Jdeme z nákupu potravin a žmouláme ji v ruce. Bývala často dlouhá, nápisy na ní se po namočení rozpouštěly, doma časem bledly, až se tento kus papíru stal zcela zbytečným. Řeč je o účtence, dokladu, který nám slouží jako reklamační list, ale i soupiska nakoupeného zboží, na němž můžeme zkontrolovat správnost účtovaných cen. Možná jste si ale všimli, že se účtenky v poslední době proměnily, alespoň v některých obchodech s potravinami. Jak a proč účtenky mění tvář?
Krátká, recyklovatelná, v e-mailu a bez škodlivých látek
Účtenky si už dnes nemusíte z obchodu odnášet jen v podobě dlouhého papírového hada; detailní soupis nákupu si lze pročítat v aplikaci, kterou některé obchody nabízejí ke stažení. V papírové podobě si z obchodu můžeme odnést jen zkrácenou verzi účtenky.
Jinde zas obchodníci zkracují klasické papírové účtenky zmenšováním loga, čímž šetří tuny papíru. Doklady z pokladen také nově, z nařízení Evropské unie, neobsahují zdraví škodlivou látku z inkoustu – bisfenol A.
Obrovský krok kupředu udělaly účtenky, z nichž časem nemizí natištěný nákup; jsou totiž vytištěné na termostabilním papíru, který je navíc plně recyklovatelný. Můžete ho tedy vyhazovat do tříděného odpadu a dávat do modrého kontejneru na papír, kam běžné účtenky nepatří.
Vitalia.cz zjišťovala, jaké účtenkové revoluce jednotlivé obchodní řetězce plánují, nebo už spustily.
Albert
Albert začal loni v létě jako první z obchodních řetězců nabízet možnost vytisknout si zjednodušenou EET účtenku. Zákazníci se tak mohou rozhodnout, zda chtějí účtenku klasickou, nebo zkrácenou, která je minimálně o dvacet procent kratší než standardní výpis nákupu.
„Například při sobotním rodinném nákupu s vyšším počtem položek je zkrácení velmi citelné a může představovat až dvě třetiny délky. Celou účtenku uchováváme v naší databázi, a umíme ji tedy v případě potřeby na informacích zákazníkovi zpětně vytisknout či dohledat jednotlivé položky při případné reklamaci,“ řekl nám Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert. Na účtence je totiž čárový kód, díky němuž obchod dokáže rozklíčovat nakoupené položky.
Zkrácená účtenka
Délku účtenek ale Albert krátí i na první pohled nepodstatnými detaily. „Přemístili jsme povinné údaje na rubovou stranu, čímž jsme zajistili úsporu materiálu o dvacet procent. Odstranili jsme mezery, zmenšili logo, upravili jsme a sloučili řádky nebo upravili kódy,“ popisuje Jiří Mareček zdánlivé drobnosti, které ve výsledku ušetří kilometry materiálu.
Billa
V loňském roce si v Bille spočítali, že díky zkrácení účtenky o pouhé tři centimetry by v řetězci ušetřili sedmdesát kilometrů pokladní role za týden. Ačkoliv jsou jejich účtenky ještě stále stejné, již dnes v Bille hledají ta nejvhodnější řešení, jak s nimi v budoucnu nakládat.
Stejně jako její konkurenti na trhu potravin vidí i Billa cestu v elektronických pokladních dokladech. „S kolegy z IT oddělení mapujeme možnosti, jak našim Billa Bonus Club zákazníkům nabídnout možnost elektronické/digitální účtenky v naší nové aplikaci. Je nicméně důležité podotknout, že tato možnost vyžaduje legislativní oporu,“ upřesňuje tisková mluvčí Billy Dana Bratánková.
Globus
Podle Lutfie Volfové, vedoucí externí komunikace Globus, jsou účtenky tématem, jímž se zabývá i tento řetězec hypermarketů. A to zejména v souvislosti s používáním mobilní aplikace Můj Globus. Pokud aplikaci ve svém mobilním telefonu máte a využíváte ji, účtenky se vám do aplikace automaticky ukládají. Zároveň je vám ale účtenka vytištěna i z pokladny.
„Nyní tak aplikace nabízí komfort archivace čitelných účtenek i několik let nazpět, proti účtenkám papírovým, které mohou vyblednout po několika měsících,“ říká Lutfia Volfová a doplňuje, jak si představují účtenky v blízké době: „V budoucnu bychom chtěli zákazníkům nabídnout výběr mezi vytištěním účtenky, nebo pouze její archivací v mobilní aplikaci.“
Kaufland
Modré účtenky pro zelenou planetu, takové nově předává Kaufland svým zákazníkům. Inovativní termopapír, na nějž se nákupy tisknou, je vyroben bez chemických barevných vývojek, je odolný vůči slunečnímu záření a lze jej trvale archivovat, aniž by vybledl. Podle Kauflandu na něm nátisk vydrží až třicet let.
