Tomáš Čupr rozjíždí po Slevomatu nový projekt: Dáme jídlo?

5. 11. 2012

Sdílet

 Autor: Vitalia.cz / Ondřej Hošt
ROZHOVOR – Nekvalitní služby a mentální blok, že správná hospodyně má vařit, to jsou podle Tomáše Čupra důvody, proč Češi nevyužívají rozvoz jídla. Chce nabídnout kvalitní alternativu.

Agregátor nabídek na rozvoz jídla PizzaTime.cz se mění na DámeJídlo.cz. Nastane v ČR revoluce ve stylu stravování? „Nejprve musíme udělat evoluci,“ říká hlava projektu Tomáš Čupr, jehož jméno bylo dosud spjato zejména se slevovým portálem Slevomat.

DámeJídlo.cz bude spuštěno od pondělí pátého listopadu ve večerních hodinách.


Autor: Isifa.cz

„Není ostuda objednat si jídlo,“ říká Tomáš Čupr

Dosavadní agregátor PizzaTime se přejmenoval na DámeJídlo. Proč tenhle název?

DámeJídlo dobře popisuje nabízenou službu, aniž bychom se omezovali na určité potraviny, jako tomu bylo u PizzaTime.cz. Uvidíme, jak se to podaří dostat do mluvy lidí, jako se to docela dobře podařilo se Slevomatem.

Máte motto „Stravování v ČR už nikdy nebude stejné“. Co se tedy vedle názvu změní? 

Budeme se snažit zvednout kvalitu služeb natolik, aby objednání hotového jídla bylo kvalitní alternativou návštěvy restaurace či doma připraveného jídla. V Čechách je zatím „takeaway“ způsob vnímán tak, že si objednám v restauraci a zajdu si pro to. V anglicky mluvících zemích „takeaway“ znamená, že vám to dovezou. Chceme ukázat, že dovoz není jenom o pizze, ale kvalitně se dá dovézt čína, svíčková, steak nebo dobrý burger.

Objednání a dovoz bude dostatečně jednoduchý, pohodlný, spolehlivý a kvalitní. Pokud budete mít tyto záruky, nemáte důvod si jídlo neobjednat. Netvrdím, že si rodina bude objednávat jídlo pět dnů v týdnu, ale každý si občas potřebuje odpočinout nebo nemá náladu vařit. Rodiny s dětmi dovezené jídlo ocení také díky ušetřenému času, který si pro sebe najdou.

Přečtěte si: Burger není žádný karbanátek v housce

Osobně jsem nenašla moc důvodů, proč bych si jídlo objednala. Pro rodinu mi to připadá drahé a to nádobí za mě stejně nikdo neumyje, a když už, šla bych si raději sednout do restaurace a nechala se obsloužit. Máte představu o tom, kdo bude váš obvyklý zákazník?

Nechceme se omezovat pouze na určité kategorie zákazníků. K návštěvě restaurace mají lidé povětšinou dva různé důvody. Tím prvním je zážitek z prostředí, necháte se obsloužit a společně s partnerem, rodinou nebo přáteli se chcete bavit. Druhým důvodem je zahnat hlad. Nemáte čas nebo chuť vařit sami pro sebe nebo pro rodinu, ale chcete jíst hned. Ze zkušenosti mohu říci, že restaurace každý den vás omrzí. Zejména když je člověk unavený, chce jít domů a natáhnout si nohy. Když jdu do restaurace jenom kvůli jídlu, tak mě štve to čekání, na jídlo, na placení. Jídlo má někdy funkci jenom zasytit, kdežto restaurace dává přidanou hodnotu.  DámeJídlo nabídne plnohodnotnou alternativu právě v těchto případech zahnání hladu. Dovoz jídla z restaurace je atraktivní i pro rodiny s dětmi, svobodné páry, prostě jednou za čas si objedná každý.

Co se ceny týče, může to být dražší, ale bude náš velký úkol přesvědčit lidi, aby dávali hodnotu svému času, což se v Čechách naprosto neděje. Máte spoustu lidí, kteří pojedou dvacet kilometrů, aby koupili chleba levnější o dvě koruny, ale nespočítají si čas a benzín, který do toho dají. Takto uvažující lidé ovšem nejsou těmi, kteří by si objednávali jídlo domů. Ale vidím to dnes a denně i u sofistikovaných lidí, kteří řeknou, ono je to o šedesát korun dražší. OK, ale kolik je jejich „hodinovka“? I kdyby to bylo 150 korun, tak už to vychází líp, protože za tu hodinu místo vaření můžou buď něco udělat, nebo si jenom odpočinout. Tohle se budeme snažit do lidí dostat, ono to k tomu trendu jednou dospěje.

Bude DámeJídlo víc než agregátor? Nabízí nějakou přidanou hodnotu?

