Na škole v přírodě žádal žák vyšší třídy svoji učitelku o radu. Nosil totiž mohutné číro, které si doma „upravoval“ pomocí dvou prkének. Učitelka, paní přes padesát s vkusem velmi střízlivým, nehnula brvou a žáka odkázala do kuchyně k zapůjčení kuchyňských prkének.Tak tohle musela být super učitelka :D
Maminka to vzala věcně a prakticky, doma kluka přistřihla a vysvětlila mu, že dráždit hada a paní učitelku se nevyplácí. Na třídních schůzkách, které se konaly hned za týden, si nicméně s třídní na téma účesu promluvila. Emoce už trochu vyšuměly, takže se v podstatě dohodly a v klidu si vysvětlily svůj postoj. Pavel bude nosit klasický účes a paní učitelka si kvůli těm několika centimetrům, které před tím podle ní byly přes čáru, nebude myslet, že má před sebou zločince.Je to jedna z možností, osobně mám ale zkušenost, že účinnější je opačný postup - za dítě se postavit a s učitelem si to vyříkat a dát mu jasně najevo, že jakoukoliv šikanu svého dítěte nepřipustím. Jako dítě jsem měl v první třídě problém s jednou učitelkou, z nějakého důvodu jí na mě neustále něco vadilo, snad každý týden jsem dostal poznámku a to za úplné blbosti - třeba že jsem si ve školní jídelně dal bobule z hroznového vína do čaje. Rodičům došla trpělivost a šli si to s ní vyříkat. Hned následující den jsem dostal pochvalu (opět naprosto bezdůvodně) a víckrát jsem s ní problém neměl.
Ano, pravidla určuje škola. Setkal jsem se i s tím, že škola zakázala jakkoliv barvit vlasy (což se dost dotklo některých slečen). Takže přestože jsou to pravidla, v některých případech už to může zavánět šikanou (což si myslím byl právě tento případ).
Co se týče shánění práce, do té doby z toho může jednak vyrůst a pak - vadí to jak kde. Do banky by ho s tímto určitě nevzali, ale třeba takové řidiče autobusu jsem už viděl s horšími věcmi na hlavě :). A v některých případech si tem řidič autobusu vydělá víc, než někde za přepážkou v bance. Každopádně to není starost učitelky 11 letých dětí.
Proto bych radil v tomto případě než ustupovat, dát učitelce zcela nekompromisně najevo, že ne žák/rodič se jí bude bát, ale obráceně. Začne to totiž nevinně stížností na vlasy a skončí to nespravedlivým hodnocením nebo jakoukoliv jinou šikanou (pamatuji si mediálně známý případ žákyně, co zemřela při tělocviku na infarkt - když si stěžovala na potíže, učitelka jí za trest nechala běžet další kolo; byla totiž trochu boubelatější). Ono to tak bohužel funguje i v životě - máte šanci být úspěšnější, když se vás lidi bojí, než když jsou s vámi jen spokojeni.
Proč mindrák? Rodiče se za mě postavili a učitelka dala pokoj - ergo - problém vyřešen.
V zaměstnání to funguje podobně. Nejvíc to od*** ten, kdo si nechá *** na hlavu. Naopak ten, kdo se umí bránit má obvykle dveře otevřené. Rozdíl je v tom, že v té škole učitelka nebere žáka jako partnera k diskusi a proto musí zaskočit rodiče. V zaměstnání si to musí každý vyřídit sám.
Vzpomněl jsem si na jednu "feministickou" statistiku. Srovnávala platy žen a mužů z "tradičních" manželství (tedy dominuje muž, žena dělá většinu domácích prací) a "moderních" manželství (oba se o domácí práce dělí přibližně stejným dílem). Výsledek byl, že ženy z tradičních manželství vydělávaly méně, než ženy z moderních. U mužů byl výsledek obrácený. Vysvětlení je jednoduché - ženy žijící v tradičních manželstvích byly méně průbojné jak doma (nedokázaly přinutit manžela, aby se podílel na domácích pracích), tak v zaměstnání. Naopak muži, kteří s domácími pracemi pomáhali byli ochotni k větším ústupkům a podřízenému chování i v zaměstnání a tedy byli méně průbojní.
Život není soutěž "o medaili pro nejhodnějšího", ale boj. Kdo nebojuje, musí se spokojit s tím, co mu ostatní nechají.
No zdá se mi, že si to velice zjednodušujete. Žádné vysvětlení není jednoduché a to, které jste tu popsal, je jen jedeno z mnoha možných. Ostatně rodiče jako vy by si možná měli zkusit alespoň rok učit a pak by zjistili, jak rodiče s postojem jako vy jsou ve skutečnosti "prospěšní" svým ratolestem.
Ale vždyť jsem to psal. Jsou dvě možnosti.
1) podřídit se a čekat něco jako "vděčnost"
2) postavit se a vzbudit strach (intentzita může být různá, od "nedovolím, abyste si se mnou dělali co chcete" po skutečné vzbuzení strachu, kdy se učitel bojí dítě jen pokárat, aby mu jeho urostlý otec neopravil fasádu).
Je mi jasné, že učitel bude raději za případ 1), ale z mé vlastní zkušenosti musím potvrdit, že účinnější je varianta 2).
Na druhou stranu pokud rodiče variantu 2) neumí (tedy nedokáží svým slovům dát pořádný důraz tak, aby to vypadalo věrohodně), tak je lepší varianta 1). Učitel pozná, že "není čeho se bát" a o to víc se pomstí na tom dítěti. Takže když chcete vzbudit strach, musíte být rozhodnuti své výhružky uskutečnit.
Stejně to funguje i v zaměstnání. Kolega nastoupil do nového zaměstnání. Měl tu v kanceláři "vtipálka" co mu ráno, než přišel, obracel klávesnici, židli, dával mu koš na stůl, atd. Asi třikrát to vydržel a po čtvrté za ním šel a že jestli to udělá ještě jednou, tak mu rozbije hubu. No a vzhledem k tomu, že na to vypadá, že by toho byl schopen, tak milý vtipálek od té doby dal pokoj. Výsledek? Vyřešeno.
Nesouhlasím se vzbuzování strachu, ale naprosto souhlasím s tím, že za dítě je třeba se postavit a ukázat mu vhodný způsob řešení problému. Být asertivní. Domnívám se, že to mu dá do života mnohem víc, než "paní učitelka řekla, že nemáš mít centimetr vlasů navíc, paní učitelka má vždycky pravdu, tak to ostříháme". Záleží ovšem, jestli chceme mít dítě za každých okolností "poslušné" nebo dítě, které je schopné problémy konstruktivně řešit a být samo sebou.