom kapkou v moři nebo obtížným hmyzem, který se dá lehce odehnat. Nabyla jsem názor, že se problém musí medializovat. Prozatím jsou slyšet jen „chudáci“ zubaři, kteří opravují super zkažené zuby, a jejich sdružení – komora. Ať se pan prezident stomatologické komory neohání finančním zapojením pacientů, když víme, že to není nutné.

    K tématu preventivních prohlídek dětí mám zkušenost s vlastními vnoučaty. Jejich rodiče s nimi začali chodit ke svému praktikovi. Po pár návštěvách byly předem dojednané prohlídky rušeny. Když na nich rodiče trvali, mohli s dětmi přijít, ale sami se sebou opět „až to bude akutní“. Budeme se tedy pořád dožadovat něčeho, co by mělo být samozřejmé?

    Ke článku o úhradě za dentální hygienu si myslím, že je všeobecně rozšířený názor, že to tam stojí hodně peněz. A proto se tam lidi nehrnou. Kdyby tato péče byla opět plně hrazená pojišťovnami, určitě by se návštěvnost zvýšila. Opět by to muselo být obecně zveřejněno. Možná by návštěva u hygienisty mohla nahradit pravidelné prohlídky, které zubaři odmítají. A dotyčnou agregovanou platbu by obdržel hygienista. A ti „přetížení“ zubaři, by pak ve volnějším režimu mohli ošetřovat standardně na pojišťovnu.

    S pozdravem HP

  • 23. 3. 2022 11:10

    Lenka Krbcova

    Dobrý den, děkuji, podněty od čtenářů sledujeme a snažíme se jimi zabývat v článcích. Ostatně před časem právě takto vznikla série textů na téma druhé "preventivní" prohlídky, kterou někteří zubaři odmítají dělat, přestože nám všechny autority potvrdily, že na ni pacient má nárok.
    https://www.vitalia.cz/clanky/na-druhou-zubni-prohlidku-mate-narok-co-delat-kdyz-ji-lekar-nechce-provest/
    https://www.vitalia.cz/clanky/cast-pacientu-prijde-o-druhou-preventivni-prohlidku-u-zubare/
    https://www.vitalia.cz/clanky/novinka-u-zubaru-vyvolava-zmatky-prijdeme-od-ledna-o-bezplatnou-prohlidku/
    Směrem k zubařům jsme již zpracovali řadu kritických materiálů, na druhou stranu ne vždy je chyba na straně lékařů či zdravotního systému. Domnívám se, že i stížnosti pacientů jsou potřeba, je nutné se ozvat. Děkujeme za náměty, podíváme se na to. LK, Vitalia.cz

  • 28. 3. 2022 10:26

    iamroot

    Bohužel mi moje zubařka odešla před půl rokem do důchodu a s "moderní" ambulancí mám podobné zkušenosti. V článku bylo také zmíněno, že doktoři kvůli velkému množství zákroků nemají čas. Když si srovnám, že stará zubařka mi za 30min udělala 3 zuby s amalgánem a nový zubař se hodinu piplá s kompozitem na jednom zubu (protože amalgám nevede, ten není cool)...

  • 28. 3. 2022 20:12

    bez přezdívky

    helenapencikova

    Když jsem si dopisovala s pojišťovnou, abych zjistila, co všechno zahrnuje standard na pojišťovnu, tak dózovaný amalgám tam je. Měli by ho objednávat a pracovat s ním. Taky mi z nejbližší pobočky VZP zavolali, možná aby zjistili, co jsem zač, a snažili se mě přesvědčit, že mladí zubaři už neumějí s amalgámem pracovat. Pokud zubař nechce poskytnout standard pro pojištěnce, který to vyžaduje, považuji to za diskriminaci. Jenže jsme ve slepém kruhu a nevidím cestu ven.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).