Vezme se nesouvisející statistika a pouští se na lidi hrůza, aby se v ovzduší strachu zvýšily prodeje, tentokrát dětských sedaček :-)
Ve skutečnosti neexistuje statistika kauzality úmrtí dětí na základě absence sedačky, nebo použití nevhodné sedačky.
Například najít případ smrti dítěte při jízdě v obci při rychlosti do 50 km/h v důsledku absence sedačky je velmi obtížné, v žádném případě tak nelze řidiče co si jede koupit rohlíky a mléko do místního krámku ve vedlejší ulici bez autosedačky označit za nezodpovědného řidiče.
Tím není dotčen jistý vliv sedačky na bezpečnost dětí.
Před pár lety jsem četl výsledky experimentu dvou lidí, kteří se vnitřně vzepřeli zažité rovnosti „bezpečnost dítěte = autosedačka“ a zaplatili si test, při kterém byla testovací figurína připoutána pouze pásy. Tento experiment naprosto bez problémů obstál. A dost pravděpodobně obstál líp, než jak mnoho rodičů neumí správně nainstalovat sedačku do auta a dítě do ní připoutat. ;-)
Druhá věc jsou samozřejmě boční nárazy apod. – na ty je řada sedaček vybavených podstatně lépe, to zase jo. Ale Švédy bych ani tak hned šmahem neodsuzoval, pokavaď své děti dobře připásují. :-)
Ono z logiky věci - a hlavně fyziky a fyziologie, k čemu je dobrá?
Pro malé děti do cca 1 roku, které mají "měkkou" páteř a málo svalů, takže hrozí zlomení vazu - což primárně řeší poloha zády ke směru jízdy, nebo vleže.
U větších dětí aby neměly pás přes krk, hlavu, nebo nad hlavou. No přes krk, za tu malou chvíli se neudusí, přes hlavu je riziko sesmeknutí, nad hlavou je neúčinný - i když zůstává břišní pás. Nakonec některé jednoduché sedačky mají jen břišní pás, takže to zjevně zas tak velká vada není.
Ono při nárazu jde hlavně o zachování prostoru pro přežití v kabině, na což sedačky vliv nemají, a zabránění vypadnutí z kabiny, na což stačí "dospělé" pásy. Dětské sedačky to jen mírně zlepšují. Tedy nejsou zbytečné, ale zároveň jsou až vedlejším, méně důležitým, faktorem. Snad kromě kojenců.
A to je asi tak vše.
Ve Śvédsku musí, pokud vím, děti sedět protisměrně do 2,5 roku, takže bezpečnost naopak řeší celkem dost. Ty sedačky jsou ovšem dražší, což by mohlo vysvětlovat vyšší podíl sedaček z druhé ruky. Ale protisměrné jsou pro malé dítě výrazně bezpečnější (statistiky úmrtnosti v této věkové kategorii jsou pro Švédsko myslím cca pětinové).
Co je tohle za blábol:
Těmito neustálými přesuny mezi rodinami, potažmo auty, tak narůstá pravděpodobnost, že autosedačka nebude kompatibilní se všemi vozy.
To musel být velký marketingový mág, co takový nesmysl vypustil do světa.
Velká většina dnešních aut a sedaček je vybavená ISOFIXy. Pokud dětská sedačka nemá dvěstě let a není "bouraná", tak je přesun mezi rodinami stejný jako kdybych použil sedačku staršího dítěte i pro mladší.
Cílem dětských sedaček by mělo být ochránit dítě, a nikoli zvýšit příjmy výrobců.