Přirozenou vlastností lidí je nechávat vše na poslední chvíli a je tomu tak i s přípravou seřízení kol před sezonou. Naše kola tedy stále v klidu odpočívají, zatímco venku už se pozvolna, ale citelně otepluje.
Pak jednou, až počasí opravdu viditelně zahlásí, že přišel ten správný čas na projížďku na kole, sundáme je ze stěn nebo je vyndáme ze sklepů a půd našich domů a natěšení na sezonu zavítáme do cykloservisu. Jenže až tady si všimneme, že načasování nebylo úplně nejlepší, protože stejný nápad měli i další příznivci tohoto sportu, což zásadně prodlouží dobu čekání třeba na týden a vy tak budete muset svůj první výlet odložit.
Druhým extrémem je přijít příliš brzy, což platí v případě servisů, které se starají o kola i lyže a v únoru se většinou upřednostňují opravy skluznic lyží a snowboardů. Některé cykloservisy v zimním období „neoperují“. Spěcháte-li tedy se zahájením sezony, raději do servisu nejprve zavolejte.
Čtěte téma: Jak se starat o kolo, aby nezrezivělo
Málokomu se chce po namáhavém výletu kolo ještě čistit a promazat. Čekat na údržbu do chvíle, kdy řetěz začne skřípat, je ale chyba, která se vám může vymstít…
Proč si nechat kolo před sezonou zkontrolovat
Kolo není jen rám, řidítka a šlapky. Jedná se o složitý mechanismus plný nejrůznějších šroubků, lanek, destiček a jiných součástek, které je třeba utáhnout, promazat, vyvložkovat atd. Pravidelná, alespoň každoroční, generální prohlídka kola zásadně prodlužuje jeho životnost, a také zvyšuje bezpečnost cyklisty.
Kolo je dobré zkontrolovat před sezonou, protože se během dlouhé zimy leccos může uvolnit, povolit a právě před první jízdou v sezoně je třeba pořádně mechanismus promazat, přesně v duchu pořekadla, že „kdo maže, ten jede“
Co si před sezonou můžete udělat sami
Před zahájením cyklosezony si každopádně doplňte zásoby vašich záplat a lepidel, ujistěte se, že máte v pořádku helmu a další vybavení, o to ostatní se postarají právě v cyskloservisu.
Generální prohlídka kola
Přestože si spousta zkušených bikařů umí se svým kolem poradit sama, určitě je dobré nechat si je alespoň jednou za rok „vyšetřit“ odborníkem na slovo vzatým.
Každému totiž začne po ujetí několika kilometrů kolo tak trochu cvakat a klapat. Nejenže je to nepříjemné a kazí to požitek z jízdy, ale hlavně je to signál nějakého méně či více závažného problému. Profesionálové v servisu již mají vybroušený sluch a v zásadě hned poznají, kde je problém. Často to bývají neseřízené přehazovačky, které pomocí jemného pootáčení napínacích šroubů doladí.
Cvakání však může způsobit mnoho příčin, například kliky uložené na ocelové ose bývají hliníkové, takže tam dochází prakticky k chemické reakci, jako by u baterie – vysušují se a oxidují. Pak to ťuká jako hodinky.
Stejně tak může cvakat uvolněná zadní patka, může vrzat sedlo, řidítka, pedály, šrouby v klikách atd.
Čtěte ve speciálu Desatero cyklistiky:
- Typy kol – kupujeme nové
- Co je důležité pro jízdu
- Oblečení na kolo aneb O počasí
- Přepravujeme kolo: vlakem, autem, lanovkou
- Co s sebou bereme na výlet
- Mapy a navigace
- Doplňování energie, něco o zdraví
- Kde jezdit v Česku?
V cykloservisu celé kolo rozeberou a posoudí kvalitu každé součástky. Často se mění náboje, tedy nejopotřebovávanější díly. Právě ty drží kolo ve vidlici nebo v rámu a při jízdě se nezastaví. Dále důkladně zkontrolují ráfky, zda nejsou někde prodřené nebo zda nemá rám nějaké mikrotrhliny. To samé platí u vidlic, které následně vyčistí, vymění tlumičový olej, jehož vlastnosti se jízdou a hlavně absorpcí vlhkosti zhoršují. Mazací olej ve vnějších nohách je třeba měnit ještě častěji – dvakrát do roka, ale záleží to pochopitelně na stylu a intenzitě jízdy. Obyčejnější vidlice bez oleje alespoň promažou.
Naši bezpečnost jak na silnici, tak v lese a na jiných cestách jistě ovlivňuje stav brzd. Klasické véčkové brzdy se špalíky je nutné promazat a zkontrolovat, zda nejsou vydřené bovdeny nebo zlomené či rozpletené lanko. V tom případě by byla nezbytná výměna. Stejně tak může způsobit potíže při brzdění špatná poloha špalků vůči ráfku.
Čtěte téma: Pivo na kole. Je to zločin?
Říkáte si, jeden kousek, koho to zabije? Zahráváte si se zákonem…
Kotoučové brzdy je třeba čas od času odvzdušnit a vyměnit brzdovou kapalinu, což je vhodné jednou za dva roky.
V cykloservisu vám rovněž prohlídnou řidítka, která, ač stále vypadají jako nová, mohou být někde naprasklá a při jízdě se pak zlomí. Každý, kdo alespoň jednou usedl na kolo si jistě dovede představit, co to pak s jízdou udělá. Řidítka se v závislosti na razantnosti jízdy vyměňují jednou za dva až tři roky.
Samozřejmostí každé „cykloprohlídky“ je seřízení přehazovaček, dohuštění pneumatik a kontrola řetězu, který se při jízdě pozvolna roztahuje.
Výběr cykloservisu
Po celé České republice je nespočet špičkových cykloservisů, kde vám se vším poradí, kolo seřídí, případně opraví. Rovněž bývají součástí některých cykloprodejen a pokud si zde kolo zakoupíte máte na nějakou dobu servis zdarma, popřípadě za zajímavou cenu.
Nabízí se tedy otázka, zda máte v blízkosti svého bydliště nějaký cykloservis a jak jste s jeho službami spokojení. Se svými zkušenosti se nám můžete svěřit v diskusi pod článkem.