Pokud je ženská bláznivá, chce vymývat i mozek dítěte a vychovat z něj kryplíka závislého na opoře víry v boha, je jediným řešením rozvod a získání dítěte do opatrovnictví. Drzost věřících nezná mezí a jejich přesvědčení o vlastní pravdě, kterou musí všichni poznat je nekonečné.
S vírou která je založená na zcela iracionálních argumentech nelze rozumově bojovat. Nejlepší je přistoupit k rychlému účinnému řešení.
Hm, pokud uznáváš svobodu volby, je třeba uznávat i svobodu volby věřícím. Ten komu to nejde, skončí nakonec na stejný lodi zlosti a fanatismu jako ten nejhorší pámbíčkář. Všiml sis kolik zlosti a vášnivý jistoty o vlastní pravdě je v Ravenově příspěvku?
Jakýkoliv manželství vždycky je o kompromisu. Kompromis v tomhle je jistě těžší, než otázka zda koupit kočku, ale pořád je to prostě jeden z mnoha kompromisů který musí v manželství dělat každej, kdo chce aby manželství vydrželo. Chceš - hledáš cesty, nechceš - je tu rozvod. Obojí bolí, jde o to, co víc.
Ale to přece není o vnucování ateismu! Můj názor je takový, že víra je věc natolik vážná a natolik komplikovaná, že k jejímu přijetí by měl člověk dospět až po zralé úvaze. Proto by se měly děti dozvědět o tom co je víra, jaká existují náboženství, ale v žádném případě by se jim neměl vymývat mozek tím "jedním správným" názorem/náboženstvím, to je zcela nepřípustné. Musí dostat správné a nestranné informace, aby se v době duševní zralosti mohly rozhodnout pro vlastní víru nebo pro některé konkrétní náboženství a nebo třeba proto, že budou dobrými lidmi i přesto, že v žádného boha nevěří. Ponechme jim svobodu rozhodnutí, jsou to naše děti a určitě to ocení.
Vira je velmi jednoducha pokud mate ciste srdce, pokud ne tak musite prekonat spousty prekazek v zavislosti na tom jak jste se jiz stacil zkazit. Buh nam je pomuze prekonat, o tom nemusime mit zadne pochyby.
Kdo podle vas poskytne spravne a nestrane informace o vire? Ateista? Bible rika ze ateista nepoznal boha. Jak tedy muze o nem poskytnout JAKEKOLIV informace. Vsechno co poskytne budou pouze jeho domenky.
Svobodu rozhodnuti mate vzdycky a to i jako male dite. Moji rodice byli ateiste, ja jsem ovsem jiz od utleho veku veril v Jezise.
Kdo podle vas poskytne spravne a nestrane informace o vire? Věřící? Nikdo, vážený pane, nikdo, když jdeme do důsledku.
A věříte v to, že nestranné informace o všech světových náboženstvích podá lépe křesťan nebo ateista? :-)
Tohle pane nikam nevede, základem je nevymývat částečně nesvéprávným a částečně bezmocným dětem hlavy a nechat rozhodnutí až na dobu jejich zralosti.
A to že jste sám od sebe začal věřit v Ježíše, to vám taky nežeru, kdybyste vyrůstal v Asii, začal byste "sám od sebe" věřit v Buddhu, to je přece jasné! :-))
Spravne informace o vire poskytne ten kdo ji zna a to je verici. Kdyz se zeptate mne vysvetlim vam co budete chtit, protoze s tim prakticke zkusenosti. Jak muze podat spravnou informaci nekdo kdo to nezna, nema s tim zkusenosti? Muze jedine spekulovat na zaklade svych omezenych znalosti.
Neexistuje stredni cesta budto budete dite ucit duchovni hodnoty nebo materialisticke. Pokud budete dite ucit 18 let materialismus, tak se v 18ti letech tezko muze svobodne rozhodnout zda verit nebo ne protoze ma zkusenosti jen s hmotnym zivotem a duchovni zivot vubec nezna. Takze nevymyvat hlavy znamena ucit ho materialismus, presneji receno nechat Satana at mu vymyva hlavu on.
