Aby to srovnání mělo nějakou váhu, měli byste se zaměřit i opačný jev — kdy psychické problémy jsou způsobeny narozením dítěte.
Jeden případ třeba článek a anketa zde:
http://www.vitalia.cz/clanky/mame-dite-sex-uz-ne/
17% párů dítě zničilo vztah
41% ovlivnilo velmi zásadně, partneři se už téměř nemilují
Je otázka, jestli by dotyčné matky trpějící postinterupčním syndrome netrpěly, i kdyby si to dítě nechaly — zničená kariéra, přežívání na sociální dávkách, stereotypní život, nemožnost si jako žena s dítětem najít partnera … atd.
Jedno takové srovnání jsem objevil:
http://www.afterabortion.org/news/teens2.htm
Pokud neznáte anglicky, píše se tam, že náctiletí se vyrovnávají s nechtěným porodem lépe než s potratem. Celonárodní americká studie ukazuje, že teenageři po potratu prožijí s větší pravděpodobností problémy s duševním zdravím než dívky, které porodily neplánované děti. Výsledky ukazují, že interrupce je rizikovější než porod.
Následky porodu, které uvádíte, jsou následky sociální, nikoliv psychické. Je přece zcela přirozené, že když budu mít dítě, tak se tím např. sníží má životní úroveň, žena nemůže chodit do práce atd.
Pro představu, co je postinterrupční syndrom, uvádím několik výpovědí:
(A.G.S.)
„Jak jsem ráda, že se jiné cítí tak jako já. Myslela jsem si, že jsem jediná, protože nikdo o tom nemluví.“
(O.R.)
„Tehdy jsem si myslela, že nemám jinou možnost. Ale nějak bych už to zvládla. Už bych to nikdy neudělala.“
(J.W.)
„Kdo by si to předtím pomyslel! Bylo to zlé! Od té doby se mi každou noc zdá o dětech! Každou noc!“
(A.S.)
„‚To nic není‘, říkali doktor a konzultantka! To, že to přece jen ‚něco‘ je, jsem zjistila až pozdě, když si mé dítě jako tmavý stín lehlo na mou duši. ‚Potrat‘ zničil můj život.“
(B.G.)
„Kdyby to ženy předtím věděly, mnoho lékařů by bylo bez práce!“
(R.B.)
„Ze samého zoufalství nad svým mrtvým dítětem jsem užívala stále více medikamentů, alkoholu a nakonec i drogy. Nikdo mi nemůže pomoci. Ale mému dítěti také nikdo nepomůže.“
(H.S.)
„Po potratu jsem se čtyřikrát pokusila o sebevraždu…“
(A.W.)
„Všichni říkali: ‚Dej to pryč!‘ Nikdo neřekl, že to je mé dítě a že ztratím duši, radost, pokoj a zdraví.“
(I.E.)
„Pro mne teď nic nemá smysl a cíl.“
(S.B.)
Krestane maji za povinnost nemlcet ke spatnostem. Maji rikat co je spravne a co ne. Kdyz si prectete Bibli tak zjistite ze se takto odnepameti chovali. Jezis a Jan Kritel byli toho prikladem.
Nemaji jen soudit ostatni to jest rikat za to co jsi udelal se ti stane to a to.
Tohle neni omezeno na krestany. Ten pocit viny vytvari svedomi, jehoz zdroj je v srdci a v sanskrtu se nazyva Paramatma(n), aspekt Boha popisovany v Upanisadach. Naznacuje nam, co je dobre a co spatne, a pred spatnym varuje. Svobodnou vuli ale mame stale a s ni odpovednost za sve ciny (karmu).
Jenomže my žijeme ve společnosti, kde se interrupce považují v podobné situaci, jako byla slečna I., za celkem normální volbu. Dokonce i v méně svízelnějších životních situacích. K interrupci např. často chodí vdané ženy, které mají už dvě děti, mohly by mít třetí, ale už se jim nechce mít další. Náboženství u nás je málo rozšířené, lékaři popírají postinterrupční syndrom… Je proto logické, že se tak rozhodnou, nepřijde jim na tom nic špatného. Svobodně volím tehdy, když mám správné informace a znám následky svého rozhodnutí. Jenomže ty hrozné pocity, výčitky atd. se objeví až pak. Nevím, u jak velkého procenta žen, ale určitě to nebude tak mizivý počet, jak píše Radim Uzel.
Slečna I. Se tak vlastně ocitla v podobně situaci, jako kdybyste třeba jela do Indie a zabila tam krávu a Indové vám vyčítali, co jste to udělala, vždyť krávy jsou posvátné. Ale vy jste to nevěděla, protože vy vyrůstáte kultuře, kde se to za žádné porušení normy nepovažuje.
Mimochodem, k tomu náboženství, mám před sebou americké statistiky, a ty říkají, že na interrupce chodí i dost katoliček, znovuzrozených křesťanek atd, i když procentuálně jich bude přece jen míň než těch „bez vyznání“. A taky jednu dobrou zprávu: celosvětově počet interrupcí klesá.
Nikdo se nemuze vymlouvat na to v jake zije dobe nebo spolecnosti. Buh nas soudi podle cinu. I kdyz nedostaneme bozi zakon oficialne, tak ho mame napsan ve svem srdci. Na neznalost se tak nemuze nikdo vymlouvat.
Rimanum 2
11 Bůh nikomu nestraní.
12 Ti, kteří neměli zákon a hřešili, také bez zákona zahynou; ti, kteří znali zákon a hřešili, budou odsouzeni podle zákona.
13 Před Bohem nejsou spravedliví ti, kdo zákon slyší; ospravedlněni budou, kdo zákon svými činy plní.
14 Jestliže národy, které nemají zákon, samy od sebe činí to, co zákon žádá, pak jsou samy sobě zákonem, i když zákon nemají.
