Na sklonku loňského roku se v Česku otevřely hned tři nové prodejny s potravinami. A přestože je otevřely tři různé řetězce, jedno mají společné, jsou ekologické a zákazníkům přinášejí nový komfort nakupování.
Tesco s přirozeným denním světlem
V závěru loňského roku vyrostl ve Slaném nejmodernější hypermarket společnosti Tesco o rozloze bezmála tři tisíce metrů čtverečních, který je maximálně šetrný k životnímu prostředí. Ve střeše má například světlíky přivádějící do prodejny přirozené denní světlo, LED osvětlení v prodejně i před ní se pak automaticky reguluje podle denní doby i ročního období.
„Veškerou elektrickou energii bereme pouze z obnovitelných zdrojů. K výrazným úsporám elektrické energie vedou také technologie použité pro systém chlazení nebo instalace dveří na chladničkách. Systém CO2 se využívá nejen k chlazení potravin, ale také k vytápění a chlazení celé prodejny,“ řekl Patrik Dojčinovič, provozní ředitel Tesco ČR.
Na střeše je instalována fotovoltaická elektrárna, která napájí zázemí obchodu. Vytápění prodejny zajišťuje tepelné čerpadlo využívající odpadní teplo z chladicích zařízení.
Penny s vlastní pecí
V těsné blízkosti dálnice D11 směřující na Hradec Králové, v Šestajovicích, vyrostlo nové Penny. Touto prodejnou se tak Penny přiblížilo milníku 430 prodejen, což představuje první místo mezi tuzemskými řetězci.
„V expanzi postupujeme podle plánu. Při výběru lokalit se soustředíme zejména na ta místa, kde může nová prodejna Penny významně navýšit standard a pohodlí nakupování, což je právě i případ Šestajovic. Zákazníci se mohou těšit na kvalitní a čerstvé potraviny, jak jsou v Penny zvyklí,“ uvádí Pavol Bucko, vedoucí oddělení expanze.
Prodejna o rozloze bezmála tisíc metrů čtverečních je vystavěná v moderním konceptu, má vlastní pec pro dopékání pečiva a nabízí široký výběr regionálních piv. Zaměstnanci Penny zase ocení prostorné a komfortní zázemí.
Dřevěná Billa, nejzajímavější loňský projekt
Vůbec nejinovativnější je pak prodejna společnosti Billa, která byla během čtyř měsíců postavena ve Vracově na Hodonínsku na příjezdu od Kyjova.
Dřevěný obchod s finální strukturovanou omítkou je 14. novou prodejnou společnosti Billa otevřenou v roce 2024.
Video: Dřevostavba Billa ve Vracově – časosběrné video
„Tato nová prodejna je vybavena podlahovým topením s využitím zbytkového tepla z lednic a mrazáků, které v kombinaci s dřevěnou konstrukcí zajistí při minimálních provozních nákladech potřebný teplotní komfort, nebo řízením LED osvětlení s možností stmívání. Ke splachování toalet využíváme dešťovou vodu a už nyní je prodejna vybavena fotovoltaickou elektrárnou. V dalším roce pak připravujeme pro ekologicky smýšlející zákazníky nabíječku pro elektromobily,“ popisuje novinky v prodejně Andreas Jüterbock, provozní ředitel Billa ČR.
Celková plocha prodejny ve Vracově je 1276 m2 a z toho prodejní plocha činí 933 m2. Pro zákazníky je k dispozici i nové parkoviště se 76 parkovacími místy, včetně vyhrazených míst pro hendikepované a rodiče s dětmi.
Přibylo i Albertů, Globusů a Kauflandů
V minulém roce otevřel celkem jedenáct nových moderních prodejen po celé republice i Albert. Mimo jiné šlo o supermarket na hlavním vlakovém nádraží v Praze, prodejnu v historickém centru Brna a hypermarket v novém obchodním centru v Jindřichově Hradci. „Děkujeme zákazníkům, že nám svým zájmem umožňují otevírat nové prodejny a pokračovat v rozvoji naší sítě. V následujícím roce plánujeme v expanzi pokračovat v podobném tempu a investovat také do modernizace stávajících prodejen,“ říkáJiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
Nezahálí ani Globus, který v současnosti provozuje šestnáct velkoformátových hypermarketů s vlastní pekařskou, cukrářskou a řeznickou výrobou a loni otevřel i menší prodejnu s názvem Globus Fresh, a to na Praze 6. Expanduje ale v menších formátech, a sice jako bistro. Po Ústí nad Labem a Kobylisích otevřel loni bistro v Bauhausu i v Brně.
Kaufland loni přibyl v Lovosicích a v nadcházejících týdnech otevře nově postavenou prodejnu v Praze na Barrandově.