Ja jsem v Jezise uveril kdyz jsem se dozvedel jake hodnoty ucil, protoze to byly hodnoty ktere jsem citil ze jsou spravne i kdyz je nikdo v mem okoli nedodrzoval. Zda bych uveril v Buddhu to nevim, jeho uceni neznam.
1. Jan 3,24 Kdo dodržuje jeho přikázání, zůstává v něm a on zas v něm. A jak můžeme vědět, že v nás zůstává? Podle Ducha, kterého nám dal.
Pokud chceme aby u nas Jezis zustal musime dodrzovat jeho prikazani. Proto je v prvni rade musime znat, jinak bychom je tezko mohli dodrzovat.
Věřte nebo ne, žijí mezi námi i takoví nevěřící, kteří, bez toho aniž by je kdokoli (pod pohrůžkou plamenným mečem) k něčemu nutil, žijí tak nějak "sami od sebe" podle morálních zásad prakticky shodných s desaterem.
Koho si pak vážit víc? Těch, kteří tyto zásady dodržují protože jsou to normální slušní lidi nebo těch, kteří je dodržují jen proto, že věří, že by je za to stihl jakýsi trest?
Tak zaprve neziji podle desatera protože bod č.1 - ten nejdůležitější je: Nebudeš mít jiného boha mimo mne. To ateista nikdy nemůže splnit.
Krome toho jak moc to desatero dodrzuji. Kuprikladu - Meli sex pred svatbou nebo ne? Kdyz ano, tak jsou to smilnici a nikoliv slusni lide.
Krom toho i kdyby to byli absolutne slusni lide tak je jim to uplne k nicemu. Sami si vecny zivot ziskat nemohou.
Lukáš 9,24 Neboť kdo by chtěl zachránit svůj život, ten o něj přijde; kdo však přijde o život pro mne, zachrání jej.
Tedy i vy sám víte, že i bible vás upozorňuje, že jsou lidé, kteří neprovozují duchovní život. Proč s tímto upozorněním nejste schopen počítat při svém výkladu?
Když mluví jeden o koze a druhý o voze, nic sděleno ani pochopeno nebude. Pokud nerozumíte partnerovi v rozhovoru, je jednom, kdo z vás má pravdu, domluvit se nemůžete.
Hodnota lidského života je pro každého v něčem jiném. Bible může poučit, v čem tuto hodnotu máme hledat, ale bible vám nemůže sdělit, v čem tuto hodnotu vidí člověk, se kterým zrovna mluvíte. Pokud nedokážete počítat s tím, že lidi se kterými mluvíte myslí a cítí jinak než vy a dokonce myslí a cítí jinak, než by podle bible měli, bude pochopeno daleko méně z toho, co se jim snažíte říct. A to je škoda.
Možná vám uniká že je rozdíl mezi tím, smířit se s nebiblickými postoji ostatních ve smyslu "jim nějak ustupovat" a mezi tím, kdy tyto nebiblické postoje přijmete prostě jako skutečnost která existuje a kterou se pak můžete snažit změnit.
Ano Bible nas upozornuje ze lide co neprovozuji duchovni zivot jsou na urovni zvirat a navic diky svym neodpustenym hrichum skonci v pekle. Proto nepraktikovat duchovni zivot bible durazne nedoporucuje. Pravda nemusi byt prijemna, ale ma moc nas osvobodit od hrichu. Ruzove lzi nikomu nepomohou.
Ja nekazi relativni poznani, ale absolutni. Clovek muze byt presvedcen ze hodnota jeho zivota je treba kuprikladu v tom kolik vydelava penez, ale proc ja bych ho mel v teto iluzi podporovat. Tim mu jen uskodim. Nemuzu a nebudu menit Jezisovo uceni jen proto abych se zalibil lidem.
