Souhlasím. Smažený sýr mám rád, ale když někde vidím "smažák", tak se mi zvedne žaludek a jdu pryč. Toto nezvukomalebné slovo přímo vyvolává asociace s levnou náhražkou sýra smaženou na přepáleném oleji. Stejně jako "svařák" - už vidím to mizerné krabicové víno. A "šopák"? Snad jen "kurník šopák". Je zajímavé, jak často zmršená slova odpovídají zmršenému jídlu či pití.
Smazak je u nas sveho druhu fastfood (aspon pro kuchare, potazmo provoz) a dokud se tu delal aspon trochu jedly Eidam, tak to ve vyjmecnych pripadech byla lahudka. Tucny syr na tuku s tatarkou, genialni koncept! :) Ale vazne, pokud si to clovek nedaval v nadrazni putyce, tak mohl narazit na dobre odvedenou praci. Proste proto, ze nekteri kuchari nechteli delat spatne jidlo, ale smazak na listku mit museli. Ve Svajcu jsem v kdysi z 10 zastavek na raclette narazil v sesti pripadech na nijak zvlast zajimavou brecku a nebyt dvou, ktere me presvedcily, ze to skutecne je (muze byt) lahudka, tak bych to uz asi nikdy nezkusil. Mimochodem, Mike, mohl byste prosim doporucit nejake obchody se syry? Pripadne i nejakou variantu, ktera by se hodila pro smazak ;)
Nechápu, co se vám na těchto názvech nelíbí, jsou to jen zlidovělé zkratky názvů jídel a nemají nic společného s jejich kvalitou. Je to spíše váš psychický pocit. Jednoduše - svařené víno a také svařák je jedno a to samé - jen záleží, kdo ho pro vás připravuje a z čeho.
Víno v krabici bych nikdy pro hosty nekoupil a také proto, že ho sám nekonzumuji, ale ani víno v lahvi není vždy zárukou kvality. Dokud budou lidé v ČR vyžadovat nápoje a jídlo pomalu za nákupní ceny, pak se kvalita gastronomie v ČR nemůže nikdy zvednout, lidé = hosté si za to mohou sami.
Vzhledem k tomu, že autor se v USA v gastronomii pohyboval pěkných pár let (http://www.vitalia.cz/clanky/na-ceskou-kuchyni-cizince-nenalakame/), asi o tom něco vědět bude.
Ze byl v USA jeste neznamena, ze co rekne se muze tesat do kamene. Samozrejme, ze v USA jsou urady, ktere dohlizi na kvalitu jidla - FSIS, FDA, ...
Kazdopadne si nemyslim, ze by to autor myslel presne tak, jak to muze nekomu vyznit. Jen trpi cechackovskym komplexem, ze jinde je trava zelenejsi.
Kazdopadne je fakt, ze kdyz v USA nejsou spokojeni, tak uz proste do podniku nejdou a ten potom bud hodne rychle prehodnoti, nebo padne. Narozdil od CR, kde je neskutecnej pocet lidi, co na podnik nadavaj, ale stejne tam zase zajdou, protoze uz jsou zvykli, jinam je to daleko, chodej tam kamosi apod...
Vysokohorská přirážka už opravdu nemá smysl. Ne proto, že dodávka zboží je do řady míst jednodušší, ale proto, že nyní je volná tvorba cen.
Zatímco za minulého režimu mělo každé zboží jasně danou cenu (uvedenou na obalu), musely se zvýšené náklady na dopravdu a prodej na horách zahrnuté právě do oné vysokohorské přirážky.
Proto existovaly cenové skupiny restaurací, atd.
Dnes může prodejce prodávat zboží za jakoukoliv cenu, kterou je kupující ochoten zaplatit.
Autor se podle mě trochu vyhnul jádru otázky. V USA jsem snad nezažil restauraci, kde by na veškerý nealko sortiment nebyl automatický refill zdarma, většinou neomezený refill. V Čechách mnohem spíš narazím na to, že nějakou tu kolu (teď nemluvím o tom, zda už od začátku předraženou) dostanu v dvoudeckové lahvičce; a jsem si jist, že kdyby výrobci nápojů byli pružnější a nabízeli je v deckových flaštičkách, tak by to české hospody prodávaly v těch deckách. (Ano, jsou tu výjimky, kde ty "bezedné skleničky" také nabízejí; většinou jde o samoobslužné provozy.) Problém prostě nevidím v tom, jestli kofola stojí dvacet nebo třicetpět. Problém vidím v tom, jestli za padesát dostanu pořádně napít nebo jen dvakrát líznout z flaštičky.
Ten clanek je celkove takovy plytky s velmi nizkou informacni hodnotou. V tomto smeru jsou bohuzel vsechny clanky tohoto autora stejne nekvalitni.
Refill zdarma si dokazu predstavit u limonad, ktery se tocej z postmixu (jaku u nas v KFC treba). Na veskery nealko sortiment to zni celkem jako utopie.
