Dobrý den,
nemůžu samozřejmě přesně říci, jak to bude u Vaší příbuzné. Bylo by lepší, kdyby se ona sama aktivně dotázala, zda má na podiatrické hrazené vyšetření nárok, případně se na něj nechala odeslat. Ale jak popisujete, to asi nebude příliš reálné.
Obecně to funguje tak, že ve vyhláškách a sazebnících bývá popsáno kdo a na co má nárok ze zdravotního pojištění. Pokud pacient kritéria splňuje, vyšetření či medikament je mu hrazen, a pojišťovna, ani lékař si nemůže vybrat, koho na náklady veřejného zdravotního pojištění ošetří, a koho ne. O novinkách by měl ošetřující lékař vědět a měl by sám pacienta poučit, že má na nějakou z nich nárok. Otázkou je, zda se tak v praxi skutečně děje.
Osobně si myslím, že pokud je pacient tak neprůbojný jako Vaše příbuzná, je lepší, když má doprovod. Někoho, kdo se za něj sám aktivně ptá, prosazuje pacientova práva a případně to mu pak dodatečně vysvětlí, pokud to dokáže, na co má nárok a proč by to měl podstoupit. Samozřejmě to je možné jen, pokud pacient s doprovodem souhlasí a pokud souhlasí, aby doprovod znal informace o jeho zdravotním stavu. A také záleží na tom, zda se pacient vůbec léčit chce. Protože pokud nechce běhat po vyšetřeních, i když na ně má nárok, těžko ho k tomu nutit.
Hana Válková
redaktorka Vitalia.cz, autorka textu o novinkách ve zdravotnictví