To ze se umime starat o rodinu neni nic co by nas ucinilo lidmi. To zvirata zvladaji take a casto i mnohem lepe nez my. Bible doklada ze i zkazeni lide jsou schopni milovat ty kteri miluji je. Tato vzajemna naklonnost neni nic ceho bychom si meli nejak specialne cenit.
Kazdy ho ma duchovni zivot nasleduje hodnoty ktere kazal Jezis a tudiz je jeho nasledovnikem neboli krestanem.
Jan 18,37 Pilát mu řekl: „Jsi tedy přece král?“ Ježíš odpověděl: „Ty sám říkáš, že jsem král. Já jsem se proto narodil a proto jsem přišel na svět, abych vydal svědectví pravdě. Každý, kdo je z pravdy, slyší můj hlas.“
Ale zase houby s octem.
"Křesťanský duchovní život" (i "křesťanská víra" ) jsou popsány v bibli. Tvrdit že jiná víra a jiný duchovní život neexistují je buď projev hlouposti, nebo záměrná urážka.
Nekřesťany nemáme za úkol urážet, ale učit. Například učit je, jak má duchovní život vypadat a hlavně, čím je křesťanský duchovní život lepší.
Nevím zda máte tak nezměrnou potřebu urážet nekřesťany, zda tak pevně lpíte na vlastní definici normálních slov odlišné od toho, jak ta slova užívají ostatní, nebo tomu opravdu nerozumíte.
A mimochodem ten citát vám k tomu moc nepasuje.
Zdravím vás KK po několika dnech co jsem to tady nesledoval. Vidím, že se to tu pěkně rozjelo, resp. se Alder docela vybarvil. Chtěl bych se k tomu vyjádřit v několika bodech:
1. Alder opravdu nechápe nebo nechce chápat jakékoli nekřesťany, byť by měli sebeušlechtilejší pohnutky, to je vidět.
2. Tvrdit, že jen praví křesťané mohou vést duchovní život, je opravdu neomalená urážka.
3. Co je to smilstvo?! Křesťanská definice je podle mě mimo. Já to vidím takto: DOBROVOLNÝ sex mezi dvěma DOSPĚLÝMI lidmi, ze kterého mají oba potěšení, a který nikomu dalšímu neublížil, rozhodně smilstvem není.
Zdravím taky :-).
Ona je otázka, jak má správně znít ta křesťanská definice smilstva. Hodně je o tom ve Starém zákoně, ale jazykem té doby a kultury. Přeložit požadavky Starého zákona do pokynů platných pro nežidy naší doby a kultury není snadné a v nám bližším Novém zákoně je toho o věrnosti, lásce i sexu méně.
Váš výrok je mi sympatický, ale nemůžu v žádném případě říct, že to smíme my křesťané vidět tak jak jste napsal a jak často i my máme sklon cítit. V řadě případů se povedlo pochopit smysl Starozákonních příkazů a tak se můžeme řídit ne jejich historickým zněním, ale podle jejich smyslu. A řada jich platila pouze pro Židy tehdejší doby.
V každém případě jsme biblí důrazně vybízeni k věrnosti, věrnosti v lásce k partnerovi i k Bohu. Otázkou pro odvážné věřící odborníky je, jak máme/smíme tento požadavek my křesťané převést do praxe dnešní doby.
A otázkou pro všechny možná je, zda skutečně vámi zmíněný dobrovolný sex mezi partnery, kteří nemají a nepočítají s trvalým vztahem jim nijak neubližuje.
Nesporný fakt ale je, že příkazy bible jsou v oblasti sexu přísnější, než máme samovolně tendenci cítit.
Jojo, přesně jak píšete. Definice je problém velmi často - stejně jako např. výklad světských zákonů, to je to samé v bledě modrém.
