Od malička vysvětluji synovi, že u pokladen bývá méně kvalitní a dražší zboží, které potřebují prodat. Takže pokud koupíme sladkost, tak nikdy ne u pokladny. Co mi ale v některých supermarketech vadí, jsou stále hlasité reprodukované otravné reklamy, pronášené nepřirozeným afektovaným hlasem. Kvůli nim jsem přestal chodit do Alberta. V Bille to pouštějí přece jen o dost tišeji.
na sladkosti by měla být uvalena spotřební daň podobně jako na tabák a na alkohol, protože je to stejné svinstvo. a měly by být nabízeny mimo dosah dětí. ale když chceme aby rostly prodeje a ekonomika, tak si holt musíme kupovat všechny ty zbytečnosti které nám ničí zdraví, to se nedá nic dělat. nevychované žadonící dětičky nevychovaných rodičů jsou kapitola sama pro sebe.
Problém ve výchově máme všichni. Nechali jsme se marketingem tak přeprogramovat, že už si ani nedokážeme představit život bez hypermarketu. Samozřejmě si všichni nalháváme, jaká je to úspora peněz, času, a jak tam pro nás někdo hlídá kvalitu. Gratuluji ke skvělé výchově všem, kdo učí děti pravidelně navštěvovat "chrámy konzumu".
Opět zklamání z Vitalie, která k tomu vymývání mozků přispívá. Snad je to alespoň placené PR a redakce si díky tomu bude moci dovolit vydat nějaký opravdu hodnotný článek ...
Kdo "my"?
Co je to ten marketing?
Na mě působí zcela jiné věci. Změnil jsem pracoviště, a poblíž je dobrá pekárna. Takže do superkvelbu mám výrazně menší potřebu lézt.
Další vliv, na přikladu "nového" rozšířeného Černého mostu. To místo se mi po přestavbě stalo dost nesympatickým. Je příliš veliké. Kamkoli pěšky dojít a těžkého odnést z MHD je po tvrdé dlažbě daleko. Ale ono je to daleko i z auta. A auta, namísto klidného parkování před krámem, samý semafor, křižovatka, nájezd o dvě patra, retardér, závora.... nepříjemné. A z auta kamkoli daleko.
O důvod méně tam chodit.
A teď mi řekni, jak by mě podle tebe mohl marketing, todlencto, přeprogramovat tak, abych si bez superkvelbu nemohl život představit. To myslíš vážně, nebo jen bez rozmyslu papouškuješ, co jsi někde zaslechl?
Borce, kteří jsou vůči marketingu imunní, ty mám ze všech nejradši :-)
Možná ti věřím, že nečteš letáky. Možná dokonce ani nesleduješ televizi a odvracíš se od všech reklamních billboardů. Ještě zbývá odstranit ten internet, který tě pořád krmí iluzí, jak seš svobodnééééj.
Tak snad ti tu pekárnu brzo nezavřou a budeš mít pořád na výběr, kde a jaké pečivo si koupit. Taky ti přeju, aby vedle té pekárny otevřeli řeznictví a prodejnu zdravé výživy a textil s českými ponožkami a papírnictví a malou drogerii (ne německou frančízu).
Smůla je, že jak si čtu ty ostatní příspěvky, tak ostatní lidi si radši budou stěžovat v internetové diskusi na cukrovinky u pokladen v tesku, než by vážili cestu do malého českého krámku.
Říkám rovnou, že ti vůbec nerozumím.
Nevrdím, že jsem imunní vůči marktingu. Jen jsem si dovolil konstatovat, že to co hoši dodávají svému zákazníkovi nefunguje tak, jak slibují. Netvrdím, že nečtu letáky. Občas čtu. Ale tak bystrému člověku, jako jsi ty, by nemělo uniknout, že obchodníci brečí, že ty letáky a akce nefungují, jak jim bylo nabulíkováno. Brečí, že některého zboží se prodá v akci 90% celého prodeje. Takže to evidentně nefunguje jak má nejen na mě, ale i na velkou většinu lidí.
