Možná jste si toho už také všimli, že (nejen) na balených privátních výrobcích různých řetězců často není uveden konkrétní výrobce daného produktu. A i když se nám to nemusí líbit, je to v pořádku.
Změnu výrobce zákazník vůbec nemusí zaznamenat
Nařízení Evropské unie u balených potravin nehovoří o výrobci, za informace uvedené na obale odpovídá provozovatel potravinářského podniku, pod jehož jménem nebo obchodním názvem je potravina uváděna na trh, tzn. ten, kdo je na potravině uveden, ten odpovídá za plnění požadavků potravinového práva. A může to být výrobce, dovozce, distributor, ale i obchodní řetězec, který si pro svou privátní značku nechává výrobky vyrobit. Zlí jazykové tvrdí, že se tak v případě privátních značek děje proto, aby zadavatel (řetězec) mohl libovolně měnit jak složení, tak dodavatele výrobku, jehož obal pro zákazníka zůstává neměnný. Zadavatel tak může měnit vstupní surovinu, aniž by to zákazník měl šanci zjistit. Tato situace by se ale mohla v budoucnu změnit.
„Podle legislativy je na výrobku uveden ten, kdo jej uvádí na trh, kdo je za něj zodpovědný, proto pro zkoumání a v budoucnu pro nějaké následné správní řízení to může stačit. Je na tom, kdo uvádí výrobek na trh, aby si dal pozor na to, jakou kvalitu zákazníkovi dodává,“ potvrdil mistr zemědělství Marián Jurečka, který však zároveň dodal, že se do budoucna nebrání legislativnímu včlenění formulky o tom, že na výrobku musí být uveden konkrétní výrobce, tak jako je tomu například u masných výrobků. A to zejména z důvodu lepší dohledatelnosti původu.
Galerie: Nejhorší potraviny roku 2016