Řekl bych, že správný výklad s ohledem na výbornou znalost svých oveček, mají na svědomí nejvíce kněží. Pokud to nejsou fanatici, určitě budou jednat citlivě a lidi to ocení (a třeba i nevěřící, vím o čem mluvím, dokonce to těsně souvisí s tématem článku, ale bylo by to na delší lokte).
Ale ne. Ateiste ovsem neco jineho rikaji a neco jineho delaji. Je treba sledovat to co delaji, ne jake image se snazi vytvaret.
Nicmene jsem ochoten o tomto tematu s vami diskutovat. Kdyz jste ateista tak popiste jake mate vznesene cile zivota a podivame se pak jak se s nim shoduji vase cinnosti. Oni se shodovat nebudou a ani nemohou, protoze jsem vsichni zhresili a pokud jsme ateiste jak jeste porad hresime.
Resenim je uznat Bozi moc a slavu. Pak nase hrichy sami zmizi.
Jak tenhle citát podle vás souvisí s předchozím řečeným? "Budto verite v Jezise a toho kdo ho poslal nebo neverite."
Blbost. Věřit můžete leckomu a v ledaskoho. Věřit politikům, penězům nebo na trpaslíky vám sice nepřinese život věčný, ale je to taky víra a nevím, že by bible zakazovala to slovo tak obecně používat. A nevím, proč máte potřebu hrotit výklad slova a otloukat ho lidem o hlavu jak jste udělal. Těžko se mi na to reagovalo jinak, než slovy o fanatismu.
Vůbec se mi zdá, že občas v diskusi reagujete moc zkratkovitě - bez dostatečného vysvětlení odskočíte od tématu k citaci biblické pravdy. Pokud není jasné proč a v jakém smyslu tu bibli citujete, nebudete pak asi pochopen. Anebo pochopen budete, pokud teda je vaším cílem nevěřící provokovat a otlouct jim o hlavu pro ně nezvyklé Boží pravdy. Možná to špatně chápu a i tento postup má třeba pro někoho svou cenu.
Ten citat z Rimanum rika to same: neni zadna stredni cesta. Budto hrich nebo Jezis.
Ja jsem ale nenapsal budto verite nebo ne. V tomto pripade by jste mel pravdu ze muzeme verit treba politikum. Ja jsem napsal presne to co jste citoval. Budto verite v Jezise nebo ne.
Fanatismus neresim. Povinnosti Jezisova ucednika je predavat Jezisovo uceni "tak jak je" bez ohledu na soucasne modni trendy nebo na to zda se to bude libit posluchacum nebo ne. V dnesni dobe to lide vetsinou chapou tak ze ten kdo veri Bibli tak jak to v ni je tak ze je fanatik, protoze se nesnazi si uceni priohnout tak jak by svetskym lidem lepe vyhovovalo.
Fanatik se snazi uceni priohnout, viz http://en.wikipedia.org/wiki/New_World_Translation_of_the_Holy_Scriptures
S tim souvisi vyhybani se exegetickym tradicim.
S preklady bibli do cestiny je problem. V cestine jsou nejpouzivanejsi ekumenicky a Bible 21. Oba dva nejsou verni originalu ve dvou dulezitych bodech.
1. Jmeno Jahve nahrazuji ve starem zakone vyrazem Hospodin. Diky tomu ctenari prakticky neznaji jmeno Jezisova otce. Jezis velmi zduraznoval vyznam Boziho jmena. Meli bychom tedy jeho jmeno znat.
