Na začátek mám pro vás dobrou zprávu. Spotřeba vína v Česku trvale roste už několik let. Každý Čech vypije v průměru 18,5 l vína na osobu, vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu. Sice máme co dělat, abychom dohnali vinařské velmoci jako je Francie nebo Itálie, ale zájem o víno se u nás zvyšuje. Jak roste naše životní úroveň, lépe jíme a více si vybíráme, co budeme jíst, tak máme i větší zájem o víno. Navíc začínáme být poučenějšími spotřebiteli. Jednoduše řečeno, nespokojíme se s každým vínem. Ale stále jsme jen na začátku cesty za kvalitním vínem.
- Víte, kde se víno pěstuje? Podívejte se na drsné moravské vinice a objevte česká vína
Cena je až na prvním místě
Vinařský fond České republiky udělal průzkum spotřebitelského chování v oblasti vína. Ochutnávku z velkého výzkumu vám nyní přináším. U Čechů stále platí, že nejvíce kupují vína do 100 Kč za láhev. Je to příliš málo nebo už moc? Vrtalo mi to hlavou, a tak jsem se zeptala samotných odborníků, tedy vinařů. Jaké jsou jejich zkušenosti?
Nákup „levného“ vína nemusí být nutně špatně, i když i tady je třeba obezřetnosti. Jen těžko objevíte poklad v litrové lahvi za 50 Kč, která nese označení Moravský kahan. „Bohužel, i když jsou už spotřebitelé poučení, že dražší víno je většinou lepší, nakonec sáhnou po tom levnějším,“ popisuje Marek Špalek, vinař a ředitel Nového Vinařství. Podle něj je na trhu dost dobrých a levnějších vín, ale jejich cena nesmí klesnout pod magickou hranici stokoruny. „Jinak je to opravdu podezřelé,“ dodává. Jiří Hort, ředitel společnosti Víno Hort, je k levným vínům smířlivější. „Myslím si, že už od osmdesáti korun můžete objevit dobré a kvalitní víno. Ale neplatí to automaticky,“ říká.
Poměr mezi „levnými“ a „drahými“ není ale v cizině výrazně jiný. „I v zahraničí se pijí z osmdesáti procent běžná a konzumní vína bez osobitého výrazu, tedy ta levnější do sto korun. Zbylých dvacet procent jsou vína vysoce kvalitní, která nabízejí detail, nuance, krásu, osobitost a neopakovatelný charakter,“ vysvětluje Miroslav Kovács, technolog a majitel Vinařství Kovács. Podle něj není jediný důvod, proč k běžným příležitostem nekoupit levné víno a klidně jej míchat se sodovkou.
- Víte, jak si správně vybrat víno? Mám pro vás tipy k nákupu
Nejčastěji do supermarketu
S oblibou „levných“ vín souvisí také to, že nejčastějším místem nákupu je v Česku supermarket. Důvody jsou jasné, supermarkety jsou blízko, snadno dostupné a zákazníci tam jezdí na pravidelné nákupy potravin. Proto do košíku přidávají i nějakou tu láhev. Jenže supermarket zdaleka není ideálním místem pro nákup vína. Dobré víno potřebuje péči, správné skladovací podmínky a také dostatečný zákaznický servis. To české supermarkety nejsou schopny nabídnout. Jenže většina zákazníků takový servis neočekává, postačí jim, když nemusí pro víno nikam složitě jezdit.
„V supermarketu kupujete zajíce v pytli. Nemůžete víno ochutnat a nevíte, jak bylo víno skladováno. Nikdo vám nezaručí, že víno dostalo takovou péči, jakou by mělo,“ varuje Jiří Hort. V supermarketu navíc nemůžete očekávat servis ze strany prodavačů. Většinu personálu totiž tvoří neškolení brigádníci.
Ale musí být víno v supermarketu nutně špatně? Záleží na tom, jaká máte očekávání. „Nákup vína v supermarketu není automaticky chybou. Pokud většina spotřebitelů dává přednost levným konzumním vínům, tak jim supermarket postačí. Podle mě nejde jen o cenu, ale také o pohodlnost zákazníka,“ je přesvědčen vinař Kovács. Spotřebitelé by si měli uvědomit, že vinařské firmy, které produkují vysoce kvalitní vína, v drtivé většině případů nejsou k nalezení v supermarketech, ale ve vinotékách, ve svých vinařství nebo prostřednictvím svých obchodních zástupců. „Tato menší skupina zákazníků má garantované originální, netuctové víno spolu s perfektním servisem,“ doplňuje.
Za nákupem vína v supermarketu lze podle Marka Špalka také hledat to, že spotřebitelům nic jiného nezbývá. „Je to důsledkem přihlouplé obchodní politiky, kterou nám řetězce vnutily. Svoji kapitálovou silou likvidují menší živnostníky a lidem pak nezbývá nic jiného, než chodit do supermarketů. Rád bych se znovu dočkal více míst, kde při nákupu vína dostanu i vlídné slovo od prodavače. To mi v obrovských nákupních halách schází,“ říká vinař.
- Kde se víno nejlépe nakupuje? Poradím vám…
Bílé nebo červené?
Češi už tradičně dávají přednost bílému vínu před červeným, nejmenší oblibu u nás má růžové. Může za to jen skutečnost, že se u nás tradičně lépe daří bílému vínu nebo je za tím něco jiného? Svůj podíl na chuťových preferencích má překvapivě i móda.
„V celém světě roste zájem o lehká svěží a ovocná vína. Příkladem je Francie, zde se tradičně nejvíc pije červené, ale bílé víno předběhlo růžové, jehož obliba se zvyšuje,“ popisuje Jiří Hort. Sám si myslí, že i u nás se změní poměr mezi víny a růžové předstihne červené pro svou svěžest a lehkost. S tím souhlasí i Marek Špalek. „I v České republice se mění životní styl. Lidé nechtějí být unavováni těžkými alkoholickými víny, nýbrž osvěžováni lehkými nízkoalkoholickými víny. A to jim splní především vína bílá,“ je přesvědčen vinař.
Jinak se na preference při nákupu vín dívá Miroslav Kovács. Podle něj je názor, že se u nás dají vyrábět pouze kvalitní bílá a růžová vína všeobecným klišé. „Myslím si, že znalý zákazník si po uváženém výběru dokáže vybrat i velká a krásná červená vína z jihu Moravy. Naše vinařství navštěvuje mnoho znalých a zkušených zákazníků ze zahraničí a těší mě jejich překvapení nad vysokou kvalitou našich červených vín, jejich osobitostí a ovocnou vůní. Takže milí zákazníci, není na místě úzkoprsost a strach, nebojte se vyzkoušet a dejte na svůj názor, nebuďte manipulováni,“ říká.