Systém zálohování PET lahví a plechovek může úspěšně fungovat i v českém prostředí. Ukázalo to jeho pilotní testování ve třech prodejnách Kaufland a stejném počtu obchodů Lidl. Lidé v nich během tří měsíců výměnou za slevové kupony odevzdali přes 260 tisíc obalů. Kupony však nejsou dle řetězců tou hlavní motivací. Proč tedy nosíme obaly zpátky do obchodů?
Obaly jen nesešlapané
Pro úspěch systému zálohování PET lahví a plechovek v Česku je klíčová správně nastavená logistika. Vyplývá to z výsledků pilotního testování řetězců Kaufland a Lidl.
Obavy, že pro zákazníky může být překážkou skladovat doma prázdné obaly a vracet je neznečištěné a nesešlápnuté, se naopak nepotvrdily. Pro dvě třetiny lidí to dle zákaznické ankety není žádný problém – zejména proto, že většinou odevzdávají maximálně 12 obalů naráz.
V průměru se v rámci testovacího provozu na každé plně zapojené prodejně vysbíraly přes čtyři isíce obalů týdně. Celkem šlo o 260 693 PET lahví a plechovek za čtvrtletí.
Galerie: V Kauflandu a Lidlu můžete vracet PETky a plechovky
Proč lidé vrací obaly? Z přesvědčení
Příznivým výstupem pilotního testování je, že pro řadu lidí záloha (v tomto případě slevový kupon) představuje jen jednu z motivací nápojové obaly vracet. Z kuponů vydaných zálohovými automaty lidé uplatnili zatím okolo 25 %, což naznačuje, že PET lahve a plechovky vracejí také z přesvědčení.
„Jsem nesmírně ráda, že pilotní projekt na zpětný odběr zaznamenal tak pozitivní zpětnou vazbu,“ dodává Renata Maierl, mluvčí Kauflandu. Tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler doplňuje údaje ze zákaznické ankety, kterou nedávno uskutečnili: „Většina lidí vrací nápojové obaly proto, že považují zálohový systém z hlediska cirkularity za důležitý, slevový kupon pro ně není zásadní. Spuštění pilotního projektu mělo smysl i vzhledem k tomu, že se nyní připravuje právní rámec zálohového systému. Do probíhajícího dialogu s Ministerstvem životního prostředí a dalšími stakeholdery tak můžeme přispět konkrétními zjištěními a daty a napomoci tak k vytvoření optimálního a funkčního systému.“
Povinné zálohování se blíží
Podle Davida Surého, vrchního ředitele sekce ochrany životního prostředí Ministerstva životního prostředí ČR, je vyhodnocení pilotních projektů zpětného odběru nápojových lahví a plechovek vítaným zdrojem informací především o tom, jak jsou zákazníci ochotni akceptovat a využívat systém zálohování nápojových obalů.
Vracíte PET lahve a plechovky do obchodů?
„Zároveň na Ministerstvu životního prostředí pracujeme na úpravě zákona o obalech, který zavede povinný systém zálohování PET lahví a plechovek. Do konce letošního roku připravíme paragrafové znění, které bude reflektovat jak zkušenosti českých obchodníků, tak ty zahraniční, zejména ze Slovenska a Německa,“ uvedl Surý.
Pilotní projekt nekončí
V rámci mezinárodní strategie REset Plastic obchodní skupiny Schwarz, jíž jsou obě značky součástí, naopak dojde k jeho dalšímu rozšíření do dalších měst. K vybraným prodejnám v Praze, Brně, Plzni, Olomouci a Šternberku tak přibudou ještě jednotlivé provozovny v Karlových Varech, Ústí nad Labem, Zlíně, Pardubicích.
Kaufland a Lidl tím dále podpoří svoje dlouhodobé úsilí o snížení množství plastu ve všech svých divizích a o opětovnou využitelnost obalových materiálů.