Ne že bych byl fanatický zastánce dTestu, ale p. Havlovi, který psal tento článek, bych nevěřil ani nos mezi očima. Proč?
1. Všichni víme, jak strašně nás výrobci šidí. Šunky mají málo masa, zhusta dokonce méně, než čím se chlubí na obalu. Pivo se ředí vodou (HGB). Jogurty se nahánějí škroby a želatinou. Do "sýrů" se přidávají rostlinné tuky. Uzeniny se napichují vodou. Medy se pančují sirupem či cukrem. Glazované mražené ryby obsahují násobně víc vody, než je deklarováno. Párky prakticky bez masa. A dalo by se pokračovat. To jsou fakta mnohokrát prokázaná a řadu z nich si člověk může ověřit sám bez laboratoře. Čili je třeba vycházet ze skutečnosti, která je taková, že jakmile to jen trochu jde, výrobci se nás, zákazníky, snaží ošidit. V takové situaci prskat, že metoda měření ovocného podílu nemusí být úplně přesná a kompletně proto test zavrhnout, je zoufalost. Nechci implikovat, že protože je šizené prakticky všechno ostatní, jsou šizené i jogurty, ale rozhodně budu věřit spíš dTestu, že nás výrobci šidí než nějakému lobbistovi vydávajícímu se za nezávislého novináře, že jogurty jsou super a dTest měří nesmysly.
2. Z manipulace a lží se pan Havel usvědčuje přímo sám v článku. Nejprve nám začne podsouvat, že "uměle vytvořené ovoce" je historie 30-50 let stará, aby z něho v zápětí vylezlo, že má na mysli pouze jeden konkrétní technologický postup, protože jiný způsob vytvoření umělého ovoce (z mořských řas) je vlastně úplně v pořádku a super, protože takové ovoce má řadu lepších vlastností než pravé. Logicky mě napadá - proč má tento člověk, hrající si na nezávislého, potřebu manipulovat. Umělé ovoce je prostě umělé ovoce, tzn. nepravé. Není to terminus technicus, ale obecné pojmenování celé skupiny ošizených náhrad skutečného ovoce. Cui bono?
3. Opět manipulativní naznačení toho, že testy jsou vlastně irelevantní, protože v době, kdy vyjdou v tisku, už daná (špatná) šarže nejspíš nebude v prodeji. A to je snad podstatné? To, že některý výrobce nás záměrně okrádá tím, že své výrobky šidí, popř. to, že je výrobce tak neschopný, že není schopen zaručit deklarovanou kvalitu svých výrobků, nám jako spotřebitelům snad má být jedno?
4. Další manipulace v textu. Pán si stěžuje, že v médiích nezazněla argumentace výrobců a lidé si proto myslí, že "dokonce že jsou do jogurtů přidávány sušené schránky brouků". Způsob, jakým je text napsán, jednoznačně podsouvá, že si to lidé myslí špatně, že tomu tak ve skutečnosti není. Ve své podstatě to pravda je a že "technické provedení" je maličko jiné než představa hrstí sušených brouků posypaný jogurt není až tak podstatné. Opět se nabízí - cui bono?
Neskutečné, jací lidé dostávají na Vitalii prostor.