Názor k článku Škola začíná. Pozor, aby vaše dítě nezkazila! od Efs - Pravda, pravda, jen si dovolím malinko doplnit: Školství teoretizuje,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 2. 2010 8:05

    Efs (neregistrovaný)

    Pravda, pravda, jen si dovolím malinko doplnit:

    Školství teoretizuje, máte pravdu a zároveň se plácá ve zmatcích z mnoha pokusů o zavedení různých soustav podle toho, jak se mění ministerští úředníci.

    Osnovy – tedy nějaké centrálně vydané – už na ZŠ stejně nejsou. Zavádějí se všelijaké ŠVP a jiné (teď si zrovna nevzpomenu, jak se to řekne slušně – už vím:) experimenty. Tak se setkáváme s tím, že úroveň požadavků, výukové „tempo“ a úroveň „na výstupu“ se může značně lišit, ač mají děti navenek stejné hodnocení. Není výjimkou, že dítě stejného věku a ročníku přistěhované odjinud je oproti svým novým spolužákům třeba o rok pozadu (nebo naopak).

    Tož k otázce z titulku: Flexibilní osnovy samy o sobě nepomohou.

    Když jste zmínila ten Google, považuji za nutné naučit děti se získanými informacemi zacházet, umět se v nich orientovat a hodnotit jejich serióznost a důvěryhodnost. To je velmi nesnadný úkol v době, kdy je většina z nás silně masírovaná reklamou a sdělovacími prostředky. O serióznosti mnoha zvláště těch mainstreamových médií mám velmi slabé mínění.

    Počty dětí ve třídách jsou neštěstím. Učitelé často musí strávit velkou část času určeného pro výuku „umravňováním“ dětí a udržováním pozornosti nebo alespoň klidu pro těch pár, kteří mají zájem. Podle zkušeností mých blízkých ze druhého stupně ZŠ je to síla i v půlkách o -nácti žácích. (S přihlédnutím k tomu, že dnes máme na školách děti, které by donedávna spokojeně chodily do „pomocné“ – a netýká se to zdaleka jen cikánů.) V tomto dávám za pravdu autorce článku, že výuka doma je mnohem efektivnější a postačuje tedy kratší doba.

    A poslední dodatek: Ano. …individualitu každého žáka. A hlavně nějaké základní principy mravnosti, neboli etiky, minimálně běžné společenské slušnosti a ohleduplnosti. Jenže když to děti neznají z domova, je to úkol nadlidský. „Rodina“ – neboli mnoho rodin – tyto hodnoty neuznává, podceňuje nebo zcela odmítá třeba ve jménu „zdravé“ dravosti, ambicióznosti, prosazování se a to spíše bezohledně než přiměřeně schopnostem, znalostem apod.

    Omlouvám se za dlouhý pokec, tak nějak to vidím a nemám z toho dobrý pocit. I tak to není zcela vyčerpávající, bylo by to na dlouhé řeči, které však nemají účinek, když chybí vůle.

    Pohoda, hezký den

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).