2. V novem zakone nebylo jmeno JHVH nikdy pouzito. Oni presto do citaci ze SZ ktere jsou v NZ jmeno Hospodin doplnuji. Tim dostavaji verse uplne jiny vyznam nez meli v originale. Zejmena identita Jezise se stava pak dost nejasnou
3. Vetsina takzvanych cirkevnich autorit dokonce popira i fakt ze by Buh vubec nejake jmeno mel. Tvrdi ze ho ani mit nemuze a uz jen fakt ze Buh by mel nejake jmeno je neuveritelne rozlobi. To jen dokazuje ze Bozi jmeno neni jakekoliv jmeno ale ma silu a tudiz bychom ho meli pouzivat presne tak jak si pral Jezis a jeho nasledovnici.
Mne se treba dost libi tento preklad NZ http://en.wikipedia.org/wiki/New_English_Bible Byl to taky jediny preklad bible co se dal za komunistu legalne prechovavat, koupit a maskovat to jako pomucka k vyuce anglickeho jazyka. Jeho revidovanou verzi jsem necetl.
Rad bych se dozil Bible v cestine kde bude uvedeno spravne v SZ Bozi jmeno JHVH a novy zakon ho obsahovat "protoze se prekladatelum zdalo ze by tam melo byt". Dokonalost je predat uceni dalsim generacim v nezmenene podobe a nedat na soucasne nabozenske trendy. Vsichni prekladatele se dusuji jak jim jde o to aby jejich preklad byl verny, ale skutecnost je jina.
Nemaji potrebnou odvahu a odvahu nedostali od Otce protoze zamerne lzou a neposvecuji jeho jmeno JHVH. Jak hluboky dopad na nase zivoty ma tento vers.
Mt 6,9 Otče náš, jenž jsi v nebesích, buď posvěceno tvé jméno.
Tohle už by bylo opravdu téma na jinou diskusi. Otázka zajímavá, pro křesťana i důležitá. Necítím se tu rozhodně odborníkem, ale jméno J*h*v*h jsem četl komentovat docela jinak - že jde jen o židovský vžitý opis nevyslovitelného pravého jména. A pak se zdá pochopitelné, nahradit takovéto zástupné jméno jiným zástupným jménem jako překladem.
Oni pozdeji zacali nahrazovat JHVH vyrazem adonai pripadne elohim.
Kdyby bylo jmeno jezisova otce nevyslovitelne zajiste bychom to meli napsano v bibli jako pokyn - nevyslovujte jmeno meho otce. My tam ale mame napsany presny opak.
podrobnosti zde
http://musculus.cz/buh/bozi_jmeno-eliska.php
Vas zakladni problem je ten ze verite takzvanym autoritam ktere vykladaji bibli tak, ze je to v naprostem protikladu k jejimu obsahu. A pak sam sebe utesujete - jsou to prece jen lidi, mohou se mylit.
Oč lépe na tom budu, když nebudu autoritám věřit a budu si bibli vykládat jen sám?
Udělám méně chyb, než ty zástupy přede mnou? To tedy děkuji za vaši důvěru v mou moudrost :-).
Jediné co si o vyslovování jména Boha Otce pamatuju přesně je to, že v bibli není správné znění uvedeno, ač ji alespoň někteří pisatelé určitě znali. Je-li pro vás bible konečnou autoritou, plyne z toho celkem jasný závěr.
Lepe na tom budete kdyz se naucite pouzivat hlavu a dojde vam ze ten kdo vyklada bibli tak ze je v primem rozporu s puvodnim textem neni autorita na duchovni poznani, ackoliv muze mit hodne teologickych skol. Mam duveru ve vasi moudrost ze jste toto schopen rozpoznat, protoze to nedela problem rozpoznat i predskolnim detem.
V bibli spravne zneni jmena je - JHVH, oni nepsali samohlasky. Jak se to vyslovovalo nam lide co znaji hebrejstinu jsou schopni i dnes rici.
Nicmene my v cestine nepouzivame hebrejska jmena, ale ceska. Jezisovi take neoslovujeme jeho hebrejskym jmenem. V cestine toto jmeno zni Jahve nebo Jehova.
