Společnost Tesco jako první maloobchodní řetězec v České republice spustil začátkem roku 2012 nakupování potravin a dalšího sortimentu přes internet. Firma připomíná začátky provozu v tiskové zprávě a uvádí také hlavní proměny, jimiž e-shop prošel.
Co se dozvíte v článku
Stálice v sortimentu
Před deseti lety byla v oblasti online nakupování potravin v České republice situace zcela jiná než dnes. Kromě Tesca podobnou službu nabízelo jen několik menších projektů, které velkému řetězci nemohly příliš konkurovat.
S rozvozem Tesco začínalo v Praze začátkem roku 2012, následně se rozšířilo do Brna a v roce 2013 do Středočeského kraje, později do dalších lokalit. Dnes je služba dostupná ve 13 krajích České republiky, přičemž téměř ve všech oblastech nabízí doručení nákupu v den objednávky.
Zákazníci, kteří mohou už od roku 2014 objednávat zboží také přes mobilní aplikaci, oceňují zejména širokou nabídku produktů, které znají z kamenných prodejen a které jsou online dostupné za stejné ceny. Službu dnes využívá 2,7 milionu domácností po celé České republice a neustále se rozvíjí.
Některé věci se však nemění – stálicemi mezi oblíbenými produkty zůstávají podle Tesca čtyři produkty: rohlík, okurka hadovka, mléko a banány.
Podíl online potravin stále roste
E-shopu Tesco Online nákupy postupně rostla konkurence, v letech 2014 a 2015 vznikly například služby Rohlík a Košík, které na rozdíl od jiných projektů fungují úspěšně i dnes. Tesco se udrželo mezi největšími hráči v tomto segmentu:
„Od spuštění e-shopu v roce 2012 jsme zaznamenali 5000% nárůst objednávek. Během deseti let jsme rozvezli nákupy o hmotnosti 120 000 tun. Aktuálně u nás patříme mezi přední hráče na poli online nákupů a v krátkodobém měřítku bychom se chtěli dostat na 10% podíl online nákupů na našich celkových tržbách,“ říká Patrik Dojčinovič, provozní ředitel Tesco pro ČR s tím, že nyní služba pokrývá populaci čítající kolem 6 milionu obyvatel a objednávky zákazníkům rozváží z 18 svých provozoven.
Na rozdíl od jiných e-shopů online obchod Tesco funguje na tzv. store pick modelu. Zboží objednané zákazníky je vybíráno a distribuováno přímo z obchodů tzv. pickery.
Galerie: Online Tesco v prvním roce provozu
Historie Tesco Online nákupy
- 2011 – testování služby online nákupů proběhlo na vzorku přibližně 3000 uživatelů.
- 2012 – spuštění pilotního projektu iTesco začátkem roku v Praze. Následně se rozšířil do Brna a v roce 2013 do Středočeského kraje, později do dalších lokalit: Liberec, Kolín, Mladá Boleslav, Hradec Králové a Rychnov nad Kněžnou. V roce 2015 služba obsluhovala zákazníky v sedmi krajích a dále se rozšiřovala například na Ostravsko, Zlínsko, Vysočinu, do Ústeckého a Jihočeského kraje. Dnes je služba dostupná ve 13 krajích ČR 6,4 milionu zákazníků.
- 2013 – byla spuštěna další alternativní služba pro online nákupy Klikni & Vyzvedni, kdy si zákazník připravený nákup, který si objedná online, vyzvedne vlastním autem.
- 2014 – mobilní aplikace vývojářského studia Anywhere pro všechny dostupné platformy: iOS, Android, Windows Phone a Windows. Mobilní aplikaci dnes využívá 13 % zákazníků.
- 2019 – Tesco doručuje nákupy už jen v papírových taškách nebo zcela bez tašek dle volby zákazníka.
- 2020 – mimořádná „covidová“ služba Tesco Zásilka, kdy se jednalo o předem daný balíček trvanlivých potravin pro ty, kteří nemohli v době lockdownu do obchodu.
- 2021 – během loňského podzimu Tesco Online nákupy spustily možnost doručení nákupu v den objednání v hlavním městě. Od února 2022 je tato služba dostupná téměř ve všech rozvozových oblastech kromě Přerova, Jihlavy a Děčína.
Základ tvoří velké, plánované nákupy
Od prvního testování na podzim 2011 služba prošla značným vývojem. Původně se strategie Tesca pro online prostředí soustředila na plánované větší nákupy, které dodnes tvoří základ jeho online prodeje.
Během loňského podzimu došlo také na zkrácení doby mezi objednávkou a doručením nákupu. Služba doručení v den objednání je po úspěšném uvedení v hlavním městě Praze od letošního února dostupná ve většině rozvozových oblastí, zatím kromě Přerova, Jihlavy a Děčína.
„Dlouhodobě se soustředíme zejména na plánované nákupy. Naši hlavní skupinu zákazníků tvoří ženy s dětmi, které objednávají své nákupy nejčastěji v pátek. Chtěli jsme však vyjít vstříc také zákazníkům, kteří potřebují pomoct s řešením nějaké neočekávané situace. Ti mohou využít jednak službu doručení v den nákupu, nebo případně expresní doručení do třiceti minut, které realizujeme s našimi externími partnery Bolt, Wolt a Dáme jídlo z prodejen Tesco Expres a Žabka,“ doplňuje Patrik Dojčinovič.
Pokud si zákazník nevybere vhodný slot pro doručení svého online nákupu, může si připravené zboží objednat a ještě v den objednání sám vyzvednout v rámci služby Klikni a Vyzvedni.
Galerie: Vy naklikáte, Tesco nákup připraví k vyzvednutí
Budoucnost Tesco rozvozu potravin
Zvětšení podílu online nákupů na svých tržbách chce společnost dosáhnout nejen dalším rozšiřováním rozvozových oblastí v lokalitách, kde Tesco službu zatím nenabízí, ale také zaváděním dalších novinek.
Má jít například o možnost využívání benefitů v rámci věrnostního programu nebo zvýhodnění ekologických nákupů bez tašek.
Nejtěžší a nejlehčí nákup
…a další čísla o Tesco Online nákupech:
- Oblasti s největším počtem online nákupů: Praha, Brno, Plzeň
- Aktuální počet zákazníků: 2,7 milionu domácností
- Ocenění: 4 vítězství v anketě Nejdůvěryhodnější značka v kategorii Potravinové e-shopy (v letech 2016, 2017, 2018, 2019)
- Průměrný denní počet najezděných kilometrů jedné dodávky: 178 km
- Nejtěžší nákup: 925 kg (96 % položek tvořily vody a džusy)
- Nejlehčí nákupy: 0,011 kg (los od Sazky); dále paměťová karta, adventní kalendář nebo přípravek proti klíšťatům pro psy