A ty ostatní kecy... dovol osobní otázku: kolik ti je, a čímpak se živiš?
To je zvláštní, že i když to nefunguje, všechny markety do těch letáků už tolik let sypou tolik peněz. A do vyplňování pidiregálů u pokladny, když se cukrovinek prodá úplně stejně ve velkém regálu na ploše. A vyhlašují nové a nové akce, které se nevyplatí ...
Respektuji, že s mým názorem nesouhlasíš a zároveň uznávám, že žiješ asi šťastnější život, když jsi s fungováním hypermarketů spokojený a nic tě netrápí. Trochu ti i závidím a to myslím opravdu bez ironie.
Nevím, čemu by ti pomohly informace o mém věku a povolání. Budeš si na základě toho vážit mého názoru více nebo méně?
Pro obchodníka má stejnou váhu každá koruna bez ohledu na to, jestli ji někde ukradl puberťák, dostal od státu důchodce nebo vydělal třicátník.
Potrefená husa, resp. ovce? To by mně zajímalo, co máte na práci tak důležitého. Brouzdat po netu a odpovídat na internetu na názory, které urážejí vaše ego?
Ale máte pravdu. Teď není čas ztrácet čas. Ale až budete jednou mít čas a vaše děti vám půjčí vaše vnoučata, budete jim možná vyprávět, co všechno se kdysi dalo koupit. Možná budete nadávat na zlé řetězce, jak vymýtily konkurenci a pak už lidé neměli na vybranou. Anebo naopak dětem logicky zdůvodníte, že není ekonomické prodávat a vlastně ani vyrábět čokoládu, kterou si kupovalo jen 30% zákazníků. Oni se prostě musí přizpůsobit většině, která má raději pochoutku. Tedy ne, že by jim více chutnala, ale více ji kupovali, když byla v marketu ve stejném regálu a stála o 20% méně...
Dovedete si představit, že ne každý je závislý na nakupování a že i sezení u blbé detektivky je pro mnohé smysluplněji strávený čas než čekání ve frontách (zvláště malé krámky jsou spíše společenská vykecávárna, kde obsluha jednoho zákazníka vyjde na půl hodiny, než popíše všechny rodinné události za posledního půl roku), hledáním obchodu, kde mají to, co potřebuju (sortiment v malých krámcích je mnohem chudší) a nakonec nakoupit stejně přesně to, co mají ty řetězce (jen výjimečně je v malém krámku něco jiného) a ještě za to dát víc? Když vás to baví, dělejte to, ale pochopte, že lidé mají i jiné koníčky.
Tak už se neurážejte :-) Já vám přece neberu právo nakupovat, kde chcete. Jen nechápu, proč lidi zaměňují příčinu a důsledek.
Likvidace malých obchodníků, manipulativní techniky letákových akcí a "správně" umístěné zboží, to jsou přece základní axiomy fungování velkých řetězců od jejich příchodu do naší sametově vzniklé demokracie.
Když tady pro ně takovou hromadu let hlasujeme, jak se dnes může někdo divit, že jsou sladkosti nastražené u pokladny a z malých obchodníků přežilo jen pár večerek s prošlým zbožím z makra?
Na závěr kvíz pro ty, kterým na hypermarketech něco vadí (kdo je se svými nákupy plně spokojen, nechť zůstane u sledování své detektivky):
Čím si myslíte, že můžete změnit sortiment nabízený u pokladen nebo celkovou rozmanitost nabídky velkých i malých obchodníků?
A) když budete nadávat na superhyper v netových diskusích
B) když to napíšete do knihy přání a stížností
C) když jim nedáte ani korunu ze své výplaty
Ale tohle není o urážení se, vy prostě máte pohled na svět zatemnělý, a hledáte příčiny tam, kde nejsou. Svět nefunguje tak, že malí obchodníci jsou "hodní" a "správně umístěného zboží" nevyužívají, zatímco velcí jsou zlo. Malí obchodníci stejné techniky využívají také - například naproti škole spíš najdete spíš cukrárnu než řeznictví; prodavačky v obchodech se snaží třeba k rohlíkům prodat ještě šunku atd.