I agregátor může mít velkou přidanou hodnotu, třeba Heuréka ji má obrovskou. Zatím ano, zůstaneme agregátorem pro tu jednoduchost, ale přidanou hodnotu nabídneme právě v recenzích. Myslím, že tam vznikne velký tlak na restaurace, aby přestaly šidit, aby vozily rychle. Ten tlak vznikne tím, že je nebudeme nabízet, v seznamu půjdou dolů. Budeme se snažit lidem naopak nabízet podniky, které to myslí vážně. Přidaná hodnota je i v tom, že nabídneme restauracím možnost rozvozu přes kurýrní službu.

Jednoduchost objednání je velká přidaná hodnota, mě třeba frustruje do restaurací volat, online si tu většinou neobjednáte a přes mobilní aplikaci už vůbec ne. U nás může mít zákazník uložené číslo platební karty a objednávat jídlo z mobilního telefonu nebo internetu bez komplikací, což je velká přidaná hodnota. Pro mě je jednoduchost v tom, že mám tři čtyři oblíbená jídla, ty mám v mobilu a po cestě domů si jenom otevřu aplikaci, označím „jako minule“ a vím, že až dojedu domů, to jídlo tam bude. Nemusím se dál starat a řešit platbu, protože jsem zaplatil bezpečně online platební kartou. Dalším pozitivem je určitě inspirace. Spousta lidí si pravidelně objednává z blízké pizzerie, protože neví o dalších rozvozech. Díky DámeJídlo najednou zjistíte, že další pizzerie je o tři kilometry dál a pizza je tam lepší a dovezou ji rychleji.

Na facebooku máte anketu „Jak často si objednáváte jídlo domů?“. Výsledky zatím pro vás nejsou moc povzbudivé (cca 3200 vůbec, 1× týdně 40, párkrát za rok 350 hlasujících). 

To je naopak příznivý výsledek, je vidět, že je tu potenciál. Když vznikaly první e-shopy a ptali by se lidí, jak často si objednávají, taky by většina lidí řekla, že nikdy, nemám kde. Trh tu je, jídla se objednávají, znám restaurace v regionech, které měsíčně rozvezou osm tisíc pizz. A to je někde v severních Čechách v krajském městě, a je to jedna restaurace. My takových restaurací budeme mít 500, 600. Samozřejmě nebudeme mít celý trh, ale mám pocit, že lidi dosud nemají nástroj, nemají garanci toho, že když si objednají, tak jim to přijde. Ve chvíli, kdy vám začne někdo garantovat spolehlivost, že vás fakt nakrmí, tak se to začne postupně měnit. S každou dobrou zkušeností, kterou si lidé odnesou z našeho webu, se to bude postupně bořit. Mám pocit, že je to spíš příležitost.

Víte, kam se objednává víc – domů, nebo do práce?

Trh objednávání do kanceláře je zajímavý, ale lidi z kanceláří rádi vypadnou ven, navíc řada velkých organizací už má kantýny ap. Do 50 metrů mám x příležitostí se naobědvat a nemám velkou motivaci si v poledne nechat vozit jídlo do kanceláře. Něco jiného je, když pracuji do noci. Dneska jsou objednávky do pěti odpoledne a od pěti zhruba 50 na 50. Příležitost bych ale viděl ve večerních objednávkách. Myslím, že hlavní trh budou večeře.

Přečtěte si: První zdravý fastfood není o nic lepší než McDonald´s

V případě Slevomatu jste zahraniční model úspěšně uvedl do České republiky. Jde v případě DámeJídlo o podobný postup? Máte nějaký vzor v zahraničí? Hledali jste česká specifika?

Trh tady je pozadu, bude se měnit. Vzory jako takové nemám, ale dívám se, jak to funguje. Jsou velké firmy, mají pod sebou deset, dvacet, třicet zemí, které to dělají dobře, mají třeba v restauracích vlastní hardware, to je něco, kam my se pomalu dopracujeme. Když teď DámeJídlo spouštíme, je to mnohem lepší kopie PizzaTime, ale musíme zachovat to, co tam je, nemůžeme to zbořit. Čili nejprve musíme udělat evoluci a revoluce přijde třeba v příštím roce.

Jaká je u nás v této oblasti konkurence? Zaznamenali jste už nějaké reakce dosavadních provozovatelů podobných serverů?

Je tu pár portálů, spíše na regionální úrovni, někdo má dva taxíky a navázal na sebe pět restaurací. Reakce jsou příznivé, restaurace zjišťují, že se o ně někdo lépe stará, cítí, že jim přivedeme nové zákazníky, zvýšíme počet objednávek, což je pro ně velmi příjemná zpráva.

Pokud jde o počet podniků, jaká byla nabídka dosavadního PizzaTime, jaká při spuštění DámeJídlo a jaké jsou plány? Počet asi nebude to nejdůležitější…

Není to nejdůležitější, důležitější je kvalita, ale samozřejmě potřebujete nějakou kritickou masu, i geograficky. Nyní nabízíme na 230 podniků, v podstatě to překlápíme. Ve firmě jsem měsíc, čili se neudělal nějaký dramatický skok. Do března chceme počet nabízených restaurací zdvojnásobit na 500.

Lupa.cz: Slevomat Group Ventures koupily většinový podíl na Pizzatime.cz

Dělali jste nějaký „nábor“, oslovili jste restaurace sami? Jsou nějaké podniky, které byste na DámeJídlo chtěli mít?

