Také do českého hotelnictví pronikají stále více moderní technologie a automatizace procesů. I tam, kde se to dosud zdálo nepředstavitelné. Šumavský Orea Resort Horizont se letos stal prvním českým hotelem, ve kterém hosty obslouží roboti. Ti mají usnadnit práci zaměstnancům a zvýšit pohodlí ubytovaných.
Robotická servírka vyjde na 350 tisíc korun
Na využití robotů jsme si již zvykli v mnoha odvětvích výroby i služeb, ve zdravotnictví či armádě. Ve všech těchto oblastech je využití automatizovaných systémů naprostá rutina. Nově však robotizace vstupuje do dalších sektorů. Jedním z nich je například české hotelnictví, jak informuje v tiskové zprávě Orea Hotels & Resorts. Tuzemská hotelová síť, která nabízí ubytování v šestnácti hotelech napříč celou Českou republikou, představila v letošním roce technologický unikát v podobě robotické servírky.
„Aby byly hotely úspěšné a pro hosty atraktivní, je důležité neustále sledovat a přijímat nové trendy. Trh se mění a konkurence se posouvá dopředu. Rozhodli jsme se proto začít využívat dva nové roboty, od kterých si slibujeme větší pohodlí pro hosty, ale také usnadnění práce našim zaměstnancům,“ vysvětluje generální ředitel Gorjan Lazarov důvody pro využití robota, jehož pořizovací cena se pohybuje okolo 350 tisíc korun.
Zároveň doplňuje, že nasazení robotů do provozu rozhodně nemá za cíl nahradit stávající personál. „Roboti mají našim zaměstnancům pomoci s jednoduchými úkony a aktivitami. Tím ušetří čas, který mohou věnovat našim hostům, a ještě tak zlepšit péči o ně,“ dodává generální ředitel.
Ušetří tři cesty a pobaví děti
Robotická servírka sama rozveze jídlo i nápoje hostům rovnou ke stolu. Následně pomůže i s úklidem nádobí. Díky kapacitě odkládací plochy ušetří podle vedení hotelu servírkám a číšníkům až tři cesty od stolu do kuchyně, které by jinak museli při úklidu stolů absolvovat.
„Robotická servírka pomáhá snížit dobu čekání na objednávku a pro návštěvníky je současně i atrakcí, která je během čekání zabaví. Pokud hosté touží po obsluze robotem, rádi jim toto přání splníme. Obzvláště pro děti je to skvělý zážitek. Nejenže jim jídlo sama přiveze, ale dokonce na ně i mluví,“ popisuje dosavadní zkušenosti ředitel hotelu Jan Lauterkranz.
Robot pití nerozlije
Aby robot plnil svou práci spolehlivě, musí ho techničtí pracovníci nastavit a přizpůsobit prostorům konkrétní restaurace. Poté už s ním pracuje především personál. Jeho ovládání je velice jednoduché. Personál robotovi naloží objednávku a zvolí číslo stolu, ke kterému ji má dovézt. Na jedno nabití vydrží v provozu až osm hodin.
Stroj má v sobě zabudované kamery a čidla, pomocí kterých snímá okolí a hlídá si, aby do ničeho nenarazil. „Jídlo a pití tak k hostům dorazí vždy v pořádku. Pokud se před něj někdo nečekaně postaví, robot ho přátelsky upozorní a po uvolnění prostoru pokračuje v cestě dál,“ líčí manažeři.
Roboti jsou budoucnost, ale bez lidského úsměvu to nejde
Vedení hotelové sítě do budoucna plánuje zařadit robotické pomocníky i do dalších svých míst.
„Zaměřujeme se na automatizaci procesů, které hostům nepřinášejí zážitek a našemu personálu zabírají zbytečně moc času. Klienti si neužívají check-in nebo úklid stolu v restauraci, a přesně toto jsou procesy, které chceme automatizovat. Personál však roboty nahrazovat nechceme,“ říká Gorjan Lazarov.
Je si vědom, že lidský úsměv, empatie a schopnost aktivně reagovat na potřeby hostů jsou věci, které žádný robot nikdy nenahradí. „Díky robotům budou mít naši zaměstnanci více času na to, aby poskytovali hostům individuální přístup a špičkový servis,“ říká generální ředitel.