Skutečnost je taková, že velké obchody, nebo aspoň velké trhy jsou ve své podstatě efektivnější, tzn. mohou nabídnout levnější, kvalitnější zboží a větší výběr, přičemž záleží jen na zákaznících jak tuhle výhodu využijí - což předpokládá i u spotřebitelů určitou znalost. Ta efektivita pramení jednak z úspor z rozsahu, jednak z toho, že už tím, že zaměstnávají míň lidí, snižují pravděpodobnost např. poškození zboží při skladování, dále z toho, že ve větším obchodě jsou často k dispozici substituty, pokud narazíte na nějaký aušus.
Jinak k těm večerkám: obávám se, že žijí hlavně z prodeje alkoholu (a zaplať pámbů za ně).
Pokud to chcete z ekonomického pohledu, tak nejefektivnější je dokonalá konkurence, která představuje nulovou bariéru vstupu na trh, čili neomezený počet dodavatelů. Pak můžete svobodně chodit jen k těm dobrým a nechat zkrachovat prodavače aušusu.
Když tu máte oligopol (po rozdělení zákazníků do segmentů a analýze vlastníků těch firem možná už i monopol) dopadne to tak, že vedle aušusu najdete jen jiný aušus, protože na aušusu je největší marže. Hrozba, že zákazník uteče ke konkurenci se limitně blíží nule.
Pokud to chcete z lidského hlediska, tak malí obchodníci, výrobci nebo poskytovatelé služeb dříve často dojeli na prostou závist svých sousedů. Strach, aby se ten podnikající soused náhodou neměl lépe než já. Dnes se to už pomalu mění a spousta lidí raději zajde za známým stolařem nebo zedníkem, protože mu věří více, než velké firmě.
Hypermarkety ale mají příliš silnou pozici a proto ta deprese. Deprese z příspěvků, jak nevychované děti podléhají lákadlům u pokladních pásům, zatímco ty vychované už mají své mlsky ze standardního regálu bonbonů.
Souhlasím s vámi, že zoufalá paní z večerky to jednou zkusí se šunkou k rohlíku nebo i s lízátkem na vaše děti, když tam jste jen pro chleba. Po domluvě si to ale do příště rozmyslí, protože raději oželí tržbu za dvě lízátka, než přijít o pravidelného zákazníka.
Vy se opravdu nezapřete. Nevím proč považujete slova jako marketing a reklama za sprostá. Ten kdo se jejich zákonitostmi neřídí je v obchodě odsouzen ke krachu a nepomůže mu, že prodává kvalitní zboží a dobré služby. K čemu mu to je když se to nikdo nedozví a když není schopen přesvědčit zákazníka aby si u něj za kvalitu připlatil, protože on nutně musí být dražší než super/hyper market. Bez základních znalostí marketingu je to i pro malý, slušný obchod cesta do pekla. A co víc on na vás ty finty vlastně musí používat ve větším rozsahu, ale já mu to rozhodně nemám za zlé.
Ale na závěr jednu kacířskou myšlenku ne na vás, ale na ty šmahem odmítané sladkosti. Může mi někdo vysvětlit co má proti čokoládě s 90% podílem kakaa, případně proti žvýkačkám bez cukru, oříškovým tyčinkám slepovaným medem a jiným celkem neškodným sladkostem, které jsou u těch pokladen zastoupeny tak z jedné třetiny.
Pokud si po konzumaci podobných sladkostí dítě vyčistí zuby a nepřehání to s množstvím nemám s tím žádný výživový ani etický problém.
VB
Pak se naskýtá otázka jestli má cenu aby nám JB předkládal ta svoje měřítka, protože pro každého jiného to vlastně nemá žádný přínos.
Slovo manipulace lze totiž v různých souvislostech nahradit slovy:
informace, výchova, vzdělání, poslušnost, slušnost, neslušnost....atd.atd
Všichni jsme od narození soustavně něčím a někým manipulováni. Jen si to přiznat . (ovšem vy si to přiznejte také)
VB
Ne to je marketing.
