Podle komunikačních specialistů z agentury Commservis.com může být práce v otevřené kanceláři příčinou závažných psychických obtíží, které mohou vyústit až v tzv. syndrom odcizení z open space. Prostředí, ve kterém žijeme či jakkoli působíme, na nás totiž má nesmírný vliv. V případě pracovního prostoru to platí dvojnásob.
„Po vzoru uspořádání západních firem se i v Čechách začíná rozšiřovat koncept otevřených kanceláří, kde zaměstnancům tolik potřebné soukromí zajišťuje v lepším případě kus nábytku, v horším pokojová květina, v nejkrajnějším případě vás od kolegů nedělí vůbec nic,“ komentuje měnící se situaci v uspořádání pracovního prostoru ředitel agentury Commservis.com Tomáš Zdechovský.
Velký bratr a psychopati
Management při stěhování zaměstnanců do open space argumentuje většinou tím, že takové uspořádání je pro firmu zdaleka nejefektivnější. To, že jsou si zaměstnanci navzájem „Velkými bratry“, je má motivovat k větším výkonům. Realita je ale často odlišná. Open space může zaměstnancům kromě psychických obtíží přivodit i problémy zdravotní a paradoxně snížit pracovní výkonnost.
Přečtěte si: Firmy sledují zaměstnancům počítače zcela běžně
„Open space kanceláře nepřináší firmám kýžený efekt zvýšení produktivity práce týmu, ačkoliv jejich nespornou výhodou je snadná komunikace, v open space může naráz diskutovat hned několik zaměstnanců. Prostředím vyvolaný stres ale brání ve vykonávání povinností tak, jak by to bylo správné,“ komentuje moderní trend otevřených kanceláří Jana Kodysová, senior manažerka komunikační agentury Commservis.com a dodává: Umístění zaměstnanců do otevřené kanceláře může vyústit ve dva extrémy: buď vyvolá u zaměstnanců soutěživost a řevnivost, anebo naopak laxnost a úpadek pracovní morálky. Nebezpečný je i případ, kdy někteří z pracovníků jsou schopni situace využít k psychologickému boji proti ostatním.“
„V open space se psychopatům obzvlášť daří,“ domnívá se také lékař Jan Hnízdil v článku pro Lidové noviny „Syndrom Open Space“.
Nejvíce stresující je naprostá ztráta soukromí
Ze závěru výzkumu společnosti Commservis.com vyplývá, že nejvíce stresujícím faktorem v open space je vystavení vlastního know-how, naprostá ztráta soukromí, ale i hluk způsobený vyřizováním telefonních hovorů či silný parfém kolegyně sedící ve vedlejším boxu.
Co lidem vadí v open space:
- 60 % absence klidného místa
- 56 % nedostatek soukromí
- 55 % nevyhovující teplota
- 33 % nedostatek denního světla
- 33 % úroveň hluku
průzkum mezi 20 000 zaměstnanci podle The Daily Mail (zdroj Novinky.cz)
„Mnoho lidí přechod do otevřených kanceláří odsuzuje. Většina totiž nemá vyvinutou exhibicionistickou složku a netouží být středem pozornosti,“ vysvětluje v rozhovoru pro server iDnes.cz psycholožka Zdeňka Židková. Kanceláře typu open space podle ní lidem nevadí proto, že jsou viditelní celou směnu na pracovišti, ale že je vidět, jak tvoří svou práci. Něco se vám nedaří, spěcháte, nejste si jistí v práci s počítačem, čeká vás důležitý telefonní hovor… a kolem vás desítky očí a uší. Hodně lidí znervózní a necítí se při práci dobře. „Na druhou stranu každý personalista ví, že lidé se různí ve svém výkonu a pracovním nasazení. Čtyři stěny vyzývaly k tomu, aby se člověk věnoval svým soukromým záležitostem více, než bylo zdrávo,“ dodává psycholožka.
Lékařka Vladana Skutilová radí: „V open space se snažte chovat ohleduplně k ostatním, ale nezapomínejte ani na sebe. Vlastní prostor vymezte alespoň psychologicky – třeba květinou, či složkou dokumentů. Pracovní stůl si vyzdobte fotografiemi, nebo čímkoliv, co je vám příjemné. Do sluchátek si pusťte oblíbenou hudbu a o pauze relaxujte při krátké procházce mimo stresující prostředí.“