Interestingly, in the Tetragrammaton, Judaism's "unutterable name of God" -- the known letters of which are "Yud Hey Vav Heh" -- the letters vav and heh represent male and female manifestations of the divine. The male manifestation is said to be that aspect of God which "acts upon" living beings, and the female force is that aspect of divinity that allows living beings to "be receptive to God's power." This terminology corresponds with the Radha-Krishna idea of God as both subject (ashraya) and object (vishaya). Sri Radha is like a divine vessel (ashraya), ever inviting Krishna's love to fill Her up. She is God as the perfect devotee, who also strives to be filled by Krishna -- to be "receptive to God's power." And Krishna is the Ultimate Doer, "acting upon" His devotee, who sees Him as the supreme object of love. (Satyaraja Dasa. Oy Veda: Tentative Reflections on Jewish/Vaishnava Resonances)
Zdroj jsem uvedl. Autor není osamocen:
http://www.torahwellsprings.org/Sidra/Sidra_072_P'sol-L'kha.htm
http://www.torahclass.com/old-testament-studies/35-old-testament-studies-exodus/150-lesson-31-chapter33-34
http://daronlarson.blogspot.com/2010/02/highest-form-of-intimacy.html
http://www.divine-healing-prayers.com/Quantum-Leap-Insights.html
http://www.seekgod.ca/roodteachings3.htm
Zřejmě stále máte tendenci bagatelizovat složitost bible, jakoby šlo o kdovíjak jednoduchý a srozumitelný text. V tom s vámi nesouhlasím. Odporuje tomu i celá dosavadní historie křesťanů, kdy se kolem výkladů spousty věcí z bible vedou staletí dlouhé složité spory.
Navíc se cítím neschopen posoudit rozpory se skutečným původním textem, vždy budu odkázán v té či oné míře na autority, překladatele atd. neumím pořádně anglicky, natož hebrejsky nebo řecky. Přitom křesťanství není určeno jen pro vzdělané vysoce inteligentní lidi, takže tak hluboké studium asi není nutné pro to, aby člověk byl křesťanem.
Vím, že v bibli je uveden text JHVH a vím proč. Váš názor, že je dnes někdo schopen sdělit, jaké samohlásky do tohoto jména skutečně patří slyším poprvé, naopak jsem se opakovaně setkával s názorem, že znalost správného znění zanikla. Právě proto, jaké naprosto nebývalé úctě by se takové jméno mělo těšit, se mi nezdálo nikdy zcela patřičné používat ho, je-li jeho přesné znění vlastně neznámé. Váš názor sice beru v potaz, výše odkazovaný článek k tomu jsem si přečetl, ale dojem na mě neudělal.
V Novém zákoně jsme odkazováni používat jen jedno jméno, Ježíšovo. A z celého kontextu se mi vždy zdálo, že prostě pro naši dobu bylo jméno Otce zahaleno (zřejmě dočasně) tajemstvím.
Bible je jednoducha a srozumitelna kdyz nasledujeme jejiho autora - Ducha. Kdyz jej nenasledujeme tak ji nikdy nepochopime at mame nase svetskou inteligenci sebelepsi. Skupina lidi ktera si preje nasledovat Ducha Pravdy byla vzdy mala, vetsina vericich preferovala slepou viru, aby zakryla sve nedostatky ktere nemela zajem odstranit.
Kdyz dostaneme od JHVH dar Ducha o kterem Jezis rekl ze ho dostane kazdy kdo ho bude chtit tak bibli spravne porozumite protoze budete mit uzky kontakt primo s jejim autorem. Zadne svetske dovednosti nejsou zapotrebi.
I relativne male deti to dokazi, zatimco i velmi vzdelanym dospelym to dela velke problemy. V cem je rozdil? Male deti to chteji uprimne nasledovat aby potesili Jezise, dospeli to chteji nasledovat tak aby jim to hodilo co nejvetsi prospech s minimalni vylozenou namahou. Dite vynaklada energii na to jak to splnit, zatimco dospely vynaklada svoji inteligenci jak se tomu vyhnout.
