To aseptická linka vyrobí trvanlivé mléko, ne chemie

Sdílet

 Autor: Isifa.cz
Balené vody, ledové čaje, mléko, smetana, to jsou výrobky, které v uzavřeném obalu vydrží na krámě třeba půl roku. Jsou za tím kouzla a čáry, nebo jsou důvody mnohem prozaičtější?

V těchto dnech uplynuly právě dva roky od doby, kdy Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) našla v neperlivé pramenité vodě Aquila Aqualinea bakterie E.coli. Byl to tenkrát poprask, který nenechal klidného nikoho, zvláště pak odpovědné manažery v závodě Karlovarské minerální vody (KMV). Jak dnes v závodu Mattoni předcházejí výskytu podmíněně patogenních bakterií, které nám mohou způsobovat akutní či chronické zánětlivé procesy v těle? Co je to aseptická linka a které výrobky se na ní v Česku vyrábí? Dozvíte se od Kateřiny ŠvecovéCoca-coly, Lenky HalkovéTetra Paku a Veroniky Sonnkové z KMV.

Za trvanlivostí mléka v krabici není chemie
Autor: Isifa.cz

Za trvanlivostí mléka v krabici není chemie

Mléko v sáčku by dnes nenadchlo

Pamatujete ještě na dobu, kdy se mléko ze sáčku muselo do druhého dne vypít, jinak zkyslo? To už dnes většinou nehrozí, většina výrobců totiž sází na aseptické obaly a linky, které i bez chemické konzervace umožňují prodloužit trvanlivost výrobku až na několik měsíců. I plnicí závod Mattoni od roku 2009 jede na aseptické lince. Ve zcela sterilním prostředí se začala plnit nejprve Aquila růžový grepfruit s jahodami a citron s bergamotem, následované ananasovou příchutí. Byli to tahouni západočeského závodu, na rozdíl od neochucené neperlivé Aquily, která se stále stáčela na běžných linkách. Tedy až do roku 2011, kdy v Aquile byla nalezena bakterie E.coli. Následoval rychlý přesun výroby na další aseptickou linku a osvěta spotřebitele. Ta spočívala především v informaci uvedené na obale: Plněno na aseptické lince. Jenže teď už tam takový nápis nenajdete. Naši čtenáři jsou velmi pozorní a ptají se: Znamená to, že se již na aseptické lince neplní? Ne. „Informace o aseptické lince již nyní proaktivně nekomunikujeme, protože pro spotřebitele tato informace byla až příliš technická a vlastně nevěděli, co si pod tím představit a co to znamená,“ vyvrací tezi o návratu k běžnému plnění Veronika Sonnková z KMV.

Co je to aseptická linka?

Aseptická linka je plně automatizovaná výrobní linka, která slouží k balení výrobků ve sterilním prostředí.

Jak aseptická technologie v KMV funguje?

Proces probíhá v monobloku ve třech fázích. V první se linka, lahve i víčka sterilizují kyselinou peroxyoctovou při teplotě 60 stupňů Celsia. Následně se lahve plní pasterizovaným produktem a poté jsou uzavřeny sterilizovaným víčkem. Přetlak sterilního vzduchu uvnitř monobloku je zárukou, že se do konečného výrobku nedostanou mikroorganismy, které by vedly k jeho znehodnocení.

Zdroj: Mattoni.cz

Hlavně žádné bublinky

„Aseptickou linku stále využíváme pro všechny výrobky Aquila a v rámci Karlovarských minerálních vod i pro další značky,“ dozvídáme se dále ze západu Čech. Ovšem nepleťme si dojmy s pojmy. Všechny výrobky Aquila zde určitě nestáčí, protože aseptická linka neumí sterilně balit tekutiny s obsahem CO2. Proto určitě nepočítejte s tím, že by se sterilně stáčela Coca-cola, Fanta, Sprite nebo Bonaqua. „Aseptické linky jsou primárně konstruovány na výrobu a plnění nesycených nealkoholických nápojů. V našem výrobním závodě v pražských Kyjích je pak používáme od roku 2008 pro výrobu nesycených nápojů bez konzervačních látek pro ledové čaje Nestea, džusy Cappy a ovocné šťávy Cappy Ice Fruit,“ říká Kateřina Švecová z Coca-Cola HBC ČR.

Hranaté mléko neobsahuje chemii

Jenže ony se asepticky nebalí jen nápoje do PET lahví. Existují i linky, které produkt plní do aseptického vícevrstvého obalu. „Naše nápojové kartony jsou nejčastěji používány pro balení trvanlivého mléka, trvanlivých smetan, ochuceného mléka, džusů a ovocných nápojů. Běžné je i použití pro balení vína, vody nebo dětské výživy. Novinkou je pak použití kartonového balení pro aseptické balení zeleniny nebo omáček,“ říká Lenka Halková z Tetra Paku. Nápojový karton určený pro balení trvanlivých nápojů je tvořen několika vrstvami, které chrání produkt a živiny v něm obsažené před působením světla a vzduchu z vnějšího prostředí. Právě světlo a vzduch mají největší vliv na degradaci živin a senzorických vlastností nápoje. Kombinace aseptického obalu a tepelného ošetření produktu před zabalením umožňuje výrobu trvanlivého mléka a nápojů, které můžeme skladovat při pokojové teplotě s trvanlivostí několika měsíců bez přidání jakýchkoli aditiv. Samozřejmě mluvíme o mléce, které je skladováno neotevřené.

Na aseptických linkách je dnes již balena velká část tuzemské produkce největších českých výrobců, byť to na svých obalech často nezdůrazňují. Krom výše uvedených je v Česku i sedm firem, které využívají aseptické plnicí linky pro balení mléka a nápojů do kartonových obalů od firmy Tetra Pak. „Mezi naše největší zákazníky v České republice patří Pragolaktos, Lactalis, Madeta, Linea Nivnice, Olma, Bohemilk a Bohušovická mlékárna,“ vyjmenovává Lenka Halková. Výrobci se tyto linky snaží většinou instalovat do samostatných výrobních hal, kde z důvodu minimalizace možnosti jakéhokoli znečištění hotového výrobku, stejně tak jako v plnicím bloku, je udržován permanentní přetlak filtrovaného vzduchu a konstantní teplota. Celý prostor, ve kterém dochází k plnění, je konstruován tak, že celá část této technologie je během výroby pod neustálým přetlakem sterilního vzduchu. Čistota vzduchu je zajištěna sofistikovaným systémem filtrů.

Pakliže sáhneme po lahvi či krabici plněné na aseptické lince, měli bychom mít jistotu, že jsme si vybrali produkt stočený ve sterilním prostředí a bez umělých konzervantů, kterým se nejspíš většina z nás snaží vyhýbat. Škoda jen, že tento sterilní způsob balení neumí výrobce zákazníkovi lépe prodat, protože stále existuje mnoho těch, kteří v hranatém mléku s trvanlivostí půl roku vidí šarlatánství a kopec chemických přísad.

Přečtěte si: Vrací se prošlé mléko v krabicích znovu do oběhu?

Autor článku

Redaktorka serveru Vitalia.cz se zaměřuje zejména na kvalitu potravin a kvalitu jejich prodeje. Věnuje se také zdravotní problematice.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).