Řetězce šetřily s plastem, úspory jsou ohromné

Sdílet

Nejen cena a kvalita potravin, zákazníky čím dál víc zajímá také ekologický aspekt jejich výroby a prodeje. Zjistili jsme, jak jednotliví obchodníci snižují roční spotřebu obtížně recyklovatelných plastů a jak v tom hodlají dále pokračovat. Zdánlivé drobnosti, inovace a chytrá řešení dávají dohromady neuvěřitelnou sumu.

Velké řetězce se v posledních letech snaží ubrat na množství používaných plastů. Ať už těch, které jsou vidět, tedy například při balení privátních výrobků pod vlastní značkou, nebo tam, kde to zákazník nemá šanci zaznamenat, a sice v zázemí. Kdo a kde šetřil nejvíce a jaké jsou plány a trendy?

Co se dozvíte v článku
  1. Albert
  2. Kaufland
  3. Lidl
  4. Penny Market
  5. Tesco

Albert

Prodejny: významné omezení plastových obalů

Albert se společně s výrobci potravin snaží měnit obaly potravin tak, aby představovaly co nejnižší ekologickou zátěž a byly snadno recyklovatelné. Současně mají být atraktivní pro zákazníka a musí splňovat přísné hygienické požadavky při prodeji potravin.

„Například u ovoce a zeleniny proto nahrazujeme tam, kde je to možné, plasty papírem, například u většiny rajčat jsme změnili plastovou vaničku za papírovou. V případě, že musíme použít plast, snažíme se redukovat jeho množství, obaly ztenčujeme a měníme za snáze recyklovatelný materiál, nahrazujeme také plastová víčka u krabiček ‚topsealem‘, plastovou fólií natavenou na vaničce,“ popisuje ředitel komunikace Jiří Mareček s tím, že položky, u nichž je to možné, prodávají nebalené. Jde například o jablka, kiwi, kaki atd.

Všechna tato opatření zajistila úsporu plastového obalu u ovoce a zeleniny za rok 2019 ve výši sto osmdesát sedm tun (letošní data ještě nejsou dostupná).

Zázemí: textil místo plastu

Důležitou oblastí je také logistika, kde je možné dosáhnout velkých úspor obalových materiálů. „Například vývojem nových textilních dvířek na transportní klece jsme uspořili v loňském roce sedmdesát tun plastu – strečových fólií. A i letos tento trend pokračuje,“ říká tiskový mluvčí.

Budoucnost: potenciál ekologických sáčků

Symbol zbytečně nadužívaných plastů – igelitové tašky – nahradili v prodejnách za tašky papírové a znovupoužitelné a nově nabízejí také znovupoužitelné sáčky na ovoce, zeleninu či pečivo. Na modernizovaných prodejnách jsou nově v prodeji sáčky Frusack, které jsou vyrobeny z kukuřičného škrobu. A potenciál se zdá být veliký:

„Pouze u promoční akce, kde jsme prodali více než dvacet tisíc sáčků Frusack, jsme odhadli potenciál úspory plastů při ročním používání na odnos ovoce a zeleniny až na pět tun plastu. A s vyšším objemem sáčků, které jsme zařadili do stálé nabídky, se tato potenciální úspora může ještě zvýšit,“ říká pro server Vitalia.cz Jiří Mareček.

Galerie: Frusack místo igelitky

Kaufland

Prodejny: jako první nabídli okurky bez fólie

Místo plastových tašek zákazníkům nabízí Kaufland látkovou tašku z certifikované bio bavlny pro opakované nákupy nebo tašky papírové. „V úseku ovoce a zeleniny se velkému zájmu těší tzv. nEKOnečný sáček, který lze používat opakovaně i prát, a nahrazuje tak jednorázové plastové sáčky,“ uvádí tisková mluvčí Renata Maierl.

