Hroznový nápoj Vinea vznikl už roku 1974. A i po padesáti letech patří díky originální receptuře mezi přední sycené ovocné limonády na trhu. Jak Vinea vzniká a čím i po letech láká?
Vinařské závody ve slovenském Pezinku dostaly už v roce 1973 státní zakázku vyrobit zdravý nápoj z hroznů, který bude konkurovat nápojům kapitalistického světa
. Náročného úkolu se ujal Jan Farkaš spolu se svým týmem. Vytvořil recepturu, ve které se snoubí chuť hrozna a bezu. Nápoj, který dostal název Vinea, tedy latinsky vinohrad, se hned po uvedení na trh v tehdejším Československu celkem uchytil. V jednom ze svých hitů nápoj proslavila dokonce i legendární slovenská kapela Elán.
Skupina Elán a její „reklamní“ píseň na Vineu
Deset procent šťávy
Poznávacím znamením Viney je i po padesáti letech desetiprocentní podíl hroznové šťávy ve spojení s bezem černým. Výslednou chuť a vůni vinaři popisují jako „dobrý začátek, skvělý střed a fantastický závěr“. Vinea vzbudila zájem i v zahraničí. Podle dobových záznamů se Vinea v 80. letech začala vyvážet i do USA a Kanady, kde ji představili jako Elegance without alcohol. Dnes si ji mohou vychutnat například i spotřebitelé z Velké Británie a Irska.
K padesátce nové logo
Ve verzi bílá a červená, a také v limitované edici Kumšt moštu od českých a slovenských pěstitelů, patří dnes Vinea k nejprodávanějším domácím syceným ovocným nápojům.
Ze všech variant vede mezi zákazníky Vinea bílá v 1,5l PET lahvi. „Aby byla Vinea v souladu s aktuálními trendy v designu a přilákala pozornost zákazníků, rozhodli jsme se jí dát nový moderní vzhled. Vybrali jsme minimalistický přístup a design, který promlouvá k mladší generaci, ale zároveň respektuje dlouhou historii značky,“ vysvětluje manažerka značky Olga Kubíková.
Nejvýraznějším prvkem nového designu je logo Vinea, které je doplněno černým pásem s informací o podílu hroznové šťávy. Zdůrazňuje tak hlavní benefit produktu, který dosud značka komunikovala jen ve složení na zadní straně etikety.
V nové plechovce na cesty
Vineu dnes vyrábí rodinná společnost Kofola ČeskoSlovensko a k 50. narozeninám legendární značky připravila kromě změny designu i nové balení v podobě plechovky o objemu 330 ml, které nahradily dosavadní formáty 200 ml a 500 ml.
Čím nejraději zaháníte žízeň?
Výročí oslavuje nealko střikem
Součástí nového pojetí značky je i přejmenování perlivé Viney Frizzante na Vineu nealko střik. „Nový název ze světa vinic je pro nás více spojený se svěžestí a lehkostí léta. Myslíme, že vyvolává jasná očekávání, kterým naši zákazníci lépe porozumí,“ vysvětluje Kubíková.
„Naším úkolem bylo zachovat charakteristický vizuální jazyk značky, ten však prošel výraznou očistou. Vsadili jsme na dominantní logo přesahující formát, které okamžitě upoutá pozornost, a výraznou barevnost vycházející ze složení nápoje. Doplňuje jej kontrastní černý pás zdůrazňující hlavní produktový benefit, kterým je vysoký podíl hroznové šťávy,“ vysvětluje Juraj Dvorecký, kreativní ředitel Oh my dot, která na změně pracovala.
Galerie: Jak šel čas s Kofolou