V normalni restauraci u nasich sousednich statu a treba i v Asii jsem se s tim nesetkal.
Ceny nápojů jsou z hlediska hosta často považovány za předražené. V zahraničí jsou prodejní ceny na náš přepočet mnohem vyšší a provozovatel restaurace má možnost nakupovat za mnohem nižší ceny než hospodský v Čechách, takže tam vydělávají mnohem více na urč. nápoji než by vydělali u nás!
V Čechách totiž nefungují velkoobchody, kde by měli nakupovat jenom živnostníci a firmy pro další prodej, tak jako v zahraničí. Často je pravidlem, že tzv. velkoobchody prodávají dráž než toto zboží stojí např. v Tescu apod., kde si mohou nakoupit všichni, pak se jako host někdo diví, že přirážka je "vysoká", ale kde je např. 20% Dph z prodejní ceny, kterou hospodský, pokud je plátcem, státu odvádí z každé sklenice např. Kofoly.... A když už jsem u cen, tak energie, které hospody platí: plyn, elektřina atd, jsou pro domácnosti u nás levnější než pro firmy - v zahraničí je tomu zcela naopak a pak v Čechách podnikejte, když hosté, kteří provozu restaurací nerozumí, nevidí do toho... by chtěli vše za drobné a aby jim byl hospodský ještě za to vděčný, přitom takovýto host např. vydělává měsíčně 50 a více tisíc, ale v české restauraci se chová jako lakomý snob.
Omyl. U nás ceny jedla nezodpovedajú realite. Reštaurácie sa snažia predávať meníčko za cenu blízku cene stravného lístka, ktorý dostanete od zamestnávateľa. Keby nasadili ceny odpovedajúce súčtu ceny surovín, práce a primeraného zisku, proste by im tam nikto neprišiel, lebo by boli v porovnaní s konkurenciou drahší. A ľudia sú veľmi citliví na cenu jedla - hoci ten smažák - drahší o 20 korún by ľudia neakceptovali. Tak sa reštaurácie snažia dohnať marže na nápojoch.
Co zase kvákáš za nesmysli? Podívej se na německo, rakousko, platy, ceny atd.
A polož si otázku, proč většina věcí je tam levnější a u nás dražší...
Podobné kecy, jsi mohl vést když nikdo nejezdil do zahraničí za prací, teď se akorát strapnujes jako autor, ze smazak je spatne protoze mu rikame smazak=je to snobske hlupak.
Tady koukám někdo právě spadl z Měsíce. Ceny v restauracích se netvoří podle usnesení sjezdu ÚV KSČ. Obvykle je to děláno tak, že má restaurace nějaký hlavní program, který ji nese největší zisk a na něm mají konkurenceschopné ceny ( obvykle hotová jídla nebo meníčka ). Pak jsou vedlejší věci, které by jim při běžné marži nepřinesly žádné další zákazníky navíc a jen by zatěžovaly náklady ( typicky se jedná o nealko pití ) . Polopaticky : dobrou hospodu dělá kvalitní a levné jídlo + dobré a cenově přijatelné pivo. A to co se sebere na ceně jídla, tak aby bylo konkurenceschopné se dá nenápadně zčasti dohánět na cenách nealka. Ceny nealka jsou totiž přemrštěné skoro všude stejně. člověk si pak řekne, tam půjdu, protože tam dobře vaří svíčkovou za 80 korun a nebude řešit, že tam kofola stojí 3x tolik než v Kauflandu. A pokud to nějaký exot řešit hodlá, tak má pořád tu možnost uvařit si svíčkovou doma a dát si k tomu kofolu z Kauflandu.
Ale bobámku, tady někdo nechápe že nemluvíme co bylo před rokem 89, jako mě nezájímá co bylo za Karla IV.
Takové demagogické kecy co mají odvést debatu jinam nez o cem se baví si zkousej na svoje decka, mozna jsou tak "cyhtry jako" ty, ale ne na normalni lidi.
Bavíme se, že cenotvorba na uzemí ČR je mimo "slušné jednání", já makal v Anglii i Německu v pohostiství, a vratil se kvůi rodině nazpátek, a cenotvorba, chování atd. u nás s eurčuje možná podle horoskopů a pod. reálných věcí.
P.S. že hospodské či restouratér když to "neslo" v 90létech místo koupení vlastní provozovny koupoval auta, postavil vilku a pozemky z a městem a dnes tito chudáčci brečí, že mají velký nájem a musí mít kofolu za 80kč? A co, jsou jenom neschopní podnikatelé...