I v organizacich kteri nasleduji bibli docela striktne - napriklad Svedci Jehovovi se poklada ten ktery bibli nasleduje tak jak je za nezraleho krestana, protoze mu jeste patricne nedozralo poznani jak se povinnostem ulozenym v bibli vyhybat a zduvodnovat to virou. Proste zraly krestan klickuje jak zajic s vyuzitim ruznych figlu. Proto taky nevidime ze by tento druh lidi mel dary Ducha. Proto pokud chcete opravdu porozumet bibli, prestante delat ruzne klicky okolo a poslouchejte jejiho autora.
--
Samohlasky do JHVH muzeme doplnit snadno, protoze vime z jakeho slova se znamou vyslovnosti je to odvozene. Krom toho Zide dodnes vyslovnost JHVH znaji, ale nepouzivaji ji. Nicmene hebrejska vyslovnost ma pro nas jen akademicky vyznam protoze my stejne nepouzivame v ceske bibli hebrejska jmena.
Pokud mate k nejake osobe uctu, tak ji oslovujete jmenem. Kdyby mi nekdo rikal pane ja mam k vasemu jmenu takovou uctu ze ho nepouzivam tak bych mu rekl ze je to stejne jako kdyby miloval svou manzelku tak ze by ji za cely zivot nedal ani jednu pusu.
Ten clanek je velmi hezky protoze presne takto mluvi lide co maji dar Ducha a miluji Boha. Usilujte o to take.
Ano, teď už vám rozumím. Měl jsem ale dojem, že v tom vláknu diskuse byly trochu jiné otázky a že jste tedy odpovídal na něco trochu jiného a proto nepřiměřeně tvrdě tématu.
Jinak jistě - Ježíšovo učení máme předávat nezkreslené, přesto je otázka, co vybrat pro koho a pro kterou situaci. Osobně bych se vyhýbal důrazu na tvrdé pasáže v situaci, kdy k nim nestihnete dodat vysvětlení nebo komentář. Navíc jsem měl opravdu dojem, že ta otázka byla položená trochu jinak.
Pokud neřešíte problém s nařčením z fanatismu, méně riskujete že zkreslíte pravdu Bible. Na druhé straně zas víc riskujete neporozumění posluchačů. Myslím, že je třeba zohlednit obojí, pravdivost i srozumitelnost. Podle reakce DrFreeze nejsem sám, kdo z vaší odpovědi pochytil něšco jiného, než jste asi chtěl.
Děkuji :-)
Musím říct, že plně respektuji víru, pokud se jedná o člověka, který ji fanaticky a agresivně nevnucuje jiným (tak jako např. Svědci Jehovovi, fuj) a jak pozoruji ve svém okolí, nemá víra nebo ateismus větší vliv na osobní kvality člověka.
O církvi radši psát nebudu, jakákoli organizace (církev, strana atd.) je v prvé řadě svým způsobem svazující, nemluvě o dalších nešvarech...
Politika a byznys jsou poměrně jednoduché záležitosti. Stačí použít vlastní mozek a zeptat se co z toho dotyčný bude mít, odkud bere peníze na něco co mi cpe zadarmo apod. Takové pochody je schopna zvládnout většina lidí, problém je v tom, že jsou líní myslet :-(
Asi jsme se nedostatečně pochopili.
Nebylo by špatné rozlišovat nepřátele víry a nepřátele církve. Podle mě se jedná o dvě zcela neslučitelné skupiny.
Jako nepřítele církve si dovedu docela dobře představit normálního slušného křesťana, kterého uráží degenerace této organizace, hrabivost některých duchovních nemluvě o jiných nedávno provalivších se skandálech.
Nepřítel víry je asi někdo s pokřiveným charakterem, ateistický fanatik nebo něco podobného. Od takových ruce pryč.