Jak dostat zboží z farmy k zákazníkovi? Tuto otázku si pokládá kdejaký farmář či obchodník, který se rozhodl pro tzv. bedýnkování. Bedýnkový systém prodeje se rozšířil jako specifický způsob distribuce od prvovýrobce (zemědělce, farmáře), případně přes jednoho prostředníka přímo k zákazníkovi. Zboží tak má svůj jasně deklarovaný původ a vyhne se na cestě k zákazníkovi spletitému distribučnímu řetězci. Zboží prodávané v bedýnkách (od toho zjednodušeně bedýnkový systém) je také zpravidla v biokvalitě. Nejčastěji se tímto způsobem prodává zelenina a ovoce, mléčné výrobky, vejce, ale také např. maso.
Plusem bedýnkového systému jsou podle Martina Švihly, spolumajitele pražské biokavárny a obchodu s biopotravinami čerstvost, lokálnost a kvalita i jasný původ prodávaného zboží. „Na druhé straně se u bedýnek nedá vyhnout občasným problémům s logistikou – někdy slíbenou zeleninu zničí krupobití, jindy se pokazí malá výrobní linka a v bedýnce nebudou jogurty. Zákazníci si na tyto věci však zvykají a berou to jako součást systému, ne jeho nevýhodu,“ dodává Švihla.
Další výhody a nevýhody bedýnkového systému přináší server Podnikatel.cz.
Dalším letošním fenoménem jsou farmářské trhy:
Katalog trhů s mapami, vyhledáváním, hodnocením. Najděte si FARMÁŘSKÝ TRH přímo vám na míru!
Můžete také hodnotit jednotlivá tržiště nebo vkládat vaše tipy a postřehy.
Hledáte trh páteční v okolí Prahy? Sobotní na Moravě? Najdete ho v našem katalogu! Pomozte nám ho doplňovat a vylepšovat.
Pochopitelně vám stále budeme každý čtvrtek přinášet aktuální přehled farmářských trhů na další týden v samostatném článku na Vitalii.