Ač podroben kritice, tak mě se poslední odstavec líbil velmi. Když ze zkušenosti porovnám klima v ČR a v USA, vycházejí mi dva body: 1) Češi neumějí nakupovat, resp. v poměru k příjmu jsou ochotní utrácet mnohem větší částky prakticky za cokoliv; 2) Američané drží mnohem více u sebe od podpory známých a přátel po oficiální organizace na ochranu práv spotřebitelů. V takovém prostředí pak tržní mechanismy fungují tak nějak lépe.
Kecy ježka v kleci. Klima je takové, protože stát neplní své úkoli, od policistů kteří spí v autech a diví se, že by měli nastavovat krk, když jsou za to placeni,
přes "nepředvídatelnost práva před soudem, kdy každé soudce rozhoduje podle toho jak se vyspí a někdy kašle i na fyziku a rozhodne podle toho jak čte on zákon ne, že auto prostě nezastaví na 5metrech...",
po politiky, kteří v TV kecají o morálce a jak lidi kradou a sami rozkrádají rozpočet...
A když toto lidí vidí, mají držet při sobě, když jsou za to trestáni? Máte hodně pohádkovou představu o světě... Doporučuju vyjet do zahraničí na min. 2-3 roky, a pak kecat o tom proč je v dané zemi to či ono.
Já jsem jedla smažený sýr v restauraci v Athénách. I tam to znají, nebyl však obalovaný. Byl to tuším ovčí sýr zprudka rychle osmahnutý tak, že se uvnitř neroztavil,ale napovrchu chytil trochu barvu. Velikost porce odpovídala našemu smažáku a byl servírován se zeleninovou oblohou.
Kvůli dietě jsem přestal pít pivo. Piji vinný střik. A když vidím ceny, za jaké se vinný střik v restauracích prodává, tak jsem prostě do nich přestal chodit. 200 procent a víc marže se mně osobně zdá příliš. A to je za kvalitní víno, posledně mi nalévali střik z láhve, která stojí v Makru 38 Kč za 2l - 2dcl vína a 3 dcl obyčejné vody - cena 28 Kč. Tak kde to jsme. A bude hůř.
Nizsi marze? Bavime se porad o restauracich a hospodach? Dlouhodobe zkusenosti mam sice jenom z UK, ale marze tam jsou o dost vyssi, protoze v marketu ceny +/- stejne(nebo i nizsi) jako u nas a ceny v restauracich podstatne vyssi. Priklad - pintu piva v marketu koupis(rekneme Foster's) pod libru(kdyz vezmes 4, nebo 8-pack) a v hospode das za cepovanou pintu tri. To je marze 200%. U nas koupis v obchode plzen za 18 a v hospode si ji das za 35 - marze 100%. U jidla je to podobne(snad az na crapfoody typu McDonald, tam ten rozdil neni takovy protoze u nas jsou ty ceny dost napalene).
Tak já dělal v UK taky, a i v ČR. Nu a co dát i zisk vs náklady, to už jaksi porovnáním nevychází...
Cenotvorba se určuje co sem byl v UK podle nákladů, tak bych to samé čekal od ČR, ale nějak sem si nevšiml, že by v UK do cenotvorby bylo započteno Auto pro ženu v učetnictví restourace, počítač co má syn doma apod.
Dobrá adresa ANO, ale osobní věci?
P.S. příště, když už tolik rozumíte cenotvorbě, prosím když poučujete, řekněte vše ne jenom co se hodí...
A proto, já sem viděl co je v účetnictví českých "podnikatelů v pohostinství", takže pohádky o tom jak trpí, že musí dát kofolu za 40 jsou pohádky.
Jen prosím ne žádný státní úřad na kontrolu "tvorby cen". Určitě by jeho provoz stál ročně několik miliard, prověřil by ročně by několik desítek provozoven, na pokutách by uložil ve dvou případech 50tKč a nic, vůbec nic by to nezměnilo. Nechme to na lidech ať "hlasují nohama". Jestli zákazníci někde nedostávají za svoje peníze co by očekávali, ať už tam příště nechodí. A jestli půjdou ať nebrblaj.
Jdete na to úplně špatně. Žijeme v informačním věku. Žádné prověřování posléze, nýbrž schvalování cenových kalkulací předem. Klidně automatické: majitel hospody jednou za čtrnáct dní naláduje do serveru jídelák se seznamem surovin a kalkulacemi, a server mu to buď potvrdí nebo zamítne. Samotnou kontrolu na místě pak bude provádět host (který sám nejlíp vidí, jestli jsou mu účtovány ty ceny, které jsou ve schváleném jídeláku, nebo ceny vyšší).
Protože týž server se bude starat i o účetnictví a evidenci faktur, systém bude vědět, kolik jakých surovin hospoda nakoupila a zda tyto suroviny odpovídají kalkulacím pro jídelák. A teprve tehdy, když vznikne nějaké podezření (například víc vydaných jídel než nakoupených surovin), přijde "namátková" kontrola, která bude na místě zjišťovat, zda host nedostává místo svíčkové plecko a místo artyčoků růžičkovou kapustu. :-)