Máte pravdu paní Čepelíková, o reklamě ani skryté ani neskrývané, nemůže být řeč. :-))
"Už skoro tři roky můžete v La Bibiche verte obědvat, svačit a klidně i večeřet pastrami. Jídlo, které je zejména v Americe velmi populární a žádané. Zda jsme mu na chuť přišli i my v Česku, se dozvíme od Veroniky Šubrtové, která La Bibiche verte otevřela, a od Jiřího Vávry, který je zdejším kuchařem a pastrami vede k dokonalosti."
A máme to i s odkazem na stránky. Opravdu o PR se nedá vůbec ani mluvit, natož na to poukázat.
tsd
Veřejnoprávní média mají svá pravidla, dle mého poněkud nesmyslná a nedotažená. Například když jsme pozvaní do ČT prezentovat některé naše téma, někdy uvedou, odkud jsme, jindy ne. Takže jste tam jako nikdo odnikud, který mluví o něčem, co někde vyšlo, ale neřekneme divákům kdo a kde. Jenom proto, aby to náhodou nebyla reklama... My nejsme veřejnoprávní médium a odkazy uvádíme naprosto běžně, jak jistě jako náš pravidelný čtenář víte)), ať již na zdroje, související témata a materiály jinde, uváděná zařízení či služby. Vnímáme to jako službu čtenáři, ovšem na základě rozhodnutí redakce, nikoli na zadání komerčního subjektu, v tom je ten rozdíl. Pokud chcete číst články o tom, že někde dělají pastrami, ale neřekneme, zda dobré či hnusné, a už vůbec neřekneme kde, budete si muset číst jinde. LK, Vitalia.cz
Product placement je anglický termín pro označování umístění produktu. Novela zákona o vysílání, účinná od 1. června 2010, umožňuje provozovatelům televizního vysílání umísťovat produkty do svých pořadů, a je povinností Rady jakožto regulátora vysílání na dodržování novely zákona dohlížet.
Dle § 53a odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb. (účinného od 1. června 2010) musejí být pořady obsahující umístění produktu na začátku, na konci a v případě přerušení reklamou rovněž po tomto přerušení zřetelně označeny jako pořady obsahující umístění produktu, aby diváci nemohli být žádným způsobem uvedeni v omyl o povaze těchto pořadů.
Rada obecně naformulovala, co mimo jiné považuje za nabádání ke koupi zboží či služby a za nepatřičné zdůrazňování produktu:
zmiňování produktu nad rámec dějového kontextu s cílem na produkt upozornit a vzbudit divákův zájem o produkt
vyzdvihování a vychvalování kvalit produktu
nepřirozená kumulace výskytu jediného produktu
uvedení kontaktu (adresy, www stránek, telefonního kontaktu) na prodejce produktu či poskytovatele služby
zdůrazňování produktu obrazovými prostředky (detaily produktu bez zjevného dramaturgicko-režijního opodstatnění)
S pozdravem
tsd
A ještě naposled, co píše wiki:
Hlavním cílem PR článku je zasáhnout či oslovit uživatele z cílové skupiny. Proto se PR články namísto na PR weby umísťují na tematické servery či do tematických tiskovin.
Do internetových PR článků se občas umísťují odkazy, které mají zvýšit konverzi čtenářů (přečtou si text o určité službě – na konci článku je odkaz – kliknou na něj = přijdou na stránky). Cílem je však napsat takový text, u kterého čtenář nemá nejmenší podezření, že čte účelově napsaný text. Efektivita PR článku se dá měřit několika způsoby – vždy ale záleží na předem zvoleném konkrétním cíli (zvýšit povědomí, zlepšit reputaci, podnítit zájem o určité služby nebo produkt). Velké reklamní agentury si na psaní článků najímají redaktory či copywritery.
Tak snad už máme jasno, nebo ne?
tsd
Co se týče legislativy, tak zákonná úprava u nás výslovně zakazuje skrytou neoznačenou reklamu. S product placementem je to vlastně naopak, tam jde o úpravu, která při splnění jistých podmínek (logo PP na začátku a některé další body) obecný zákaz prolamuje.
A k tomuto článku - můžete to okecávat jak chcete, ale jsou naplněny všechny znaky PR článku. Rýpavě bych podotkl, že pokud byl napsán opravdu zadarmo (či bez protislužeb) a s nejčistšími úmysly, tak je to to projev jisté obchodní neschopnosti. Za tohle byste si totiž peníze za reklamu plně zasluhovali a nemyslím to nijak ironicky, marketingovou hodnotu pro La Bibiche verte to má zcela bez diskuse.
Proč si toto myslím - jde o to, že podle titulku má jít o článek o pastrami jako u nás méně známém typu sendviče, jenže ve vlastním článku je věnována velká část informacím o konkrétní restauraci, jejím personálu atd. Perex je dokonce fakticky pouze o restauraci a ne o výrobku, jména se objevují opakovaně ve všech odstavcích atd - tohle je prostě perfektní PR článek, nevím o čem se chcete dohadovat.
Kdyby se v článku ponechala celá část o způsobu přípravy, zacílil se na ni i perex a pouze se na konec přidalo poděkování šéfkuchaři xxx z restaurace yyy, který vše předvedl a poskytl informace, tak vás budu proti předchozí kritice naopak hájit. Jenže tak, jak je to celé pojato, se k ní bohužel musím naopak připojit :-(
Pěkný den, Jiří,
ano, v Pragandě je obsažen dusitan sodný E250, stejně jako v celé řadě masných výrobků od šunky, přes špekáčky, čabajku, slaninu, uherák... až po párky. A ano, rozhodně nejde o žádnou zdraví prospěšnou látku, nicméně my to v článku ani netvrdíme. Jen popisujeme trend a způsob přípravy.
KČ