Už tři měsíce školou povinné ratolesti zasedají do školních škamen, biflují se, hází houbou, kouří za bukem a svačí. V nablýskaných obalech pečlivě zabalené celozrnné pečivo s šunkou doplněné o kus zeleniny či ovoce. Nebo něco zcela jiného… Nenechte se mýlit, obsahy svačinových boxů nejsou vždy jak podle výživových tabulek. Byli jsme se o tom přesvědčit v jedné pražské základní škole a viděli jsme, co děti dostávají na svačinu, i to, co snědí jako první. Diametrálně odlišné jsou přitom svačiny pro prvňáky a druháky a ostřílené mazáky ze sedmých a osmých tříd. Budete žasnout, co všechno si děti nosí do školy pro zahnání hladu.
Ve škole jsme viděli na 80 druhů svačin a je třeba zmínit, že rozdíly v tom, co různě staré děti jedí, jsou velmi významné. Zatímco rodiče mladších dětí jsou ve věci školních svačin minimálně na dobré cestě, u náctiletých adolescentů je pokles morálky ve stravování velmi citelný. Velkým dětem už rodiče tak často poctivé krajíce chleba nemažou, raději vybaví školáka penězi, a podle toho pak jeho svačina vypadá: sušenky, chipsy, bonbony. Je třeba zmínit, že sladkosti ke svačině dostávají i děti z prvních a druhých tříd, a jak jsme se přesvědčili, jsou tím prvním, co děti o velké přestávce snědí. Pokud nejdou odpoledne do družiny, kde případný zbytek svačiny dojedí, může být právě tohle důvodem, proč děti svačinu hází do koše nebo ji nosí zpět domů.
Čtěte také: Ovoce do škol, nebo vyhozené peníze?
Svačina dětí z první a druhé třídy
Zatímco před dvaceti lety se krajíce chleba nosily zabalené maximálně v papírovém ubrousku, dnešní děti dostávají jídlo do plastového boxu, případně látkového sáčku. Aby neoschlo, někteří rodiče používají mikrotenové sáčky, papírové ubrousky, ale často jsme viděli i svačiny zabalené v alobalu. Zajímavá byla i kultura stolování, kdy děti použily utěrky, plíny či pogumované ubrusy jako prostírání na stůl (některé modely zřejmě sloužily již druhým rokem bez vyprání). Po rozbalení krabiček nás nepřekvapilo velké množství vitaminů, které si téměř každý žáček do školy přinesl. Nejčastěji se opakovala jablka, mrkev a mandarinka. Raritou bylo kupované balené krájené jablko. V rámci projektu Ovoce do škol pak děti dostaly další jablko a víno.
Na druhou stranu, vitamíny nejsou všechno. Vzhledem k tomu, že svačina by měla pokrývat 5–10 % z celkového energetického příjmu malého dítěte, bylo smutné vidět u prvňáka jen dvě mandarinky nebo směs různého ovoce, nad kterou se ošklíbal. Opačným extrémem pak byl příval sladkostí, které si spousta žáčků navrch k jinak zdravé svačině nafasovala. Narazili jsme i na raritu, která se skládala z piškotů, Hašlerek a jablka.
Vzhledem k tomu, že jsme viděli svačiny dětí z prvního stupně před hlavní přestávkou a po ní, víme, co sní nejdříve. Pakliže má dítko s sebou sladkost, sní ji jako první, nemá-li sladkost, ale chleba s ovocem, ovoce ve většině případů zůstane v boxu.
Co sní prvňák nejdříve
Houska se salámem + Brumík – první sněden Brumík
Sendvič se sýrem a máslem, balený croissant a sýrové tyčinky – první sněden sendvič
2× perníková buchta, hruška – první snědeny buchty
Piškoty, Hašlerky, jablko – první snědeny piškoty a Hašlerky
Houska s marmeládou, Corny – první snědena houska s marmeládou
Chleba s vajíčkovou pomazánkou, mrkev, mango – snědena mrkev, mango a polovina chleba
Kokosová sušenka + směs ovoce – první snědena sušenka
Jablko, rohlík se salámem – první sněden rohlík se salámem
Pokud se vám při prohlížení fotogalerie zdá, že děti ze svačin prakticky nic nesnědí, je třeba dodat, že velikost porcí jednotlivých svačin je dána především tím, jak dlouho děti ve škole pobudou. Jestliže odcházejí domů rovnou po vyučování, dostávají menší svačiny, pokud jdou po obědě do družiny, jídlo si šetří na odpoledne. Tím, že žákům na odpoledne většinou zbývá jen ovoce, se jim pak nedostává potřebné energie. Již dříve nás dietoložka Karolína Hlavatá varovala: „Absence odpolední svačiny vede k nadměrnému příjmu energie při večeři, případně může být i příčinou večerního mlsání. Logicky pak vyplývá, že vynechávání odpoledních svačin přispívá ke vzniku nadváhy a obezity.“
Svačina žáků sedmých a osmých tříd
Z 23 svačin, které jsme na druhém stupni nafotili, byla pouhá polovina připravena doma. Z nich pak jen část odpovídala výživovým doporučením. Zato jsme měli několikrát tu čest vidět buchty, muffiny, sladké tyčinky, bonbony, koupenou bagetu a dokonce i chipsy. Pochutiny si žáci často nakoupí sami při cestě do školy. A někdy ani to ne. Jeden osmák položil namísto svačiny na stůl kovovou padesátikorunu.
Dávat dětem peníze na svačinu se může krutě vymstít. „Po sladkostech jako jsou čokolády, limonády, sušenky, sladké cereálie nebo pečivo, se hladina cukru díky takzvaným rychlým sacharidům ještě více rozkolísá, což vede k hyperaktivitě a někdy až k agresivitě,“ upozorňuje nutriční terapeutka Veronika Jirkalová v článku Kvalitní svačiny můžou být za babku.