Názor k článku Kvalitní chleba nemůže stát 9,90, říká pekař od Karel - Úroveň mezd má vliv pouze na náklady práce....

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 2. 2012 17:23

    Karel (neregistrovaný)

    Úroveň mezd má vliv pouze na náklady práce. A to je u většiny potravin zanedbatelné procento z celkové částky. Takže spíše platíte za suroviny, které stojí podobně jako v Německu, za benzín pro auto, který stojí podobně jako v Německu, za elektřinu pro pec/chladničku atd., která stojí podobně jako v Německu. Zkrátka i kdyby u nás lidé pracovali zadarmo, tak náklady budou asi jen o 10% nižší než v Německu. A teď do toho započtěte, že Němců je víc. Místo dodávky to veze náklaďákem, takže spotřebu nafty má dvakrát větší, ale taky toho veze třikrát víc. Větší pec mu toho upeče dvakrát tolik a přitom spotřebuje jen o třetinu elektřiny víc. Atd. atd. a najednou vidíte, že tyhle "stejné položky" mají u Němců nižší než u nás. Ono se to nezdá, ale kromě těch největších pekáren je u nás všechno víceméně kusová výroba. Proto velké Německé firmy mohou nabídnout nižší ceny než ty naše. Náš pekař bude přemýšlet, zda se mu vyplatí koupit linku na chleba a na těch pár hodin denně to "rozfajrovat", zatímco Němec má ty linky tři a jedou mu 24 hodin denně. Ano, jsou i Němci, kteří tu pec nemají - ale to nejsou ti, co mají nižší ceny než u nás a o zákazníka bojují jinak.

    Pokud tedy tu černou díru hledáte, tak hledejte zejména cenu za dopravu a cenu energií. A pokuste si také uvědomit, že žádné věci nejsou zadarmo. Z článku by k tomu svádělo například "dříve mouka ležela dva měsíce, dnes se expeduje okamžitě". To "ležela dva měsíce" znamená "uskladněná v klimatizovaném prostoru se stálou regulací teploty a vlhkosti a opakovanou kontrolou procesu zrání", což znamená náklady na energii. Osobně jsem byl překvapen, jaký podíl ceny tvrdého sýra je tvořen tím "zraje". Takže dnes už chápu, proč se dá ta bílá věc, ze které kape syrovátka, prodávat v akci pod názvem "Eidam 30%" i při vyšší marži o třetinu levněji.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).