Jeden příklad za všechny. Před cca 3 lety proběhla téměř celou Evropou vlna odporu proti červenému "broučkovému" barvivu.
Jogobella, všude, včetně nás, nahradila toto nebezpečné barvivo barvivem z řepy. Dannone to nechalo chladným.
Jenže, Jogobella měla najednou jogurty méně červené, resp. přirozeněji červené a cena jogurtů šla nepatrně nahoru (cca o 1 -2 Kč). V Německu se Jogobella prodávala tak, že se začala stávat nedostatkovým zbožím, naproti tomu Dannone hnilo v regálech a tak i Dannone přestalo brouky používat. Ano, Německý spotřebitel jasně rozhodl co ano a co ne.
V ČR se toto ovšem nestalo, Jogobella se přestala prodávat (cca 1,- Kč byla důvod, proč to český zákazník nechtěl), následně se vrátili k broukům a prodej začal stoupat zpět, díky návratu k původní ceně. Pozor, zajímavé je, že Billa vede Jogobellu vyrobenou v Německu, tedy bez brouků, Albert vyrobenou v Polsku (nejsem si jistý tím státem) s brouky. Ano, Jogobella v Bille vyjde dráž, než v Albertu.
Ještě douška, v Německu po prvotním mírném zdražení se poustupně Jogurty vrátily zpět na své původní ceny, u nás, aniž by k tomu byl důvod se zdražily všechny.