„Další výhodou pro zákazníky je, že ekologická účtenka je odolná vůči oleji a vodě, a proto je velmi trvanlivá. Navíc ji lze bez problému vyhodit do kontejneru na tříděný papír a dále recyklovat,“ uvádí Kaufland ve své tiskové zprávě. Modrý termopapír nové pokladní účtenky má navíc certifikát FSC a pochází z odpovědného lesního hospodářství.
Kaufland má modré účtenky
Modré účtenky byly v testu nejdříve na vybraných pokladnách na dvou prodejnách v Olomouci a v Prostějově a od zákazníků na ně přicházely pozitivní ohlasy. Od března je tak Kaufland postupně zavádí i na další prodejny. Jejich nasazení však musí být postupné, neboť je třeba spotřebovat dosud používané ruličky. Za dva měsíce by už ale měly být ekoúčtenky na všech pokladnách stopětatřiceti prodejen Kauflandu v České republice.
Lidl
Pokladním dokladům se intenzivně věnuje i Lidl. „Účtenky jsou nově zákazníkům k dispozici na inovativním termopapíru, který je zcela ekologický a má certifikaci FSC,“ říká tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler. Vysvětluje, že i zde jde o papír z udržitelného lesního hospodářství, které splňuje přísné ekologické normy a zasazuje se o šetrné nakládání s přírodními zdroji.
Lidl se tedy vydal stejným směrem jako Kaufland. I jeho účtenka odolává světlu, vodě či jinému znečištění. Lze ji uchovat po delší dobu, aniž by text přestal být čitelný. Pokud už doklad nebudete potřebovat, můžete ho vyhodit do kontejneru na papír, jelikož je plně recyklovatelný (připomínáme, že běžné účtenky přitom patří do směsného, nikoliv tříděného odpadu).
„Současně, pokud nová účtenka přijde do styku se zakoupeným jídlem, nemusí se zákazníci obávat, jelikož materiál je naprosto zdravotně nezávadný,“ chválí inovativní účtenku Tomáš Myler.
Účtenky jsou podobně jako například u Alberta nebo Globusu uchovávány v rámci aplikace. V případě Lidlu jde o aplikaci Lidl Plus, účtenka zde uvedená má stejnou vypovídací hodnotu jako účtenka papírová, a lze ji tak použít například k reklamaci či vrácení zboží.
Řetězce postupně mění podobu svých účtenek
Penny Market
Také Penny Market vytočí ročně ve svých pokladnách desítky tun papírových ruliček. Protože si je vědom velké ekologické zátěže, i tento maloobchodní řetězec se novými druhy účtenek zabývá. Účtenky zde tisknou co nejkratší, aby předcházeli zbytečnému plýtvání. „Zároveň je pro nás důležité, aby účtenka byla pro zákazníka srozumitelná a nebyla krácena na úkor přehlednosti a údajů, které zákazník vyžaduje,“ uvedl tiskový mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.
V současné době sice Penny zatím nenabízí plně recyklovatelné účtenky, ale průběžně se zabývá možnostmi inovací a zvažuje možnosti jejich zavedení. Upozorňuje však, že s rozesíláním elektronických účtenek se mohou pojit další právní otázky či jiné souvislosti, jako například zpracování osobních údajů spotřebitelů, aktualizace těchto osobních údajů a podobně. „Současně je nutné vnímat to, že ne všichni zákazníci by si při použití věrnostní karty přáli dostávat účtenky z nákupů do svých e-mailových schránek (ať již proto, že jednoduše nechtějí, nebo proto, že například e-mailovou schránku nemají),“ doplňuje Tomáš Kubík.
Tesco
Tesco šetří kilometry zbytečných účtenek i tím, že na jednu účtenku začalo před časem tisknout jak účet, tak potvrzení o platbě kartou.
Účtenky také zpřehlednili, zejména pro celiaky. „Před nějakou dobou jsme na účtenkách začali značit bezlepkové produkty, aby se dal jejich nákup vykázat zdravotní pojišťovně. Snažíme se i v případě účtenek myslet na pohodlí zákazníka a maximální přehlednost,“ řekl nám Václav Koukolíček, tiskový mluvčí Tesco.
Budoucnost není ani v modrém papíru, ale na internetu
Co se papírových účtenek týče, nejdál jsou zatím Kaufland a Lidl, obchody, které přešly na finančně nákladnější, avšak životní prostředí šetřící účtenky. Ty jsou navíc v mnoha ohledech přínosné i pro zákazníka.
Podle všeho je ale budoucnost v účtenkách, které nám budou zasílány jen v elektronické podobě, stejně jako se to často děje při nákupech jakéhokoliv zboží přes internet.