Radlery a cidery: Prosadí se proti české pivní klasice?

4. 7. 2014

Sdílet

 Autor: Isifa.cz
Míchat ovocné limonády s pivem nebo se opíjet zkvašeným jablečným moštem bylo ještě před pár lety pro konzumenty piva v ČR nemyslitelné. Dnes je situace zcela jiná.

Přestože v případě radlerů i ciderů jde o nízkoalkoholické nápoje, které lze označit jako nápojové alternativy právě k pivu, ještě nedávno jim v zemi pijáků tradičního piva nikdo nedával příliš šancí na úspěch. To se již změnilo – i když se zdá, že každá ze zmiňovaných alternativ projde odlišným vývojem.

Zacíleno na ženy a mládež

Společné pro radlery i cidery je snaha jejich výrobců oslovit mladší generaci a také ženy – pokusy oslovit konzumenty piva patřící ke starší generaci zapojením ovocné složky do chuti piva se totiž ukázaly v minulosti jako neúspěšné. Tedy až na speciální produkty minipivovarů, což je ovšem pořád pivo jako takové a je to úplně jiný příběh.

Čas ale oponou trhl a český pivní trh obohatily radlery spolu s marketingovými projekty na podporu jejich odbytu. Prvotní velká očekávání se ale nenaplnila – a poslední průzkumy společnosti Nielsen potvrdily, že konzumace radlerů – pivních mixů, druhý rok po sobě o desítky procent klesá. Upřímně řečeno – svým způsobem se to dalo očekávat. 

Pivo má lepší pitelnost než radler

Pivní mixy nemají v našich zemích téměř vůbec žádnou tradici, takže určitý boom těchto nápojů po roce 2010 v ČR bylo možno připisovat především testování těchto produktů tuzemskými spotřebiteli. Radlery navíc – ať si kdo chce, co chce, říká, nemají klíčovou a společensky žádoucí vlastnost klasických a tradiční technologií vyráběných tuzemských piv, takzvanou pitelnost. Tuto vlastnost našich piv potvrdil nedávno opakovaně Výzkumný ústav pivovarský a sladařský při porovnání se zahraničními pivy s naprosto jednoznačným výsledkem ve prospěch tradiční domácí pivovarské produkce.

Pitelnost je přitom skvělá praktická vlastnost i v konkurenci s radlery – znamená totiž, že po vypití jednoho piva má jeho konzument chuť na další sklenici a necítí se přesycen. Díky tomu lze pivo bez jakýchkoli nepříjemných pocitů konzumovat, samozřejmě v rozumné míře, delší dobu, což se především v tradičně delších „hospodských debatách“ hodí. Právě proto se podle mne konzumenti piva vrátili ke svému tradičnímu nápoji. Tomu navíc nahrává i celkový trend tuzemských spotřebitelů skutečně preferovat po letech pouhých slovních vyjádření klasické české potraviny – a tedy i nápoje.

Cider není kočkopes

Poněkud jiný příběh se odehrává v kategorii ciderů – nízkoalkoholických jablečných moštů, jejichž stávající boom trochu připomíná někdejší nástup radlerů. Podle šetření společnosti Nielsen rostou prodeje těchto nápojů v ČR v současnosti o stovky procent, je však třeba dodat, že z téměř nulové výchozí hodnoty se takto vysoké procentní nárůsty vykazují velmi snadno. Také v případě ciderů jde o „ovocný alkohol“, a stejně jako v případě radlerů jsou převažujícími konzumenty těchto nápojů spíše mladší lidé, z podstaty věci více náchylní zkoušet nové produkty. Tím ale, zdá se, výčet společných jmenovatelů končí.

Cidery jsou nepochybně produktem, kterým se jeho konzument osvěží, a navíc nemají image „kočkopsa“ na půli cesty mezi pivem a limonádou. Obecný příklon mladé generace k vyšší konzumaci ovoce a produktů z něj, včetně nápojů, vytváří také u ciderů potenciál k dalšímu růstu odbytu tak, jak bude společně se svými konzumenty tento typ nápojů „stárnout“. Celá řada nízkoalkoholických jablečných moštů má kromě toho vyšší obsah alkoholu než pivo, takže na vytvoření „dobré nálady“ není nutné zkonzumovat větší množství těchto nápojů, na rozdíl právě od radlerů, v nichž činí obsah alkoholu maximálně 2,5 procenta.

Jablka obecně jsou kromě toho u nás celoročně nejkonzumovanějším ovocem, takže jejich chuť a zkušenost organismu s touto chutí je součástí našich senzorických návyků. „Jabčák“ navíc patřil v předlistopadovém období k nejdostupnějšímu alkoholu, a i když to byl nápoj vnímaný spíše jako doplněk kategorie vín (a měl i s víny společně koncipované obaly), lze prostřednictvím určitého oslího můstku konstatovat, že jistá tradice konzumace nízkoalkoholických nápojů na jablečné bázi tady je.

Radler

  • ovocné pivo, ochucené pivo nebo pivní mix
  • míchaný nápoj s nízkým obsahem alkoholu
  • vzniká smícháním piva a ovocné limonády nebo šťávy
  • poměr obou hlavních složek je obvykle 50:50
  • obsah alkoholu obvykle nepřesahuje 2,5 %, existují však i výjimky

Cider

  • nízkoalkoholický nápoj
  • vzniká řízeným kvašením jablečného moštu
  • cidery se liší použitými odrůdami jablek i dobou zrání
  • obsah alkoholu se pohybuje mezi 0,5 až 8,2 % (někdy 8,5 %)
  • cidery mohou být sladké, polosuché nebo suché až nahořklé, zcela bez bublinek, lehce perlivé či šumivé

Použité zdroje: Wikipedia, www.dobrycider.cz

Zatímco tedy nad radlery bude tradiční české pivo ještě určitě pár let vyhrávat, cidery budou vůči němu představovat čím dál tím větší konkurenci, i když v objemu spotřeby konzumaci piva nebudou samozřejmě konkurovat.

Autor článku

Agrární analytik, novinář na volné noze se zaměřením na zemědělství, potravinářství a životní prostředí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).