Přední prodejce online potravin Rohlík.cz spojil své síly s lékárnami Benu. Během nákupu potravin na internetu si tak můžete do tašek přihodit i sadu léků proti chřipce nebo čaj na žaludek. „Tato kombinace služeb supermarketu a lékárny je evropským unikátem,“ prohlásil Tomáš Čupr, zakladatel společnosti Rohlík.cz. A protože být průkopníkem není nic snadného, trval rozjezd spolupráce skoro dva roky.
V čem tkví výhody a nevýhody nákupu v lékárně na Rohlík.cz? A jak moc se liší ceny v internetové lékárně Benu od té na Rohlíku?
Začalo to Čuprovou rýmičkou…
Před čtyřmi lety založil Tomáš Čupr Rohlík.cz; stalo se tak nedlouho poté, co prodal Slevomat.cz a DámeJídlo.cz, své předchozí projekty. Zatímco v roce 2014 začínal nabízet v online supermarketu tři tisíce položek, dnes jich má Rohlík.cz třináct tisíc. S pobočkami po téměř celé České republice a se specifickou nabídkou sortimentu se stal jedničkou v online prodeji potravin.
Ale protože chce dál růst a být před konkurencí stále minimálně o krok napřed, napadlo Tomáše Čupra, že na Rohlík.cz začne nabízet i léky. „Já různé služby zakládám tak, že nemůžu uspokojit své potřeby. Tehdy jsem měl rýmičku, tak jsem si na Rohlík.cz objednal citrony a zázvor, no a pak jsem si vzal kabát a šel do lékárny pro léky… To se mi zdálo bizarní.“
Začal tedy klepat na dveře lékáren a oslovovat je s nabídkou spolupráce, pochodil u Benu, přestože tento lékárenský řetězec svou internetovou lékárnu má. „Myslím, že to do sebe perfektně zapadá. Rohlík.cz i my máme ve středobodu zájmu své zákazníky, a pokud je někdo nemocný a je doma, nebo má doma nemocné děti, či už sám nemůže chodit, tak je Rohlík.cz první volba pro objednání potravin domů místo návštěvy supermarketu. A takoví lidé také potřebují farmaceutické produkty. A proto jsme nabídli možnost objednat tyto produkty i na Rohlík.cz,“ vysvětluje Sebastian Ring, generální ředitel společnosti Benu Česká republika a.s.
Rozjezd zbrzdily úřady, říká Tomáš Čupr
Od nápadu Tomáše Čupra do spuštění lékárny na Rohlík.cz letos v říjnu uběhlo zhruba dva půl roku. „To, že nám to tak dlouho trvalo, není tím, že bychom měli pomalé programátory, nebo Benu mělo pomalé rozhodovací procesy. Dohodli jsme se v zásadě velmi rychle,“ říká Tomáš Čupr, podle nějž většina schvalovacích procesů vázla na Státním ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL). „Je to do jisté míry až bizarní. My vozíme banány a rajčata; a ona tu vznikla velká obava o to, že lék, který je v krabičce, dovezeme hůř než to rajče, které v krabičce není a musí se s ním opatrně,“ říká na adresu SÚKL.
Být v této oblasti pionýrem prostě znamená zdolat řadu překážek a také dodržet předpisy, které schvalovací orgány navrhují. Lze si docela dobře představit, že pokud by SÚKL nebyl ve svých nařízeních možná někdy až příliš opatrný, mohli bychom se pak hodně divit, kdyby nám běžně chodila analgetika vmáčklá mezi mandarinky.
Z pražského lékárenského skladu Rohlík.cz je zavážena Praha, Plzeň, Liberec, Pardubice, Hradec Králové. Další lékárna by mohla být postavena v Brně, odkud by se zaváželo Brno i Olomouc.
Takhle máme jistotu, že lékárna, z níž si na Rohlík.cz objednáme, je vlastně kopií naší oblíbené kamenné lékárny. Stojí samostatně, není součástí supermarketu, obsluhuje v ní farmaceut a léky pobývají v přesně daných podmínkách.
Když farmaceut vaši objednávku zkompletuje, předá ji v papírové tašce kurýrovi a ten vám ji spolu s nákupem a oddělenými pokladními doklady doručí až domů.