Řetězec šetří i v oblasti plastových obalů některých výrobků. Kaufland například jako první obchodní řetězec po celý rok nabízí okurky bez plastové fólie, díky čemuž ročně ušetří padesát tun plastů.

„U citrónů v síťce jsme nahradili plastový pásek papírovým, což představuje úsporu dalších čtyřicet tun plastu za rok. V případě zeleniny na polévku, která se nově prodává pouze na papírových miskách, se jedná o dalších ušetřených patnáct tun během pouhého jednoho roku,“ uvádí konkrétní příklady Renata Maierl.

Zázemí: přepravky už nejsou jednorázové

Místo jednorázových obalů pro přepravu zboží nyní používají vratné přepravky na ovoce a zeleninu. „S dodavateli navíc dlouhodobě jednáme o výsledných obalech produktů a optimalizujeme počet kusů v kartonu, v co největší míře se snažíme omezovat igelitové fólie,“ upřesňuje mluvčí.

Jen za loňský rok se tu Kauflandu podařilo uspořit více než sto tun plastu. Ve snižování plastového odpadu pokračuje i nadále.

Budoucnost: obaly v recyklovatelných materiálech

Čerstvou novinkou v šetrném přístupu k životnímu prostředí je nEKOnečné víčko. Plastový, znovupoužitelný kryt, který si zákazník koupí, slouží k zakrytí velkých jogurtů. Díky tomu z nich zmizelo jednorázové víčko. „Odstraněním jednorázového víčka z plastu u vybraných mléčných výrobků privátních značek ušetříme až devět tun plastů ročně,“ říká tisková mluvčí.

Kaufland se zavázal, že do roku 2025 sníží množství plastového odpadu nejméně o 20 % a všechny produkty privátních značek bude nabízet výhradně v obalech z recyklovatelných materiálů.

Lidl

Prodejny: řada malých opatření s velkým efektem

Od roku 2017 řetězec Lidl nabízí pouze certifikované papírové, permanentní a bavlněné alternativy tašek. „Letos jsme splnili další cíl, kdy jsme našim zákazníkům také nabídli alternativu k jednorázovým mikrotenovým sáčkům na ovoce a zeleninu,“ uvádí tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

V roce 2019 Lidl upravil obal, a tím snížil množství použitého plastu na výrobku například u privátní značky hranolek, díky ztenčení obalu se ušetřilo skoro tři a půl tuny plastu za rok. Jen odstraněním plastové lžičky na jahodové dřeni Lidl spotřeboval ročně o jeden a půl tuny plastu méně. A pouhým zmenšením obalů sušených plodů značky Alesto, při zachování původního obsahu, se nemuselo použít šest tun plastu.

„Z jogurtových smoothie vlastní značky Pilos zmizelo plastové víčko, díky čemuž se ušetří 1,8 tuny plastu ročně. A méně je použito i obalové fólie u balení šesti kusů nápojů značky Saguaro, a navíc byl zrušen barevný potisk této fólie, aby se usnadnila recyklace,“ upřesňuje tiskový mluvčí. Roční úspora je dalších tři sta tun plastu.

Díky opatřením provedeným v roce 2019 tak Lidl uspořil více než tři sta šedesát tun plastu ročně.

Budoucnost: jednání s dodavateli o redukci plastů

Lidl se zavázal, že do roku 2025 sníží množství plastů u výrobků vlastních značek o dvacet procent a zároveň budou všechny plasty používané u výrobků vlastních značek recyklovatelné.

„Definovali jsme soubor opatření, mezi které patří například redukce hmotnosti daného obalu (tenčí stěny), používání jednodruhových obalů (usnadňují třídění pro recyklaci), používání vysoce kvalitního transparentního PET, který má velmi dobré recyklační vlastnosti – používání recyklovaného rPET či nepoužívání tzv. full-body-sleeves (etiketa zabírá méně než 50 % obalu),“ řekl serveru Vitalia.cz Tomáš Myler.

