Dvacet let po převratu je vše jinak. Zatímco starší generace zůstává k tomuto svátku skeptická, u teenagerů zdomácněl. „Na Valentýna se letos moc těším, konečně se mi totiž zadařilo a budu ho mít s kým oslavit,“ tvrdí sedmnáctiletá DENISA HORÁKOVÁ. Kde se vlastně tato tradice vzala?
Kolem postavy samotného světce panuje řada nejasností, podle nejrozšířenější verze působil jako kněz v době císaře Claudia II. Jeho život je opředen množstvím legend, ta nejtradovanější vypráví o tom, že se Valentýn postavil císaři, který se snažil úpadek armády vyřešit tím, že zakázal sňatky, čímž chtěl zvýšit počet mladých svobodných mužů v armádě. Statečný kněz však údajně císařova příkazu nedbal a i nadále oddával zamilované páry. To se Claudiovi pochopitelně nelíbilo, a tak nechal odbojného kněze 14. února 269 popravit.
Svátek zamilovaných se ctil již ve středověku. Z počátku 15. století se dochovaly první „valentýnky“, kartičky s vyznáním milované osobě, nesezdaní mladí lidé dávali v tento svátek do nádoby ústřižky se jmény, a pak zvědavě vytahovali cedulku se jménem, které jim mělo být osudným. Zamilovaní v tento den také rádi vyhlíželi hrdličky, jež již měli zaručit, že se šťastně vdají či ožení.
Obrovský komerční potenciál Valentýna objevili v 19. století britští a američtí obchodníci – právě v této době získaly tradiční valentýnské pohlednice masovou oblibu (bývaly zdobeny stužkami a krajkou) a Richard Cadbury vyrobil první speciální valentýnskou bonboniéru.
Čtěte téma: Nevěřím, ale svatbu chci mít v kostele
Výhodný byznys
Obchodníci se z Valentýna radují dodnes. Tržby, které po vánočním nákupním šílenství v lednu a únoru spíše odpočívají, je třeba probudit z letargie – na velikonoční zajíčky je v tomto období ještě brzy, a tak na nás v únoru z výloh atakují zamilovaní plyšáci a krvavě rudá srdce. Největší zisky ve valentýnském čase tradičně zaznamenávají majitelé květinářství, papírnictví, šperkařství a restaurací.
Podle statistik z posledních let se na Valentýna celosvětově pošle přibližně miliarda zamilovaných přání – zatímco v našich končinách dostávají pohlednice se srdíčkem jen zamilované páry, v Americe se běžně dávají i rodičům, učitelům a dokonce i domácím zvířatům.
Kuriozity:
V nabídce pohostinství se objevuje „valentýnské pivo“: jemně nasládlé pivo růžové barvy s medovou vůní. Je vyrobeno z vody, ječného sladu, chmele, kvasnic, medu a speciální směsi bylinek. Jakou bude mít pěnu? Samozřejmě růžovou. A to prý má chutnat i mužům…
„Prodej kondomů před Valentýnem stoupá o 35 %,“ uvádí zástupce sítě prodejen Albert. Bez komentáře.
Ale i na oslavy svátku zamilovaných dolehl vliv hospodářské krize. „I když někteří považují svatého Valentýna za klišé, mnoho lidí se těší na to, až obdaruje své blízké něčím zvláštním. Než by nedali vůbec nic, zaměří se spotřebitelé na malé, nápadité dárky pro lidi, kteří pro ně znamenají nejvíc,“ tvrdí prezidentka National Retail Federation TRACY MULLINOVÁ o valentýnských svátcích v době krize.
Může se hodit: Všechno, co jste kdy chtěli vědět o líbání
Zamilované zboží
„Češi na svatého Valentýna nakoupí až třikrát více čokolády než během ostatních svátků,“ říká LIBOR KYTÝR, ředitel komunikace prodejen Albert. Pokud se dá soudit podle nárůstu prodeje „zboží pro zamilované“, pak obliba svátku sv. Valentýna rok od roku stoupá.
Co všechno se dá vrazit do škatulky „valentýnského zboží“? Podle Kytýra roste na Valentýna v síti prodejen Albert prodej květin o 30 % (nejčastěji se kupují rudé růže), a čokolády dokonce o 140 %. V řádu desítek procent stoupá prodej bonboniér, cukrovinek, kosmetiky a parfémů. „V posledních letech se naši zákazníci více orientují na dárky, které si mohou užít společně. Zájem mají především o relaxační pěny do koupele, vonné svíčky a víno,“ doplňuje.
Slavíte svátek sv. Valentýna?
„Lidé obvykle nákupy na Valentýna dlouhodobě neplánují, dárek koupí spíše impulsivně a na poslední chvíli,“ vyplývá z údajů Tesco Stores. Nejčastější pozorností, kterou podle prodejců u příležitosti Valentýna dostávají především dívky a ženy, jsou květiny. V Tescu je tradičně absolutně největší zájem o růže. „Ty jsou nejkupovanější květinou po celý rok, na Valentýna ale jejich obliba stoupá nejvýrazněji – zájem o ně je až pětkrát větší ve srovnání s běžnými dny,“ uvedla nákupčí čerstvých květin Tesco JANA KALAŠOVÁ. Podle obchodníků z Tesca patří do valentýnské nabídky kromě květin třeba deodoranty, plyšová zvířata, polštářky ve tvaru srdce, nebo speciální bonboniéry pro zamilované.
Stačí ale jen projít městem a k vidění jsou onačejší dárky než nějaká čokoláda nebo plyšák. Luxusní butiky, klenotnictví, cestovní kanceláře, všichni sází na lásku za tisíce. Že by platilo čím větší láska, tím dražší dárek?
Ilustrační foto: agentura SXC