V České republice poprvé někdo spočítal, jak hypermarkety a další prodejny velkých nadnárodních řetězců dokázaly přeměnit centra měst v polomrtvá území.
Z moravské metropole Brna zmizelo během posledních tří let 500 malých obchodů, uvádí Centrum pro regionální rozvoj při Masarykově univerzitě ve své analýze.
Brno je ale podle expertů jen modelovým příkladem toho, co způsobil tlak velkých marketů a ochotný zájem nakupujících Čechů vydat se autem na okraj města, píše server Aktuálně.cz.
Šestnáct z celkem 29 městských částí v Brně nyní trpí nedostatkem obchodů. Situace v dalších krajských městech je obdobná – s výjimkou těch, kde vyrostla nadnárodním řetězcům zprvu nenápadná a v žádné statistice neevidovaná konkurence: vietnamští obchodníci.
Čtěte téma: Český zelinář se vrátí. Máme se bát?
Majitelé obchůdků nevydrželi tlak nízkých cen velkých řetězců. Jen vietnamští prodavači potravin, oblečení či bot nejen odolávají, ale dokonce rozšiřují své obchodní panství otevřené zpravidla od brzkého rána do hluboké noci, včetně nedělí a svátků.
Celý článek najdete na serveru Aktuálně.cz.