Jak probíhá rekonstrukce hypermarketu během tří týdnů

Sdílet

 Autor: Albert ČR / Vitalia.cz
Naplnánovat, sehnat lidi, vyklidit, složit regály, vysekat dlažbu a začít úplně od nuly. Tak probíhala kompletní rekonstrukce hypermarketu v rekordních třech týdnech, za účasti více než patnácti set lidí. Podívejte se na video.

Nejstarší hypermarket v Čechách najdete v okrajové části Prahy vedle dálnice D1 v obci Čestlice. Jedná se hypermarket Albert, který využívají zejména lidé žijící ve východní části metropole. Před několika málo dny ale museli nakupovat jinde, obchod byl totiž na tři týdny uzavřen. Probíhala v něm intenzivní nonstop rekonstrukce. Jak dlouho trvá kompletní vyklizení hypermarketu a přípravy na podobnou akci, nám prozradil Jesper Lauridsen, generální ředitel Aholdu.

Nejstarší s nejnovějším vybavením

Poprvé se čestlický obchod otevřel v roce 1998, a to jako vůbec první hypermarket v Čechách. A protože už od loňska Ahold investoval do modernizací a rekonstrukcí svých prodejen jednu miliardu (v letošním roce přestavěl už sedmdesát prodejen), změnám v říjnu 2018 neunikla ani ta čestlická. A to právě pro svůj pokročilý věk a staré vybavení. A protože tento Albert už leccos pamatuje, musela rekonstrukce proběhnout pěkně od podlahy. Doslova.

„Na svém místě zůstala prakticky jen střecha a obvodové zdi,“ říká s úsměvem Jesper Lauridsen. Početný tým z vedení společnosti Ahold pracoval tři měsíce na tom, aby celou rekonstrukci dokonale naplánoval tak, aby na sebe jednotlivé úkony řemeslníků přesně navazovaly, aby se nikdo nikomu nepletl do cesty, aby všichni z více než tisíc pěti set lidí, kteří se na nonstop rekonstrukci podíleli po tři týdny, přesně věděli, kdy a co mají dělat. „Je to pro nás taková vojenská operace, ale protože už jsme řadu obchodů přestavovali, už víme, jak na to, známe veškeré detaily, víme, na co dávat pozor,“ říká Jesper Lauridsen.

Všechno musí pryč, do 24 hodin

Akce kulový blesk začala vyklízením zboží z regálů. Desetitisíce položek zmizely z rozlehlého obchodu během pouhých dvaceti čtyř hodin. „Před tím, než zavřeme obchod, prodáme maximum toho, co můžeme, vyprodáme hlavně to čerstvé,“ říká generální ředitel Aholdu s tím, že trvanlivé zboží naloží a odvezou do svých skladů nebo do ostatních prodejen. Odklidí se veškeré regály, které se složí a podle stavu se buď repasují, nebo odvážejí do jiných obchodů. Nebo se prostě zlikvidují.

Když byla celá hala o rozloze 5702 m2 vyklizená, došlo k odstranění dlažby a začalo se z gruntu, jako by se budovaly útroby zcela nového obchodu. Zcela nová je dlažba, obložení, regály i úsporné osvětlení. Velkou novinkou je chlazení zboží oxidem uhličitým, což přispívá k menší ekologické zátěži. Prodejna díky těmto inovacím spotřebuje polovinu elektrické energie, než tomu bylo doposud. Nové nejsou ale jen věci, které slouží zákazníkům, z moderního prostřední se těší i zaměstnanci, kteří mají svou denní místnost, nové šatny, ale také nové uniformy.

Dva zcela nové obchody těsně vedle sebe. Liší se Chodov od Čestlic?

Nedaleko kompletně přestavěného čestlického hypermarketu Albert se nachází i další zcela z gruntu přestavěný hypermarket na Chodově. Když znáte Chodov a vstoupíte do čestlického obchodu, prakticky nepoznáte rozdíl. Je zde stejná vstupní zóna, v níž minete sezonní nabídku, projdete do tržnice, ke zdravému koutku, masu, sushi, pečivu, ovoci, zelenině, obslužnému pultu s delikatesami, k mléčnému oddělení i k vinné části. Jen vám to tu může připadat o trochu menší. A také je – přesně o dvacet procent. Na šíři sortimentu to prý ale nepoznáte, ta je téměř identická.

„Rozdíl bude možná ve vinárně, na Chodově totiž máme velkou specializovanou vinárnu. Vína, která v Čestlicích chybí, jsou ale ta, která se na Chodově prodávají nejméně,“ upřesňuje Jesper Lauridsen.

Galerie: Albert na Chodově v novém

Další změny, kterých si citlivější zákazník všimne, jsou zcela logické. Pro přiblížení: hypermarket na Chodově je součástí pravděpodobně největšího obchodního domu v Česku, je u metra, v těsné blízkosti celé řady kancelářských budov a zavítají do něj denně tisíce lidí, proto je i jeho nabídka fresh baru mnohem širší. Najdete zde více jídla tzv. do ruky. Můžete sem vyrazit na rychlé nákupy, aniž byste museli obíhat celý obchod. Naproti tomu čestlický hypermarket je součástí rozlehlé obchodní zóny plné samostatných obchodů a je od „civilizace“ trochu stranou. „Typickým zákazníkem čestlického obchodu je někdo, kdo je na cestě, kdo přijel za velkým rodinným nákupem,“ říká generální ředitel Aholdu a potvrzuje, že oba obchody, ačkoliv vypadají identicky, jsou adaptované na rozdílné zákazníky.

Který obchod bude další na řadě

Chcete vědět, zda i váš Albert projde brzy proměnou? Ve hře se spousta aspektů, které je třeba vzít v potaz. Jesper Lauridsen nám řekl, že záleží na stáří obchodu i na jeho potenciálu – návratnosti vložené investice. „V příštím roce máme v plánu rekonstruovat další obchody, ale z konkurenčních důvodů nemůžeme prozrazovat, o které konkrétně půjde,“ říká generální ředitel.

My jsme se však v zákulisí dozvěděli, že ačkoliv by některé obchody potřebovaly změnu jako sůl, na svůj čas si budou muset ještě počkat. Albert totiž vlastní jen třetinu objektů, v nichž má své obchody. V dalších stavbách, které mnohdy patří více lidem, je jen v pronájmu. A proto nejsou dohody o rekonstrukcích vůbec snadné.

Jesper Lauridsen

Generální ředitel a předseda představenstva společnosti Ahold v ČR od r. 2013. Dříve působil přes deset let na vedoucích pozicích ve společnosti Mars – nejprve ve Skandinávii, poté ve Velké Británii. Vystudoval strategii a marketing na univerzitě v Kodani a management na London Business School a Harvard Business School.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).