Billa peče, až se jí od huby práší. Její reklamu řeší inspekce i televizní rada, psali jsme v dubnu. Šlo o spot, v němž babička s vnukem nasávali vůni „čerstvě upečeného pečiva“ v prodejnách Billy, abychom následně byli svědky toho, jak prodavačka vytahovala z trouby upečený zmrazený polotovar. Taková pěkná reklama na čerstvost, co myslíte? Tohle zavánělo klamavou reklamou. Čerstvé pečivo je totiž něco zcela jiného než pečivo zamražené a následně upečené na prodejně. Podali jsme proto podnět k prošetření Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) a chtěli jsme znát i vyjádření Státní zemědělské inspekce, která je dalším dozorovým orgánem, která má kompetence danou situaci řešit či se k ní vyjádřit.
Ani RRTV se reklama Billy zřejmě moc nezamlouvala, proto ji požádala o vyjádření, zda skutečně ve svých prodejnách peče čerstvé pečivo. Na vyjádření měla Billa měsíc. A protože jsme přímo od Billy už dopředu věděli, že čerstvé pečivo nepeče, už jsme jen čekali na verdikt dozorového orgánu. Ten padl na zasedání rady tento týden.
Reklamní spot Billy na čerstvost
Vyjádření Rady pro rozhlasové a televizní vysílání
Rada se seznámila s podaným vysvětlením zadavatele obchodního sdělení společnosti BILLA, zda přímo v prodejnách BILLA probíhá pečení čerstvého pečiva (tj. z připraveného těsta), či zda je zde pečivo pouze rozpékáno ze zmrazeného polotovaru, a to zejména v návaznosti na tvrzení „Právě jsme dopekli meruňkové kapsy“, které zazní v reklamě BILLA odvysílané dne 18. března 2019 v čase od 16:16:11 hodin na programu NOVA.
Rada se rozhodla zahájit se zadavatelem reklamy, společností BILLA, řízení o přestupku z moci úřední pro možné porušení ustanovení porušení zákona, čehož se mohl dopustit zadáním reklamy BILLA, neboť v reklamě jsou uvedeny zavádějící informace o vlastnostech a povaze, respektive způsobu výroby pekařských výrobků prodávaných v prodejnách Billa.
Reklama začíná sdělením, že u pečiva je čerstvost na prvním místě, což je doprovázeno záběrem na detail zlatavého jemného pečiva, která se právě peče v troubě, kdy takové spojení má ve spotřebiteli vzbudit dojem, že jelikož je čerstvost pečiva v Bille na prvním místě, pak je zde čerstvé pečivo pochopitelně běžně k zakoupení. Dále nakupující babička začne vzpomínat na své dětství, kdy její maminka vždy v neděli pekla, kdy tyto vzpomínky na právě upečené pečivo vyndané z trouby jí evokují vůně, které se linou prodejnou Billa. Zde je opět jednoznačná paralela mezi čerstvým pečivem z babiččina dětství a „čerstvým“ pečivem z Billy (neboť vůně obojího jsou totožné). Vnuk navíc glosuje, že babička může mít díky Bille neděli každý den (tj. může mít čerstvé pečivo každý den). Načež zaměstnankyně Billy odvětí, že neděli (tj. čerstvé pečivo) může mít babička v Bille nikoli každý den, ale dokonce každou půlhodinu. Vše je korunováno záběrem na hodiny, kde je napsáno „Každých 30 minut čerstvě napečeno“.
Dle ustanovení § 11a písm. f) vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 333/1997 Sb., je čerstvým běžným pečivem nebalené běžné pečivo, jehož celý technologický proces výroby od přípravy těsta až po upečení či obdobnou tepelnou úpravu, včetně uvedení do oběhu, nebyl přerušen zmrazením nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti, a které je zároveň nabízeno k prodeji spotřebiteli nejdéle do 24 hodin po upečení či obdobné tepelné úpravě. Reklama tedy u spotřebitele budí dojem, že je v prodejnách Billa prodáváno čerstvé pečivo (konkrétně meruňkové kapsy), když ve skutečnosti se jedná o rozmrazený (dopékaný) polotovar, který definici čerstvého pečiva z tohoto důvodu nesplňuje.
Vyjádření je mírně zkráceno, plná verze k dispozici na stránkách RRTV (PDF)
Jak radě svou televizní reklamu Billa vysvětlila a jak bude celá kauza s „čerstvým pečivem“ pokračovat? Jaká hrozí Bille pokuta? Jak se k zahájenému řízení staví SZPI? Veškeré informace zjišťujeme.