Ve srovnání s lékárnou Benu.cz Rohlík prohrává
„V lékárenském e-shopu na Rohlík.cz najdete nyní zhruba tisíc sto položek. Jde o nejžádanější položky z kategorií volně prodejných léků, dermokosmetiky, léčivých čajů a doplňků stravy,“ řekl nám Rostislav Brzobohatý, marketingový ředitel Rohlíku s tím, že v příštím roce chtějí nabídku ztrojnásobit. Ale ani tak nebude sortiment příliš bohatý, když vezmeme v úvahu, že v online lékárně Benu.cz můžete vybírat z patnácti tisíc artiklů.
Zatímco na Benu.cz nabízejí i službu online rezervace léků na předpis, na Rohlík.cz s léky na předpis nepočítejte. „Je to jistě zajímavý segment, nicméně v tuto chvíli se zaměřujeme především na to, abychom spolupráci s Benu úspěšně rozvíjeli v rozsahu, který jsme si nastavili,“ říká marketingový ředitel.
Výhoda lékárny na Rohlík.cz je dodání v řádu hodin
Benefit lékárny přidružené k Rohlík.cz lze spatřovat zejména v rychlosti nákupu a doručení léků ze sortimentu těch nejběžnějších společně s nákupem potravin. „Vnímám jasnou přidanou hodnotu kamenných lékáren. Když zákazník neví, jaký lék přesně potřebuje, tak se zde může s někým poradit. Ve chvíli, kdy chci kapky do nosu, které užívám už osmým rokem, opravdu nepotřebuji, aby mě někdo hnal do kamenné lékárny. V tom vidím výhodu spolupráce mezi Rohlík.cz a lékárnami Benu. Jsme rádi, že nemocní zákazníci mohou využít unikátnost Rohlíku. Doručit potraviny s léky do dvou hodin s přesností na patnáct minut zatím nikdo neumí, jedná se o evropský unikát,“ říká pro server Vitalia.cz Tomáš Čupr.
V Benu lékárnách si online objednané léky můžete buď odebrat osobně na pobočkách, nebo se spolehnout na doručení, expedice léků ovšem probíhá do čtyřiadvaceti hodin.
Chcete léky rychle? Dost si připlatíte
Za rychlost se platí; počítejte proto s tím, že když si léky objednáte prostřednictvím Rohlíku, zaplatíte za ně vyšší částku, než jakou byste zaplatili v online lékárně Benu.
My jsme namátkou vybrali pět volně prodejných léků proti chřipce a porovnali jejich ceny na Rohlík.cz a na Benu.cz. A rozdíly jsou mnohdy skutečně významné.
ACC LONG 600 mg šumivá tableta
- Benu.cz 159 Kč, Rohlík.cz 209 Kč – rozdíl 50 Kč
TANTUM VERDE EUCALYPTUS 3 mg
- Benu.cz 119 Kč, Rohlík.cz v akci za 129 Kč – rozdíl 10 Kč
MUCONASAL PLUS 1,18 mg/ml
- Benu.cz 95 Kč, Rohlík.cz 109 Kč – rozdíl 14 Kč
PARALEN GRIP CHŘIPKA A KAŠEL 500 mg
- Benu.cz 128 Kč, Rohlík.cz 149 Kč – rozdíl 21 Kč
NASIVIN SENSITIVE 0,01 % 0,1 mg/ml
- Benu.cz 89 Kč, Rohlík.cz 119 Kč – rozdíl 30 Kč
Jen na těchto pěti položkách bychom při nákupu na Rohlík.cz zaplatili o 125 Kč více.
„Ceny na Rohlík.cz/lékárna nekopírují nutně ceny lékáren Benu. Služba, kterou poskytuje zákazníkům Rohlík.cz, není srovnatelná se službami lékárenských e-shopů, a proto se liší i naše cenová strategie. Hodnota, kterou svým zákazníkům přinášíme, spočívá především v unikátní službě postavené na rychlém dodání až ke dveřím, nesrovnatelné šíři sortimentu zahrnující kromě léků potraviny a drogerii, a službách, jako je asistovaný nákup a další. Naši zákazníci od nás neočekávají nízké ceny, ale kvalitní službu za adekvátní cenu,“ vysvětluje rozdíly v cenách marketingový ředitel Rohlíku Rostislav Brzobohatý.
Navzdory vyšším cenám ale na Rohlíku předpovídají svému prodeji léků zářivé zítřky. „Počítáme, že každý pátý nákup bude obsahovat něco z lékárny. V příštím roce bychom mohli v lékárně udělat na tržbách sto až sto padesát milionů,“ věří Tomáš Čupr.
Poslechněte si rozhovor, který dal Tomáš Čupr začátkem září kolegům ze serveru Lupa.cz