Tyčinka Deli byla několikrát stažena a znovu uvedena na trh. Je jí právě 40 let

12. 5. 2020

Sdílet

 Autor: Archív Deli / Nestlé
První tyčinka Deli sjela z výrobní linky v roce 1980. Ve své době u nás ojedinělá cukrovinka byla vyrobena přímo pro československý trh a neměla zde prakticky žádnou konkurenci. Přestože byla oblíbená, její výroba byla opakovaně ukončena, aby se vždy vrátila zpět.

Historie sladké tyčinky Deli začíná před čtyřiceti lety, v roce 1980, kdy se poprvé objevila na pultech tehdy socialistických obchodů. Na československý trh byly uvedeny hned tři varianty. K oříškové, čokoládové a s rozinkovou náplní se později přidaly další dvě, například oblíbená pistáciová.

Zpočátku bez konkurence

Značné popularity dosáhla Deli už od svého zrodu, a to popravdě také díky tomu, že na tehdejším trhu byla ojedinělá a neměla prakticky žádnou konkurenci.

Zajímavostí, kterou prozrazuje současný výrobce – největší potravinový koncern na světě Nestlé –, je, že spotřebitelé byli téměř vždy výhradními konzumenty pouze jedné z pěti variant, které již pak zůstali věrní.

„Před čtyřiceti lety se zrodila legenda. Nejen, že je Deli jediná tyčinka v našem portfoliu, která byla vytvořena přímo na míru československému trhu, ale také jako jediná zažila hned několik comebacků. Deli si spotřebitelé doslova vybojovali nazpět. Naše společnost se v dobré víře několikrát snažila její podobu i příchuť upravit, a přizpůsobit ji tak novým trendům ze zahraničí. Po čase se ale vždy ukázalo, že ji spotřebitelé chtějí přesně takovou, jakou byla od svého vzniku,“ říká Martin Jiruška, brand manažer značky Deli.

Zákazníci změny nepřijali

Výroba tyčinky se po několika letech ve výrobně Deli přesunula nejprve pod značku Orion. Ta pak společně s Deli v roce 1992 přešla pod křídla společnosti Nestlé. O rok později byla na trh uvedena varianta Deli Super, která byla větší a měla odlišnou chuť i obal.

Uvedením Deli Super společnost Nestlé reagovala na vstup nových konkurenčních značek na náš trh. Postupně se Deli Super měla stát hlavní tyčinkou značky Deli, původní varianty byly stahovány z výroby. Nová tyčinka však u spotřebitelů nezískala dostatečnou popularitu a její prodeje postupně klesaly.

V reakci na danou situaci byla původní Deli znovu zařazena do výroby. Následně proběhlo několik vln masových marketingových kampaní, které měly za cíl opět zvýšit popularitu značky.

Deli je zpátky

Celý příběh československé tyčinky byl od počátku provázen silnou marketingovou komunikací. Od doby, co se značka stala součástí portfolia Nestlé, vznikly reklamy, které si spotřebitelé s tyčinkou spojují dodnes. Jednou z nich je také reklama s hercem ZdeňkemSrstkou z roku 1999 se sloganem „Deli je zpátky“ nebo série reklam se sloganem „A co teď? Teď si dáme Deli“.

Dnes jsou tyčinky Deli stabilní součástí portfolia Nestlé. Společnost je největším výrobcem potravin a nápojů na světě, v jejím portfoliu jsou nadnárodní značky jako Nescafé nebo Nespresso i místní značky jednotlivých zemí. V České republice Nestlé vyrábí například cukrovinky, a to ve svých závodech Zora Olomouc a Sfinx Holešov pod značkami Orion, Kofila, Margot, BonPari, Jojo ad.

Tyčinka Deli vzniká v olomoucké továrně Zora a každoročně se jí vyrobí tisíc tun. Výrobce se nenechal odradit a nadále testuje nové receptury a příchutě. Poslední novinkou z října loňského roku je tyčinka Deli protein s vysokým obsahem bílkovin.

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).