Na trhu se začala objevovat vína, která nekoupíte nikde jinde než v jednom či dvou konkrétních řetězcích. A marně se po nich budete ptát někde jinde. Jde buď o privátní značky daného řetězce, nebo o exkluzivní řady, které si obchodník u vinaře objedná. Novou privátku zahraničních vín má například Kaufland a exkluzivní řadu vín od českého vinaře nabízí Globus. V čem jsou tato vína výjimečná a jak je v obchodě poznáte?
Co se dozvíte v článku
Vinná kolekce Kauflandu: jen zahraniční vína
Kaufland už od začátku roku 2016 nabízí svou vlastní kolekci vín pod názvem Cultura Vini. Zahrnuje nápoje z několika kontinentů, od francouzských, italských, španělských, australských, kalifornských, jihoafrických, německých, maďarských, portugalských až po chilské.
Tato vína nekoupíte nikde jinde než v Kauflandu, a to proto, že jde o privátní značku tohoto řetězce. Na první dobrou to ale vůbec nepoznáte, etikety nemají žádnou jednotnou barvu nebo označení ve stylu K-Classic nebo Jarmark. A dokonce nejsou v regálech ani nijak zvlášť označena.
„Logo privátní značky Cultura Vini je uvedeno na vinětách. Produkty nemají vlastní regál, jsou zařazeny vždy podle typu vína – bílé, červené… a dále země původu – Itálie, Německo atp.,“ doplňuje Romana Rychetská za Kaufland s tím, že tato vína jsou propagována hlavně v letácích nebo televizních spotech.
Tato vína nad jinými vynikají hlavně tím, že je vybrali zkušení someliéři a vinařští experti. „Všechna jsou v kontrolované kvalitě, s etiketou, ze které lze vyčíst zemi a oblast vinohradnictví, podrobnosti o chuti a vůni vína, kolik procent alkoholu obsahují i doporučenou teplotu servírování,“ uvádí Kaufland. To se hodí hlavně těm, kteří nejsou ve výběru vín až tak kovaní. Etiketa jasně ukáže, zda je víno s přívlastkem, nebo bez, a jestli je spíše suché nebo sladké.
Podrobnosti o tom, co vše lze vyčíst z informací na láhvi, najdete v článku Tipy, jak poznat dobré víno podle etikety.
Privátní vína Kauflandu – Cutura Vini
- Prosecco Cultura Vini, ovocná chuť s jemnou kyselinkou, Itálie DOC, 0,75 l, cena: 88,90 Kč
- Dornfelder rosé Cultura Vini, ovocné víno, Německo, 0,75 l, cena: 54,90 Kč
- Pinot Grigio Cultura Vini – bílé víno se svěžím aroma hrušek a jablek, Itálie, 0,75 l, cena: 57,90 Kč
- Merlot Cultura Vini, červené víno, Chile, 0,75 l, cena: 64,90 Kč
- Tawny Port Cultura Vini, portské víno s chutí po vyzrálých višních, Portugalsko, 19 %, 0,75 l, cena: 148,90 Kč
Pod privátní značkou Cultura Vini Kaufland nabízí jen výše uvedená zahraniční vína, tuzemský sortiment ponechává pod značkami dodavatelů. „Tak to preferují naši zákazníci,“ dodává Romana Rychetská.
Česká vína jsou nově exkluzivně v Globusu
Od dubna letošního roku je k mání ve všech deseti hypermarketech Globus pět druhů vín od Vinselekt Michlovský, která zatím nikde jinde nekoupíte.
„Na zařazení těchto položek jsme se dohodli koncem loňského roku a impulsem byla velmi dobrá odezva zákazníků Globusu na naši základní řadu. Meziroční nárůsty prodejů se pohybují v desítkách procent už několik let po sobě a našli jsme společně prostor pro rozšíření nabídky v prémiovějším segmentu,“ řekl nám Miloš Michlovský, přední český odborník v oboru vinařství, vinohradnictví a šlechtění révy vinné a též zakladatel vinařství Vinselekt Michlovský. Nabídku Globusu považuje za jednu z nejlepších na trhu.
Pro Globus vybrali pět vín, která jednak splňovala kritéria řetězce a jednak je vinařství bylo schopno dodávat dlouhodobě a v dostatečném množství.
Vína pro Globus
- Rulandské bílé 2018, výběr z hroznů, Vinselekt Michlovský, 0,75 l, doporučená cena: 249 Kč
- Ryzlink rýnský 2018, pozdní sběr, Vinselekt Michlovský, 0,75 l, doporučená cena: 249 Kč
- Ryzlink vlašský 2017, pozdní sběr, Vinselekt Michlovský, 0,75 l, doporučená cena 249 Kč
- Cabernet Sauvignon 2015, pozdní sběr, nefiltrováno, barrique, 0,75 l, doporučená cena: 249 Kč
- Chardonnay 2017, pozdní sběr, barrique, 0,75 l, doporučená cena: 249 Kč
Lidl má v nabídce vína Michlovský, ale nejde o novinky
I v regálech řetězce Lidl jsou vína Vinselekt Michlovský, ale nejde o novinky, tak jako v případě Globusu. „Tyto položky prodáváme v Lidlu dlouhodobě, jedná se jen o změnu designu, abychom podpořili naše prodeje,“ vysvětluje Miloš Michlovský.
Změna etikety však může některé zákazníky zmást a své oblíbené víno, na něž jsou zvyklí, pak budou v obchodě marně hledat. Podle vinařství je ale nová etiketa zajímavější, osvěžující a lákavější. Což můžete posoudit hned, tato trojice v nových kabátcích je již od začátku května v regálech Lidlu, anebo za pár dní, kdy se v supermarketu objeví další novinky. „Začátkem června budeme v letáku po dobu jednoho týdne nabízet dalších osm vín, samozřejmě pod novou etiketou,“ doplňuje Miloš Michlovský.
(Nové etikety mají i vína Vinselekt Michlovský pro řady, které vinařství dodává do Penny Marketu, Albertu, Billy či Kauflandu – zde však nejde o exkluzivní řady či privátní značky řetězců.)