Společnost Lidl vstoupila na český trh v červnu 2003, kdy otevřela prvních 14 obchodů. V současnosti provozuje síť 289 prodejen, které jsou zásobovány 5 logistickými centry. Provozuje také internetový Lidl-shop. Filozofie prodeje společnosti Lidl je založena zejména na privátních značkách, které tvoří více než 80 % veškerého sortimentu. Jednou z těchto vlastních značek je Vemondo, která se zaměřuje na veganské produkty.
Vegansky, vegetariánsky, nebo jen občas bez masa
„Zájem o rostlinné produkty je stále větší. Našim zákazníkům se proto snažíme vycházet vstříc nejen složením nabídky v prodejnách, ale aktuálně také podporou veggie výzvy. Ta má za cíl poukázat na to, jak prospěšná může být rostlinná strava. Přínosem může být nejen pro zdraví, ale také pro životní prostředí,“ uvedl mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Výzva potrvá celý leden a podle mluvčího se do ní již zapojilo několik tisíc účastníků. Na svém Facebooku ji Lidl uvedl heslem: Více rostlin, méně masa. Vybízí zákazníky k tomu, aby vyzkoušeli, že i veganské a vegetariánské jídlo může být dobré. Zájemci se mohou zdarma zaregistrovat na webu Veggiechallenge.cz/lidl. Všichni zájemci dostanou zdarma tipy, recepty a další podporu k více rostlinnému stravování. Akce není pojata nijak striktně, každý si může zvolit, zda se bude v jejím rámci stravovat vegansky, vegetariánsky, nebo jen zařadí určité dny bez masa.
K tomu řetězec nabízí i své produkty: „Bohatý výběr přímo v prodejnách Lidlu představují výrobky naší klimaticky neutrální značky Vemondo. V nabídce totiž nechybí vegangurty, rostlinné nápoje, rostlinné pomazánky a saláty, ale ani veganské koláče, zmrzlina nebo například veganské mleté Next Level Hack. Samozřejmostí je pak tofu a oblíbený hummus dostupný v několika příchutích,“ popisuje Tomáš Myler.
Coby alternativa k živočišným produktům
Produkty pod privátní značkou Vemondo jsou nabízeny napříč zeměmi, ve kterých nadnárodní řetězec působí. Vybrané výrobky navíc většinou nesou mezinárodní ochrannou známku V-label, díky které může zákazník veganské a vegetariánské výrobky identifikovat snadno na první pohled.
Na podzim pak získaly veganské výrobky pod značkou Vemondo mezinárodní ocenění International V-Label Awards. Zástupci z Lidlu vybojovali vítězství hned ve dvou kategoriích „Udržitelnost“ a „Speciální cena spotřebitelů“. „Odborníci i zákazníci se shodli na tom, že právě produkty Vemondo představují perfektní alternativu k živočišným produktům,“ říká mluvčí.
Výzva slibuje například odpovědi na otázky, jak jíst každý den pestře, a přitom bez masa, jak vařit rostlinně či jak se ujistit, že bude člověk mít dostatek všech živin. Vyloučení masa z jídelníčku totiž nemusí automaticky znamenat zdravější stravování a k podobným změnám je potřeba přistupovat uvážlivě a s dostatkem informací. Ne všechny produkty určené veganům či vegetariánům mají zdravé složení, a je tedy vhodné si vybírat.
Na Vitalia.cz v sekci veganství a vegetariánství najdete řadu dalších příkladů rostlinných produktů a projektů i informace o zdravé výživě.