Většinu restaurací musíme oslovit my, vysvětlit jim benefity, i pro ně je to nové. Podniků, které bych tam chtěl, je strašná spousta. Restaurace, které samy nevozí, tam zatím nejsou. Jediná restaurace, kde máme testovací provoz s kurýrem, je Bohemia Bagel. Počet těchto restaurací bych chtěl navyšovat.

Nakolik si podmínky (čas doručení, spodní cenový limit objednávky, cenu a podmínky dopravy, způsob platby ad.) určuje restaurace? Kladete si nějaké podmínky, nebo je to zcela v jejich kompetenci?

To je těžké. Snažíme se zapadnout do existujícího trhu, čili nemáme sílu přijít a říct: Hele, bude to takhle. Možná ji budeme mít za půl roku a pak můžeme začít ukazovat restauracím cestu, která je pro ně lepší. Dnes restaurace nerozumí tomu, že kdyby místo minimální objednávky dali více úrovní rozvozného, tak je to pro ně lepší. Pokud má někdo minimální objednávku 500 Kč, tak o spoustu objednávek přijde. Nechte mě objednat si za dvě stovky. A když si chci k tomu připlatit stovku za dovoz, tak fajn. Tohle je postupně budeme učit. Je to složitý segment, jsou to většinou malé firmy, rodinné podniky, drobní podnikatelé, s nimi se musí komunikovat poměrně specificky. Věřím, že to zvládneme, ale nejdřív si musíme vybudovat nějakou pozici. Nicméně už teď budeme podniky zákazníkovi řadit, aby to pro něj bylo co nejlepší. To znamená, když je vysoká cena minimální objednávky, podnik bude mít v uvozovkách penalizaci a nebude řazen tak vysoko, dlouhá doba dodání – penalizace, špatné hodnocení – penalizace… Když se budete rozhodovat ze tří podniků, které jsou navrchu, tak to budou podniky, které jsou kvalitní a vozí rychle a spolehlivě. Ty řekněme míň kvalitní ani neuvidíte. A tohle je naše cesta, jak můžeme tlačit na kvalitu služeb a postupně ji zvyšovat.

Rozvoz jídla může být víc než typická pizza. Co bude v nabídce, co všechno se dá objednat?

Cokoli… tedy míchaná vajíčka vám nedovezou kvalitně, i ten steak musí být rychle, aby se dal jíst, ale už dneska je v nabídce spousta jídel. Máme tam sushi, těstoviny, steaky, spousta Asie, burgery, pizzy i českou kuchyni. V podstatě na cokoli si vzpomenete. Teď se snažíme domluvit nějaké vegetariánské restaurace.

Doporučujeme: Sedm plus jeden tip – kam na dobrý burger

Kolik byste vy osobně byl ochoten zaplatit za dovoz jídla? 

Tady mám dvě roviny. První je: mám hlad a je mi jedno, co si dávám a odkud. Tam je ta hladina někde do sto korun. To jsem asi ochoten dát, ideálně samozřejmě méně. Nejlépe zdarma, ale do sto korun bych si byl schopen to představit, pokud objednávám pro dva.

Druhá rovina je, když si chci objednat něco konkrétního z konkrétní restaurace. Můžu mít oblíbené jídlo někde ve vzdálené restauraci, jinde si to dát nemůžu, ale chci to, tam si umím představit i 150 korun. Cokoli nad 150 korun už je mimo, to už jsou extrémy. Ale pokud web bude dobře poskládaný, budou tam dobře seřazené restaurace, tak budete překvapeni, kolik restaurací ve vašem okolí vozí zdarma. To je i naším cílem, ukázat zákazníkům, že to nemusí stát nic navíc.

Jak se daří pokrytí po republice?

Máme tam nějaká krajská města, kde je pokrytí horší, ale pracujeme na tom. Spolupracující restaurace máme ovšem ve všech krajských městech. Myslím, že do března budeme mnohem dál.

Kdy bude čas hodnotit, jestli a jak projekt funguje?

První část hodnocení může přijít na konci roku a pak po prvním kvartále.

Je to pro vás nový začátek, co je jiné, než když jste začínal se Slevomatem? Dá se poučit a naučit na jednom modelu obecný postup úspěšného projektu?

Myslím, že ano. Je to hlavně o tvrdé práci. Samozřejmě je to jiné, když za sebou máte úspěch jako Slevomat. Myslím, že jsem klidnější, sebevědomější, do některých jednání jdu s jiným přístupem, ale jinak mě to baví úplně stejně. Teď máme čtyři zaměstnance, to je krásný počet vzhledem k tomu, že před měsícem jsem jich vedl 120. Poučení je ve spoustě věcí, nebudu opakovat stejné chyby a mám pocit, že Slevomat mi dal extrémně hodně pro to, aby tenhle projekt byl úspěšný.

Autor článku

Redaktorka, editorka, dlouholetá šéfredaktorka serveru Vitalia.cz (do června 2022)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).