Rada udělila Bille trest za její zavádějící reklamu. To se podržte

Sdílet

 Autor: Vitalia.cz
Od jara se na Radě pro rozhlasové a televizní vysílání řeší problematický spot společnosti Billa. Mražený polotovar vydávala za čerstvé pečivo a teď za to bude pykat. Schválně, jak vysokou pokutu dostala za zavádějící reklamu běžící několik měsíců v televizi?

Na jaře letošního roku jsme vás informovali o problematické reklamě společnosti Billa. Jistě si vybavíte dojemný, rodinný spot, kdy vnuk s babičkou nakupují v Bille, nasávajíc vůni „čerstvě upečeného pečiva“ a ona vzpomínajíc na to, že takhle to u nich vonělo vždycky v neděli, když její máma pekla. Cosi pípne a prodavačka vychrlí: „Právě jsme dopekli meruňkové kapsy. Takže neděli můžete mít nejen každý den, ale každou půlhodinu. A proto jsme už 27 let vašimi experty na čerstvost.“

A vůbec jí (ani nespočtu lidem, kterým tato reklama před spuštěním do televize prošla rukama) přitom nevadilo, že tímto okamžikem klame tisíce, statisíce, miliony diváků u televizních obrazovek. Minimálně několik měsíců. (Reklama na YouTube běží od října 2018, my jsme podali podnět k prošetření na jaře 2019, kdy stále běžela v TV.)

V čem je problém? Z trouby totiž tato prodavačka vytahuje zmrazený polotovar, ale tvrdí, že je Billa expertem na čerstvost. Navíc na hodinách, které za ní visí, je uvedeno: „Každých 30 minut čerstvé pečivo.“ Cítíte ten nesoulad? Zmrazené není čerstvé. Hodinky nejsou holinky.

Reklamní spot Billy na čerstvost

Podali jsme proto podnět na Radu pro rozhlasové a televizní jednání (RRTV), která celý případ od jara 2019 řešila, až si nakonec dala devět měsíců na rozmyšlenou, jak Billu potrestá.

A včera padl verdikt: „Billa se odsuzuje k deseti letům žaláře…“

No, ne, tak dramatické to nebude.

Obviněná společnost Billa se uznává vinnou ze spáchání přestupku porušením ustanovení, kterého se dopustila zadáním reklamy Billa odvysílané dne 18. března 2019 v čase od 16:16:11 hodin na programu Nova, neboť v reklamě jsou uvedeny zavádějící informace o vlastnostech a povaze, respektive způsobu výroby pekařského výrobku „meruňková kapsa“ prodávaného v prodejnách Billa

Dle vyhlášky Ministerstva zemědělství je čerstvým jemným pečivem nebalené jemné pečivo, jehož celý technologický proces výroby od přípravy těsta až po upečení či obdobnou tepelnou úpravu, včetně uvedení do oběhu, nebyl přerušen zmrazením nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti a které je zároveň nabízeno k prodeji spotřebiteli nejdéle do 24 hodin po upečení či obdobné tepelné úpravě. Reklama tedy u spotřebitele budí dojem, že v prodejnách Billa je prodáváno čerstvé jemné pečivo „meruňkové kapsy“, když ve skutečnosti se jedná o rozmrazený (dopékaný) polotovar, který definici čerstvého pečiva z tohoto důvodu nesplňuje.

Rada se rozhodla uložit pachateli, společnosti Billa, správní trest ve formě napomenutí, kterým se pachatel výslovně upozorňuje na důsledky svého protiprávního jednání, které mu hrozí v případě opakování výše uvedeného protiprávního jednání, a to trest ve formě peněžité sankce. Pachateli je možné v budoucnu uložit pokutu ve výši 2 000 000 Kč. V souladu s ustanovením uložila Rada pachateli povinnost uhradit paušální částku nákladů řízení ve výši 1000 Kč.“

Vyjádření Rady je mírně zkráceno, plná verze k dispozici na stránkách RRTV (PDF).

Za protiprávní jednání: Ty ty ty

Však se ve finále přece zas tak moc nestalo, Billa si nechala vyrobit reklamu, která několik měsíců klamala celý národ, Rada uznala, že je zavádějící, Billu nazvala pachatelem a nakonec padl zasloužený trest: ty ty ty a tisícovka na správní výdaje.

Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci, další z dozorových orgánů, který se danou věcí může zabývat – má k tomu kompetence – to pro změnu nezajímá vůbec. Od léta nereaguje na naše urgence, aby se k probíhajícímu řízení o spotu vyjádřila. 

Billu to „zabolelo“, i když se to nezdá 

Skoro to vypadá, že z toho Billa hladce vyvázla. I když to tak navenek může vypadat, uvnitř Billy změny nakonec proběhly. 


Autor: Vitalia.cz

Čerstvé vs. křupavé

Zatímco na jaře, když ještě běžel tento zavádějící spot, měla Billa ve svých obchodech hodiny, na nichž bylo napsáno „Každých 30 minut čerstvé pečivo“, dnes v nových obchodech má hodiny nové, zdánlivě stejné, jen s tím rozdílem, že už se tam o čerstvosti vůbec nic nepíše. Dnes je tam napsáno „Každých 30 minut křupavé pečivo“. Že by si Billa najednou uvědomila, že to, co ve svých obchodech dělá, není pečení čerstvého pečiva, ale dopékání mrazených polotovarů? Náhoda?

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).