Jestli si to koupíte záleží na tom jestli: vás ovlivnily informace, nebo ovlivnila výchova, nebo jestli vás ovlivnil dostatečný rozhled a vzdělání a nebo vás ovlivnila šikovnost obchodníka-marketing.
( a asi by se našlo ještě pár důvodů proč si to koupíte nebo ne )
Ale takto jsem to nemyslel. Když vás vychovávali rodiče nutně vás manipulovali tím, že vám říkali co je špatné co ne. Když vás vzdělávali ve škole nutně vás manipulovali když vám říkali jak se slušně chovat a jak svět funguje. atd. Netvrdím, že to byla manipulace špatná, ale byla.
Protože jste spoustu věcí musel přejímat jako dogmata a co se v mládí naučíš....
Smiřte se s tím, že budete manipulován až do skonání věků a v mnoha případech o tom nebudete vůbec vědět.
VB
Asi imunizují jak koho. Jsou lidi, kteří koupí pár blbostí, ovlivnění manipulací, dojdou domů a při vybalování nákupu si vynadají, proč ty blbosti kupovali a příště si dají pozor. U mě toto vedlo až tak daleko, že zboží umístěné v regálech na tzv. výhodných místech (kraje, výška očí, ...) v podstatě nevnímám a když potřebuju něco, co je umístěno takto "na ráně", tak to hledám hodně dlouho.
Samozřejmě jsou i lidé, kteří jsou vůči takovéto imunizaci imunní.
Pokud se budeme držet sladkostí u pokladen, tak to je zboží, které útočí jednoznačně na uspokojení chuti na sladké. Kolik takových čokotyčinek a bonbonů si zákazníci donesou až domů?
Vůči té popsané imunizaci bude nejspíše imunní většina lidí, jinak by se u pokladen moc neprodalo a také zboží umístěného ve výšce očí by se prodalo minimum.
Tady totiž nejde o hrdost jednotlivce, který se nenechá manipulovat. Obchodníkům stačí zmanipulovat tu většinu, kteří svou spotřebu přizpůsobí. Individuální odolnost je mi pak celkem k ničemu, pokud v obchodě vůbec nenajdu zboží, o které mám zájem.
Za prvé kvíz nebyl určen pro ty, kteří jsou s nakupováním spokojeni. Ty patříš evidentně k těm spokojeným, protože jsi vůči veškerým trikům marketingových psychologů imunní. Nebo alespoň žiješ v té iluzi :-)
Za druhé nebylo cílem kvízu vyčerpat nekonečnou množinu možností, ale demonstrovat kontrast mezi brbláním na netu a skutečným chováním spotřebitelů. Tvoje řešení se blíží možnosti C s tím rozdílem, že já radím ignorovat celý kšeft, zatímco tobě stačí ignorovat jen to zboží, které nechceš. Jenže i když zrovna ty manipulacím nepodléháš, těžko můžeš předpokládat, že jsou stejně odolní všichni ostatní spotřebitelé.
Stačí když se podívám na frontu před a za sebou.Dívat se ještě na nechutné regály různých nabízejících odpadů u pokladny, kterými už jsem prošel v obchodě je plýtvání energií, místem, časem a inteligencí.Kdyby stál u pokladny Vlasta Burián, bylo by to o něčem a nemarkovalo by se víc, než projde kasou.
Víte připadá mi, že žijete na jiné planetě. Přeci po opakovaném nákupu v supermarketu ( značka nerozhoduje ) vím přesně jaký sortiment u pokladny asi najdu. Jsou to zmiňované sladkosti všeho druhu, žvýkačky, cigarety, baterie, žiletky a kondomy + pár věcí na které jsem zapomněl. Tak tam nemusíte marně vybírat a očekávat, že si vyberete něco o čem víte, že tam není.
Pokud na někoho přchází chuť, ať už na cigaretu, na sladké nebo na sex, nemusí lítat po prodejně a jde najisto rovnou k pokladně.
Nevím, proč by tam mělo být něco zdravého, když je všem předem jasné, že je to takový regálek neřesti.
VB