Z osobní zkušenosti bych to viděl asi takhle: Všeobecná gymnasia (tj. osmiletá i čtyřletá) jsou vcelku k ničemu. Člověk s jiným než humanitním zaměřením musí mít opravdu velké štěstí na učitele, aby mu to něco dalo. Sám jsem chodil na druhý stupeň ZŠ, po devítce jsem šel do sexty osmiletého gymnasia a mám za to, že kvalita mé ZŠ byla vesměs lepší než první stupeň onoho osmiletého gymnasia.
Co v ČR silně schází, jsou specialisované kvalitní střední školy. Ty by člověk napočítal na prstech jedné ruky. A i s tím málem to důsledku špatného vedení může jít od deseti k pěti (brněnská Jaroška budiž příkladem).
Rozhodně jsem proti jakékoliv „integraci“. Schopnější to brzdí podstatně více, než to ty horší motivuje. A myslím si, že celková „vyspělost národa“ se odvíjí mnohem spíše od intelektuální elity nežli od mediánu. A stát v poslední době bohužel činí vše pro to, aby z elity vychoval průměr.