Ministerstvo zdravotnictví chystá přísnější regulaci reklamy na alkohol. Věří totiž, že podobná propagace povzbuzuje lidi k vyšší konzumaci a jen prohlubuje český problém s pitím. Proti tomu se samozřejmě bouří výrobci lihovin i reklamní agentury.
Češi patří v konzumaci alkoholu ke světovým rekordmanům, roční spotřeba čistého lihu je u nás víc než 11 litrů na osobu. Odborníci si tak lámou hlavu, jak smutné statistiky snížit. Jednou z cest by teoreticky mohla být větší regulace reklamy na alkohol. Ta je sice již dnes legislativně omezená, podle ministerstva je ale třeba podmínky zpřísnit.
„Reklama na alkoholické nápoje dnes nesmí například nabádat k nestřídmému užívání alkoholických nápojů anebo záporně či ironicky hodnotit abstinenci nebo zdrženlivost. Vytvářet dojem, že spotřeba alkoholu přispívá ke společenskému nebo sexuálnímu úspěchu, tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné vlastnosti nebo povzbuzující nebo uklidňující účinek anebo že je prostředkem řešení osobních problémů a podobně,“ popsala pro Vitalia.cz současný stav Renata Povolná z resortu zdravotnictví s tím, že se tato regulace ukázala jako nedostatečná a některé značky ji obcházejí.
Galerie: Krásný svět s alkoholem – tak to vidí reklama
Varování a vysílání jen v noci
„Míra expozice reklamě na alkohol zejména u dětí a mládeže je dnes stále vysoká, a proto na základě doporučení odborníků i mezinárodních organizací je na místě regulaci reklamy zpřísnit. Reklama by se v televizi neměla vysílat mezi 6–22 hodinou. Neměla by zobrazovat živou bytost – tedy prezentovat alkohol jako součást atraktivních příběhů – neměla by využívat ani prostředky nebo akce oslovující osoby mladší osmnácti let,“ nastínila zástupkyně ministerstva novou úpravu. Reklama by měla také v budoucnu obsahovat zřetelné varování o tom, že konzumace alkoholu může poškodit zdraví, a to v rozsahu nejméně na dvaceti procentech plochy sdělení. Konkrétní návrhy jsou nicméně teprve ve fázi konzultací s dalšími resorty.
„Jedná-li se o společenské náklady, které užívání alkoholu obnáší, tedy nejen v oblasti zdravotní, ale i z hlediska nižší produktivity práce, kriminality a podobně, tak v roce 2016 tyto náklady činily v Česku 59,1 miliardy korun. To je 1,25 procenta HDP. Ukázaly to výsledky studie Institutu pro zdravotní ekonomiku a technology assesment. Jedná se o náklady, které zatěžují nejen české zdravotnictví, ale i celkově ekonomiku České republiky,“ upozornila k problému Renata Povolná.
Nesmysl a populismus, tvrdí výrobci alkoholu i marketéři
Takové nápady se samozřejmě nelíbí obchodníkům. Například Unie výrobců a dovozců lihovin uvádí, že jde jen o populistický a zcela nepromyšlený krok, který nemá žádný reálný smysl a problémové pijany neovlivní. „Reklama je pouze nástrojem jednotlivých společností, které si navzájem konkurují, k získání spotřebitelů a k jejich nákupu produktů s vyšší přidanou hodnotou nebo vyšší cenou,“ uvedl pro ČTK ředitel unie Vladimír Darebník. Pití nezletilých je podle něj nejvíce ovlivněné rodiči, staršími sourozenci a vrstevníky.
Stejně návrh kritizuje také Asociace komunikačních agentur (AKA). „Místo aby se ministerstvo zabývalo bojem s alkoholismem, osvětou a vynucováním stávajících zákonů chránících obyvatele před zneužívání alkoholu, uvaluje další regulace tam, kde se mu to jeví jako jednoduché. Konzumaci alkoholu to ale neovlivní,“ stojí mimo jiné v prohlášení asociace.
„Zajímavou zkušenost s prakticky totálním zákazem reklamy máme v případě tabáku. Před dvaceti lety tabáková reklama skončila ze dne na den. Počet kuřáků před i po tomto aktu stále pozvolna klesal. Bod zlomu, kdy byla zrušena reklama, na této klesající přímce nenajdete. Není tam,“ tvrdí Marek Hlavica, výkonný ředitel AKA.
Podle něj jsou zákazy a omezování reklamy snadným a viditelným opatřením, které přinese jen finanční ztrátu v komunikačním průmyslu a mediích. „Kdyby to bylo prokazatelně ve prospěch veřejného zdraví, jistě by ani reklamní průmysl nemohl protestovat. Do řešení skutečných problémů s alkoholem ovšem restrikce reklamy nepromluví. Ministerstvo by mělo veřejně přiznat, že sbírá politické body, nikoliv chrání obyvatelstvo,“ dodává k tomu Marek Hlavica.
Reklama ponouká k pití, věří experti
Resort zdravotnictví ale kritiku odmítá. Podle něj regulace reklamy smysl má, jak ukazují například i mezinárodní studie, jež spojují reklamu na alkohol s větší pravděpodobností jeho užívání dospívajícími, popřípadě se zvýšenou intenzitou pití. Omezení propagace navíc prý patří mezi jedno z hlavních doporučení Světové zdravotnické organizace pro boj se škodami způsobenými alkoholem.
S ministerstvem souhlasí do velké míry také další odborníci. „Reklama vysílaná v tzv. hlavním vysílacím čase má na spotřebu alkoholu u pravidelných konzumentů výrazný vliv. Představte si situaci, kdy po náročném dni zhlédnete zprávy a před vaším oblíbeným seriálem uvidíte reklamu s vaším oblíbeným oroseným a krásně napěněným pivem. Je večer, nemáte již žádné povinnosti. Tak kdo by si jedno pivo neotevřel. Otázkou zůstává – napadlo by vás otevřít si pivo i bez té reklamy?“ okomentoval po Vitalia.cz například Jiří Zatřepálek, předseda České asociace adiktologů a odborný ředitel společnosti Magdaléna, jež pomáhá lidem s různými typy závislostí.
On sám prý rozhodně není zastánce zákazů, regulaci ovšem vnímá jako potřebnou. „Měli bychom se inspirovat ze zahraničí. Říká se, že obal prodává. Například Austrálie zavedla před lety tzv. unifikovanou jednotnou krabičku cigaret. Každá krabička má stejný typ písma bez grafických prvků zvyšující prodej výrobku. V některých skandinávských zemích se alkohol zase nedá zakoupit ve večerních hodinách,“ vyjmenovává Jiří Zatřepálek s tím, že každý, kdo se chce k návykovým látkám dostat, se k nim samozřejmě nakonec dostane. Přesto má prý snaha o regulaci, nikoliv zákazy, smysl.
Galerie: 100 let neslavné prohibice