Řídíte auto? Do kolika let si myslíte, že udržíte volant v ruce tak, aby všechna kola zůstala na vozovce a ideálně ve vašem jízdním pruhu?
Co se dozvíte v článku
Nehody mají u seniorů fatálnější následky
V České republice máme i řidiče, kteří přesáhli 90 let. Jsou sice zkušení, což je při řízení motorového vozidla velkou výhodou, ale na druhou stranu se zhoršují jejich fyzické i psychické schopnosti. Pokud jim dá jejich ošetřující lékař pro řízení „zelenou“, mohou dál brázdit silnice, ale samozřejmě jen v takovém rozsahu, na který stačí. Jinak se zapíšou do smutných statistik, které právě seniorům-řidičům nenahrávají.
Osvětový neziskový projekt Senior bez nehod uvádí, že senioři jsou v silničním provozu ve srovnání s ostatními věkovými skupinami nadprůměrně ohroženi.
V loňském roce přišlo v České republice vlastním zaviněním na silnicích o život 41 řidičů motorového vozidla ve věku nad 65 let, což je téměř čtvrtina všech řidičů, kteří v roce 2020 dopravní nehodě podlehli. Pro srovnání mladých, tedy nezkušených řidičů do 24 let zemřelo vlastním zaviněním 21.
„Zvláště alarmujícím faktem jsou fatálnější následky nehod seniorů. Dle statistik skončí nehoda jedince ve věku 65 až 74 let s dvakrát vyšší pravděpodobností jako smrtelná než u osob ve věku 30 až 49 let. U osob starších 74 let je tato pravděpodobnost až 16× vyšší,“ informují webové stránky kampaně.
Proč senioři bourají?
Řidiči ve vyšším věku ovšem nepatří k „pirátům silnic“. Dokládají to údaje Ministerstva dopravy ČR, podle nichž bývají nejvíce bodováni řidiči mezi 40 až 45 rokem, zatímco s přibývajícími lety se tento počet rapidně snižuje.
Výhodou řidičů ve vyšším věku jsou jejich letité zkušenosti, oproti mladším řidičům také méně často překračují povolenou rychlost a jsou u nich méně zaznamenávány přestupky, jako je řízení pod vlivem alkoholu či návykových látek anebo telefonování.
Hlavním viníkem je u nich nepozornost. „U starších řidičů je patrný větší poměr dopravních nehod v komplexním dopravním prostředí, které vyžaduje množství simultánních operací. Mezi nejčastější hlavní příčiny dopravních nehod seniorů se řadí nedání přednosti v jízdě. V důsledku úbytku kognitivních funkcí, zejména v oblasti exekutivy a zpracování vizuospaciálních (zrakově-prostorových, pozn. red.) informací, je u seniorů častějším přispívajícím faktorem přetížení pozornosti, zejména vnějšími vlivy,“ říká Kateřina Bucsuházy z Centra dopravního výzkumu.
Povinné zdravotní prohlídky
Každý senior, který chce řídit motorové vozidlo, je povinen podrobit se pravidelné lékařské prohlídce poprvé v 65 letech, následně v 68 letech a pak každé dva roky, vždy nejdříve šest měsíců před dovršením stanoveného věku a nejpozději v den dovršení daného věku.
Posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel vydává posuzující lékař po zhodnocení zdravotního stavu. Roli hraje nejen aktuální fyzický a psychický stav, ale i předchozí záznamy ve zdravotnické dokumentaci. Praktický lékař si může vyžádat i další odborná vyšetření s ohledem na zdravotní stav pacienta.
„Tuto prohlídku jsem absolvovala zatím jen jednou. Praktická lékařka mě poslala ještě na oční, kde mi testovali postřeh vjemů a záběr zorného pole,“ pospala Eva Malá, které bylo letos 67 let.
Kolik stojí posudek
Prohlídky nejsou hrazené ze zdravotního pojištění a žadatele vyjdou zhruba na 400 korun. Některé pojišťovny na ně ale v rámci svých programů přispívají.
Stejně jako další doklady musí mít řidič starší 65 let originál tohoto posudku při řízení motorového vozidla vždy u sebe. Pokud jej snad zapomene doma, může dostat blokovou pokutu do dvou tisíc korun (ve správním řízení mezi 1500 a 2500 korun).
Většina seniorů prohlídkou projde
Podle údajů Ministerstva dopravy bylo u nás loni evidováno 1 470 222 řidičů ve věku nad 65 let, z nichž 3245 bylo odňato řidičské oprávnění.
Ačkoli jsou uznáni způsobilými k řízení motorových vozidel, měli by řízení přizpůsobit věku. Podobně jako Eva Malá, která každoročně najezdí zhruba pět tisíc kilometrů: „Určitě už s věkem jezdím pomaleji a opatrněji. Zatímco jsem za mlada klidně jela na ledovce i závějemi na univerzálních gumách docela svižně, teď při nepříznivém počasí zůstanu v zimě raději doma, i když pravidelně měním letní kola za zimní.“
Jsou senioři povinni nahlašovat změnu svého zdravotního stavu?
Mezi jednotlivými prohlídkami se může stát, že se zdravotní stav seniora změní. V takovém případě by měl ošetřující lékař jeho způsobilost k řízení přehodnotit. „Řidiči, tj. jak senioři, tak i jiní držitelé řidičského oprávnění, nejsou dle zákona č. 361/2000 Sb. povinni oznamovat ‚chorobu omezující jeho schopnosti řídit‘,“ uvedl tiskový mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Lukašík a dodal, že oznamovací povinnost, ve vztahu k obecním úřadům obcí s rozšířenou působností, mají lékaři, pokud zjistí, že daná osoba je zdravotně způsobilá k řízení motorových vozidel s podmínkou nebo není zdravotně způsobilá k řízení motorových vozidel.
Zmeškat prohlídku se může velmi prodražit
Pokud řidiči starší 65 let prohlídku zanedbají a platný posudek o zdravotní způsobilosti vůbec nemají, hrozí jim pokuta od pěti do deseti tisíc korun ve správním řízení a zákaz řízení až na jeden rok.
Prodražit by se to v tomto případě ještě mohlo, pokud by došlo k zavinění dopravní nehody. Pojišťovna by mohla vymáhat finanční náhradu, kterou již vyplatila poškozeným, po viníkovi nehody. A všichni asi tušíme, jak drahé „plechy“ jsou.