Bohužel, když v Africe naučíte domorodce rybařit, tak stejně rybařit nebudou. Několik příkladů:
Znal jsem člověka, který se zúčastnil projektu pomoci jedné africké vesnici. Udělali přesně to, co radíte - založili tam pole, vytypovaly vhodné rostliny pro pěstování, naučili je všem postupům. Když po pěti letech odjížděli, byla vesnice potravinově soběstačná a dokonce měla slušný příjem z prodeje přebytků. Po dalších pěti lete se tam byli podívat, jak se jim daří. Pole zpustlá a celá vesnice ve frontě na potravinovou pomoc.
Další příklad - Rhodésie. Když tam vyhnali bílé farmáře, měli všechno - prosperující farmy, techniku i znalosti (protože na těch polích pracovali domorodci). A přesto tam po pár letech začali chcípat hlady.
A ještě jeden příklad, že černé duši nerozumí ani černoši sami. Mugabe chtěl jednou zvýšit produkci obilí, tak nařídil zdvojnásobit výkupní ceny. Výsledek byl, že se produkce obilí snížila na polovinu (protože si už tak vydělali dost).
Já prostě jiné řešení africké bídy než otrokáře s pořádným bičem nevidím. Vše ostatní selhalo.
Známý se z Afriky vrátil naprosto znechucen. Když čtu Váš příspěvek, tak se mi pomalu zdá, že mluvíme o tom samém člověku, když ten vyprávěl, kulil jsem bulvy jak Hurvínek.
Vyrazili do Afriky v rámci nějakého humanitárního projektu pomáhat - zefektivnit zemědělskou produkci. Ve zkratce šlo o to nesklízet hned, ale vydržet, kultivovat a sklidit později mnohonásobně víc, něco jako za dvojnásobek času trojnásobná úroda. Pokud tam s domorodci byli, vše naprosto super, fungovalo to bezvadně. Když se tam po nějaké době vrátili, aby se případně doladil zbytek, tak zjistili, že jen co odjeli, tak si místní dělali opět vše po staru.
Víceméně kdekoliv v Africe něco funguje, tak je to tam, kde je bílý, arabský nebo indický pán. Asi se za podobný názor bude brzy zavírat, protože není politicky korektní, ale dle mně to není náhoda. Stejně jako není náhoda, že období koloniální Afriky byla doba, kdy se tam člověk nemusel bát a víceméně to tam fungovalo. Dnes vyžrali a prožrali vše, co tam po kolonialistech zbylo a když se mají o sebe starat sami, jsou tam hladomory, občanské války, piráti, genocidy, epidemie apod.
Tyhle věci chápe každý, kdo nemá IQ tykve. BTW nemusíme chodit daleko - jak dlouho se snažíme zcivilizovat cikány, a výsledek?
Nula, z nového bytu je do roka a do dne zbořeniště (BTW naše multikulti média nám jaksi zatajují, že vedle slavného průhledného paneláku v Chánově je hned vedle další, prozatím průhledný jen na jedné polovině)...
Na podobne tema je dokument http://www.csfd.cz/film/298297-pod-sluncem-tma/
Ta cena je nesmyslná (asi si někdo nechal platit za "atrakci") - každý rybář vám potvrdí, že červy kupuje v ceně 10-20 korun za 100ml kelímek a tím byste se už najedl. V praxi by se pro "lidskou stravu" asi spíš než masní červi použili mouční, ale cenově by se to asi moc nelišilo.
Ne že by mě podobná strava sebeméně lákala, nicméně ekonomicky by to reálné bylo.
Hmyz je jiz vyhrazen jako budoucnost pro obyvatele Evropske unie: http://www.novinky.cz/ekonomika/243689-eu-chce-aby-evropane-zacali-jist-hmyz-cim-drive-tim-lepe.html
"Ačkoli vědci a přizvaní ochutnávači ve víceméně reklamní reportáži tvrdí, že spotřebitel má při jeho konzumaci „stejný pocit jako u normálního hamburgeru“. To samozřejmě nemůže být pravda"
A jéje, vrchní ochutnávač Brouk Pytlík, který u toho tradičně vůbec nebyl, opět zasahuje...
Pokud to nemá stejné složení, tak to prostě objektivně nemůže mít stejnou chuť. A jak je známo, tuk je nositelem chuti (rozpouští se v něm řada látek, které chuť ovlivňují), takže když tam chybí, chuť bude jednoduše jiná (stejně jako nízkotučné výrobky nikdy nebudou chutnat stejně, jako ty "normální").
Samozřejmě je tu stránka subjektivní - někdo může chuť "nového" masa (stejně jako nízkotučných variant jiných výrobků) hodnotit i jako lepší (i když o tom silně pochybuji), někdo jako horší, ale určitě ne stejnou!
No ale právě to sádlo v tom chybí. Však píšu, že tuk je nositelem chuti.
Také jsem nepsal, že by to nemohlo někomu chutnat. Když se to hodně osolí (až přesolí) a přidá se tam nějaké pálivé koření, tak to může mít i nějakou chuť, ale rozhodně nehrozí, že to bude chutnat stejně, jako vhodně upravené (tedy nepřesolené a nepřekořeněné) maso.
Kdybychom chtěli, aby soběstačnost v Africe fungovala, museli bychom importovat nejem nové technologie a pracovní postupy, ale i lidi - prostě ty černochy vyměnit za někoho jiného. Není možné znalosti (relativně) vyspělého světa zasazovat do prostředí prvobytně pospolné společnosti či politik banánovek, protože jsou nekompatibilní. Je to jako zavádět demokracii v Afghánistánu. V TOMTO spočívá celé nepochopení (či záměr?) (nejen) Afriky!!! Použitelná řešení už nevypadají tak (pseudo)humánně: Buďto nechat Afriku projít vývojem samu (nanejvýš s decentní pomocí), nebo použít metodu masivních bičů. Vyberte si. Úvahy z článku jsou idealistické a bezpředmětné.
Zrušit pomoc, zaminovat Středozemní moře, evakuovat zbytek bělochů a nechat Afriku svému osudu. Za pár generací jim dojdou poslední náboje a pohonné hmoty, zreznou poslední kalašnikovy, poslední města zarostou pralesem a všude bude klid. Černý muž se vrátí tam, kde byl odjakživa a kde mu bylo nejlíp: posadí se s otevřenou papulou pod strom a bude čekat, až mu dozraje oběd. A populace se ustálí na těch počtech, které domorodcům umožní pohodlně vyžít ze spadlého ovoce, hmyzu, chcíplých antilop a nepřátelských zajatců. :-P
Pro Afriku a Afričany je příliš brzy. Snad za tisíc let, snad za dva tisíce let budou připraveni zařadit se po bok civilizovaného světa. Do té doby bychom je měli nechat být a neplést se jim do života, protože to nemá smysl ani pro nás, ani pro ně.