15 Tím ukazují, že to, co zákon požaduje, mají napsáno ve svém srdci, jak dosvědčuje jejich svědomí, poněvadž jejich myšlenky je jednou obviňují, jednou hájí.
Nesesmilnite nahodou, nezabijete nahodou. To jsou vedome planovane akce. Mlade divky se stydi smilnit ale vyvijeji usili aby v sobe potlacili svedomi a stud, dodavaji si odvahy ruzne a snazi se uverit tomu ze smilstvo je normalni ackoliv je jejich zatim ciste svedomi obvinuje. Ja je ucim cely zivot, vim jak to delaji, hezky krok za krokem, takzvana salamova metoda. Vymluva – ja jsem to nevedela – pred Bohem neobstoji. Udelala ze sebe prostitutku vlastnim usilim. Vy si myslite ze kdyz na nas dopadne Bozi metla ve forme tezkych depresi a vycitek svedomi tak ze nas Buh ztrestal neopravnene?
Ale vubec ne, divka co smilnila jeste nemusi byt vina smilstvem. Vezmete si jen kolika prostitutkam v Bibli jezis smilstvo odpustil.
Je potreba se odvratit od zla a k tomu potrebujeme poznani co je dobro a co zlo. Lidske pojeti dobra a zla je velice relativni; kolik lidi tolik nazoru.
To, ze svetskym lidem jsou cinnosti vericich blaznovstvim je znamy fakt, je to dokladano i nekolikrat v dopisech v bibli, aby se mladi krestane tomu nedivili.
1korint kap1:
18 Slovo o kříži je bláznovstvím těm, kdo jsou na cestě k záhubě; nám, kteří jdeme ke spáse, je mocí Boží. 19 Je psáno: ‚Zahubím moudrost moudrých a rozumnost rozumných zavrhnu.‘ 20 Kde jsou učenci, kde znalci, kde řečníci tohoto věku? Neučinil Bůh moudrost světa bláznovstvím? 21 Protože svět svou moudrostí nepoznal Boha v jeho moudrém díle, zalíbilo se Bohu spasit ty, kdo věří, bláznovskou zvěstí. 22 Židé žádají zázračná znamení, Řekové vyhledávají moudrost, 23 ale my kážeme Krista ukřižovaného. Pro Židy je to kámen úrazu, pro ostatní bláznovství, 24 ale pro povolané, jak pro Židy, tak pro Řeky, je Kristus Boží moc a Boží moudrost. 25 Neboť bláznovství Boží je moudřejší než lidé a slabost Boží je silnější než lidé.
Ale ne, to s touhou rikat ostatnim co je dobre a zle vubec nesouviselo. Nabozenstvi slouzilo jen jako zaminka v boji o moc, podobne se pouzivalo uzemi pobytu, barva kuze, pohlavi, mistni zvyky. Lide co nenasleduji boha jsou velmi snadno manipulovatelni protoze nevedi co je dobro a co zlo.
Kdyz jste krestan a opravdu jste poznal bozi cesty tak cim nejvic ublizite lidem? Nechate je zit tak jak ziji a nereknete jim o Jezisovi, protoze to je ta nejjistejsi cesta jak je dostat do pekla a nestoji to vubec ale vubec zadnou namahu. Navic, oni si takovy zivotni styl preji a tak to jeste muzete zamaskovat jako ‚krestanskou toleranci‘ a svet vas bude mit rad. Jezis nikoliv.
Kdyz chcete poznat pravdu o nabozenstvi tak musite zacit chodit po bozich stezkach, jinak je nemozne ho opravdu poznat. Je to podobne jako se naucit plavat na suchu. Je to mozne jen do urcite miry.
„Nabozenstvi slouzilo jen jako zaminka v boji o moc“
A slouží i dodnes, v boji o politickou moc. Kdyby křesťani získali v parlamentu větší podíl, tak prosadí zákon, že ženy, co jdou na potrat, zavřou do vězení. Takže kromě depresí a výčitek svědomí, jakými se tu oháníš, ztratí ty ženy ještě navíc svobodu.
„Lide co nenasleduji boha jsou velmi snadno manipulovatelni“
Křesťani jsou taky snadno manipulovatelní. Dají se snadno zblbnout, aby šli do války proti nekřesťanům nebo aby tuto válku vedli právní cestou (kriminalizace homosexuality, potratů, nemanželského styku; zákaz rozvodů a pod.).
Slouzit k tomu bude tak dlouho, dokud lide neprijmou podstatu nabozenstvi, dharmu. Jeji nedostatek ma neprijemne nasledky, mezi nez patri i potraty a mezinabozenska nenavist.
Moderni zapadni spolecnost je cela postavena na (neefektivnim) reseni techto nasledku, jejich pricinou je adharma, opak dharmy. Elitam v zakulisi to vsak vyhovuje, proto ji podporuji. Systematicky oblbuji a manipuluji masy ovcanu.
Tak to my dva máme veliké štěstí, starý brachu, že máme poruchu osobnosti (ty schizoidní a já schizotypní). Díky tomu se nemusíme nikdy zabývat ani dítětem, ani potratem - neboť naše poruchy osobnosti nám znemožňují kontakt se ženou a místo toho raději pracujeme (ať už za prachy přes týden, nebo funny-zadarmo o víkendu).
A když už jsem tě tady potkal, dovol mi se zeptat na následející věci:
- podařilo se ti někdy rozchodit HW akceleraci an xineramě?
- můžeš odhadnout asi v jakém časovém horizontu poběží proprietární ovladače pro nvidii na fedoře 16 (nový xorg, nové glibc, atd.)?
Btw, "Den zkázy v britském muzeu" je skvělá zábavná kniha k tématu rodičovství