Online prodej potravin nabírá na obrátkách. Přestože ještě loni hráči na trhu tvrdili, že konkurenci v oboru vnímají pozitivně, protože pomáhá celkově měnit zákaznické chování směrem k online nákupu potravin, již nyní je znát rozdíl v úrovni služeb jednotlivých „online supermarketů“.
V tomto směru je zdatný Rohlik.cz, jehož zakladatel Tomáš Čupr si přinesl bohaté zkušenosti z předchozích projektů (Slevomat.cz, Dámejídlo.cz).
Po úspěšném filtru na potraviny bez palmového oleje, který Rohlik.cz zavedl jako jediný již v únoru letošního roku, přichází s dalšími filtry, které usnadní nákup.
Tentokrát vychází vstříc zákazníkům s dietními omezeními a požadavky, aby při nákupu nemuseli zdlouhavě studovat etikety. Na pár kliknutí si na Rohlíku můžete vyfiltrovat potraviny:
- bez lepku
- bez laktózy
- dia
- bio
- bez palmového tuku
Jedná se o nejčastější potravinové alergeny (jejich přehled a podrobné informace jsme připravili v seriálu Alergeny v jídle) a dietní omezení.
To ale není vše, filtrovat můžete také například farmářské potraviny a u masných výrobků i obsah masa. Takže například navolíte farmářskou šunku bez lepku s více než devadesáti procenty masa, služba vám nabídne výsledky a nemusíte již složitě pátrat ve složení. Filtr nabízí i možnost „vegan“.
V každé z klasických nákupních kategorií stačí v levém sloupečku zaškrtnout políčko podle požadavků a Rohlik.cz automaticky z nabídky deseti tisíc produktů nabídne pouze ty bez lepku, laktózy, dia, bez palmového tuku apod. Funguje samozřejmě i spolupráce více filtrů najednou, pokud například hledáte produkt bez laktózy a zároveň bio. „Bohužel poměrně velká část populace má různé potravinové alergie. Díky filtrům u nás nemusejí zdlouhavě studovat etikety a bát se, že něco přehlédnou,” vysvětluje Tomáš Jeřábek, obchodní ředitel Rohlik.cz.
Rozhodnutí přidat filtry pro alergiky bylo podle Rohlíku dalším krokem reagujícím na přání a požadavky zákazníků a také reakcí na pozitivní přijetí filtru palmového tuku. Ten Rohlik.cz zavedl letos v únoru na základě výsledků ankety, které ukázaly, že pětadevadesát procent českých zákazníků se snaží této surovině vyhýbat, a to především z ekologických důvodů. „Jde o další krok, jak udělat zákazníkům nákup online jednodušší, rychlejší a pohodlnější než v kamenných supermarketech,” říká Tomáš Jeřábek.
„Bez lepku“ filtruje i Koloniál
V porovnání s online konkurencí tak Rohlik.cz nabízí zatím nejpropracovanější systém filtrů. Filtrování „bez lepku“ nabízí i Kolonial.cz, který má rovněž filtrování potravin vhodných pro diabetickou dietu či bio. Na Kolonial.cz si můžete také například u masných výrobků zvolit jakost šunky.
Farmářské či bio potraviny najdeme u některých online prodejců ve speciálních sekcích, nelze je ale filtrovat, podobně bývá zařazena také kategorie pro vegetariány, pokud vůbec existuje.
Historicky první větší online prodejce Potravinydomu.cz umožňuje pouze vybírat v sekcích biopotraviny a farmářské potraviny. Podrobnější filtrování nenabízí ani online supermarket Kosik.cz, například potraviny bez lepku, dia a bio tu najdeme ve speciálních sekcích.
Jeden z prvních velkých online supermarketů u nás, iTesco.cz, na podobné přehledné filtrování či dělení zřejmě rezignoval, k nalezení je pouze kategorie speciální potraviny, v níž zákazníci najdou produkty v bio kvalitě, pod označením produkty speciální výživy se pak skrývají – a to doslova, cesta k této kategorii je dobře ukrytá – potraviny bez lepku a potraviny bez přidaného cukru.