Spak má nový šmak. Přichází na trh s moderními produkty, sází na sklo a kvalitní suroviny

Sdílet

 Autor: Spak
Známý výrobce kečupů dodává nyní do obchodů nové produkty se značkou bio. Ke kečupu v bio kvalitě přidal majonézu, hořčici a dresink. Odkud Spak odebírá suroviny k výrobě a jak se mu daří uvádět novinky na trh v době epidemie koronaviru?

Spak má šmak! říká se už drahně let v reklamě na kečup, a teď bychom si měli šmakovat ještě o trochu víc, rakouská společnost totiž cílí na nové zákazníky. Na ty, kteří velebí bio. Jaké výrobky jim nabízí a proč firma rozšířila portfolio o prémiové produkty? Ptali jsme se obchodního ředitele Spak Foods Michala Neškery.

Co se dozvíte v článku
  1. Historie firmy Spak
  2. Výrobkům v bio kvalitě se daří
  3. Původ surovin
  4. Jedna hořčice z Čech a druhá z Rakouska?
  5. Sklo jako znak prémiovosti
  6. Složení bio produktů Spak
  7. Koronavirus a uvedení nových produktů na trh

Historie firmy Spak

Majitel a ředitel společnosti Spak Hans Peter Spak se narodil roku 1945 ve Vídni. V žilách mu koluje i kapka české krve, neboť rodiče jeho babičky pocházeli z Čech. Od patnácti let pomáhal otci v rodinné firmě, která vyráběla majonézu a jejíž tradice sahá do 30. let dvacátého století. Vedení společnosti převzal v roce 1974 a ještě téhož roku rozšířil sortiment o výrobu kečupu.

Receptura, která přinesla kečupu Spak úspěch na rakouském trhu, se od té doby nijak výrazně nezměnila. Hans Peter Spak se dodnes podílí na vývoji všech novinek. V roce 1992 otevřel nový výrobní závod v Sušici, kde se vyrábějí kečupy, hořčice a některé další omáčky pro český trh.

Výrobkům v bio kvalitě se daří

Zelené logo „bio“ má už několik let na přebalu Bio ketchup Spak a Bio BBQ omáčky Spak, jimž se na trhu nevede vůbec zle. Bio ketchup Spak je nejprodávanější produktem firmy ve skupině bio.

A protože firma sledovala sílící trend bio produktů a poptávku po nich a současně se pustila i do vývoje inovací, mohla po čase představit své bio novinky na trhu. Spak se tak stal první značkou v České republice a na Slovensku, která nabízí v bio kvalitě nejen kečup a dresinky, ale také hořčici, BBQ omáčku a majonézu.

Původ surovin

„Všechny naše suroviny nakupujeme v zemích Evropské unie. Například rajčatový protlak je z Itálie, jogurt z České republiky, olej buď z Česka, nebo z Rakouska,“ vyjmenovává původ surovin Michal Neškera.

Jsou ale suroviny, které pocházejí z jiných zemí, Spak je odebírá od českých nebo rakouských dodavatelů, kteří se specializují na bio suroviny. Jde například o třtinový cukr nebo sůl.

Jedna hořčice z Čech a druhá z Rakouska?

Protože firma Spak má od roku 1992 svůj vlastní závod v Sušici, rozhodla se bio dresinky vyrábět v Česku a – pokud to jde – suroviny pro jejich výrobu odebírat od vybraných lokálních dodavatelů.

Zajímalo nás ale, proč na Šumavě nevyrábí i bio hořčici, na niž tu má výrobní technologie (Spak v Sušici vyrábí hořčici Gourmet klasickou i variantu v sáčcích). „Rozhodnutí, zda bude výroba probíhat v české, nebo rakouské továrně, děláme jak podle výrobních kapacit, tak podle efektivity distribuce na jednotlivé trhy. Z obou továren pokrýváme částečně jak český a slovenský trh, tak západní Evropu,“ říká pro server Vitalia.cz obchodní ředitel Spaku s tím, že pro všechny trhy mají stejné receptury a stejnou kvalitu výrobků.

Výrobce si je dobře vědom toho, že západoevropský trh je v bio segmentu rozvinutější; mohl by mu proto tak trochu nadržovat, ať už cenou, nebo lepším složením (viz dvojí kvalita potravin). Navzdory tomu se snaží, jak nám prozradil, své výrobky uvádět souběžně a také ve stejném složení pro český trh i pro okolní státy.

Sklo jako znak prémiovosti

Grafika obalů je pro bio řadu stejná jako má Spak i v Rakousku. A na rozdíl od mnoha kečupů své značky, bio řadu Spak nebalí do plastových obalů, ale do skla.

„Skleněný obal je na rozdíl od plastu vnímaný jako prémiovější a také jako ekologičtější, více splňuje očekávání zákazníků, kteří preferují výrobky v bio kvalitě,“ říká Michal Neškera s tím, že tento rozdíl ve vnímání materiálu obalů je zatím také zřetelnější v Rakousku nebo Německu než u nás v Česku.

Cena ale není tím, co produkt řadí do sekce prémiovosti, všechny bio výrobky jsou k mání za cirka padesát korun. A to v této kategorii není nijak závratná suma.

Složení bio produktů Spak

Bio hořčice Spak: pitná voda, 18 % hořčičné semeno, kvasný ocet lihový, cukr, jedlá sůl, 0,02 % estragon, kurkuma

Bio majonéza Spak: 50 % slunečnicový olej, pitná voda, 4,8 % pasterované vaječné žloutky, cukr, kvasný ocet lihový, kukuřičný škrob, jedlá sůl, semeno hořčice, citrónový koncentrát, koření

Bio česnekový dressing Spak: pitná voda, 20 % jogurt bílý, řepkový olej, třtinový cukr, 3,5 % česnek, sušené mléko, jedlá sůl, citrónový koncentrát, rostlinná vláknina, hořčičné semeno, cibule, stabilizátory: xanthan, pektin; kvasný ocet lihový, přírodní aroma, koření

Bio americký dressing Spak: pitná voda, řepkový olej, 10 % jogurt bílý, třtinový cukr, rajčatový protlak, kvasný ocet lihový, jedlá sůl, sušené mléko, rostlinná vláknina, hořčičné semeno, paprika, citrónový koncentrát, česnek, stabilizátor: xanthan, koření

Koronavirus a uvedení nových produktů na trh

Pustit na trh dlouho připravovanou novinku v době, kdy se celý svět potýká s dopady koronaviru, by se mohlo zdát jako ne zrovna ideální nápad… U některých produktů to však zjevně nevadí:

„Uplynulý rok neměl na uvedení Spak bio řady v podstatě žádný dopad. Z pohledu výroby jsme učinili všechna opatření tak, že jsme nebyli minulý rok nijak omezeni. Protože naše nové bio výrobky cílí primárně na maloobchodní prodej, tak ani z pohledu spotřebitelského chování jsme nezaznamenali žádná omezení,“ uvedl obchodní ředitel pro server Vitalia.cz.

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).