Třiasedmdesát dodavatelů řetězce bylo požádáno o zhodnocení stávajících obalů a návrh na optimalizaci z hlediska recyklovatelnosti a redukce plastů. „Pro následující rok je plánována evaluace návrhů a postupná realizace,“ upřesnil plány Lidlu tiskový mluvčí.

Penny Market

Prodejny: jako první zavedly opakovaně použitelné sáčky

I Penny Market má v prodejnách tašky pro opakované použití z materiálů, které byly vyhodnoceny jako nejekologičtější ve studii nákupních tašek ministerstva životního prostředí. 

„Používáním alternativních tašek jen v loňském roce zákazníci Penny ušetřili na dvacet milionů jednorázových plastových tašek. Ročně se tedy díky tomu nedostane do přírody až na sedm set tun plastu,“ říká Tomáš Kubík, tiskový mluvčí Penny Marketu. Jako první řetězec na trhu začal nabízet k prodeji znovupoužitelné sáčky na ovoce a zeleninu, které snižují užití těch jednorázových. Využívá je stále více zákazníků.

Budoucnost: trend jsou inovace a recyklace

„Do vypuknutí koronavirové krize média, výrobci i široká veřejnost intenzivně řešili odstraňování obalů a plastů obecně. To se nyní změní. Současná situace ukázala, že obaly mají svůj jasný smysl. Primární funkcí obalu je ochrana kvality, a především pak bezpečnosti potravin. Veřejnost i výrobci tak budou daleko více hledat řešení, která potřebu bezpečnosti a současně udržitelnosti vyváží,“ uvádí Tomáš Kubík.

Vysvětluje, že již nebudou probíhat závody v tom, kdo rychleji odstraní více obalů. Podle něj se celý potravinářský průmysl bude zabývat inovacemi z hlediska materiálů a recyklovatelnosti obalů.

Tesco

Prodejny: špatně recyklovatelné obaly musí pryč

Během uplynulého roku a půl společnost Tesco pracovala se svými dodavateli na přepracování obalů výrobků, které jsou těžko recyklovatelné a zároveň k nim existují životaschopné alternativy. V České republice Tesco odstranilo sto třicet tun obtížně recyklovatelných materiálů, což je 82 % z celkového množství.

Největší změna je patrná hlavně na baleném ovoci a zelenině, kde byly špatně  recyklovatelné PVC a polystyren nahrazeny široce recyklovanými materiály. Tato změna vedla k výměně více než šedesáti čtyř tun nerecyklovatelného materiálu ročně.

Například u energetických nápojů se změna PVC fólie na LDPE (polyethylen s nízkou hustotou) promítla do odstranění pěti tun materiálu, který by jinak po použití skončil v koši. Podobné změny byly provedeny v mlékárenských, pekárenských a cukrářských kategoriích. Celkem bylo nahrazeno sto čtyřicet tři tun plastů, které se těžko recyklují.

Zázemí: konec papírových krabic

Od roku 2014 má Tesco opakovaně použitelné skládací přepravky pro přepravu čerstvých potravinářských výrobků, jako jsou ovoce, zelenina a maso, namísto jednorázových papírových. Opakovaně použitelné přepravky jsou vyrobeny tak, aby vydržely přibližně sedm let a jsou 100% recyklovatelné.

Budoucnost: recyklovatelné nebo znovupoužitelné obaly

Za dlouhodobý cíl si Tesco klade zajistit, aby všechny obaly výrobků vlastní značky byly do roku 2025 plně recyklovatelné nebo znovupoužitelné. „V našem podnikání již nebudeme tolerovat žádné nové výrobky v nadměrném balení ani těžko recyklovatelné materiály pro obaly výrobků naší značky,“ uvádí Tesco.

(Řetězce Billa a Globus se ani po urgencích nevyjádřily.)

Galerie: Bojkot plastů v obchodech

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).