Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) se rozhodla od ledna 2024 poupravit podmínky čerpání bonusů z fondu prevence. O ně si klienti VZP žádají sami. V roce 2024 takto bude pojišťovna rozdělovat rekordních 1,6 miliardy korun.
Co se dozvíte v článku
Konec klouzavých žádostí
Hlavní změny v pravidlech jsou tři.
Nově pojišťovna přestane uznávat platební doklady z konce roku v roce následujícím. To znamená, že pokud chcete žádat příspěvek na to, co jste uhradili nedávno, musíte to udělat ještě letos. Po Novém roce totiž pojišťovna již platební doklady s datem z roku 2023 neuzná.
Čas na čerpání letošních bonusů mají uživatelé aplikace Moje VZP do konce roku, při osobním podání žádosti o příspěvek či žádání datovou schránkou nebo poštou u některých příspěvků lhůta končí už v polovině prosince.
U kterých příspěvků máte posledních deset dnů na podání žádosti
- pohybové aktivity
- očkování
- trénink paměti pro seniory
- odvykání kouření
Podmínky platí jen pro klienty VZP a jen pro ty, kteří žádost podávají na pobočce, poštou, datovou schránkou či sběrným boxem nebo přes podatelnu pojišťovny.
A pozor, v roce 2024 se lhůty pro podání žádosti pozmění. VZP avizuje, že pro podání přes Moje VZP i nadále zůstává určující datum 31. prosince 2024. U všech ostatních způsobů podání je nejzazším termínem 30. 11. 2024,
uvádí pojišťovna v tiskové zprávě rozeslané médiím. S termínem 15. 12. 2024 VZP nepočítá.
Změna platnosti dokladů
Druhou změnou je, že nově nesmí být platební doklady ke všem bonusům starší tří měsíců. Lhůta nyní neplatí třeba u příspěvků pro těhotné ženy a ty po porodu, nedonošené děti, pomůcky pro novorozence, dárce, u příspěvku na zvýšení dostupnosti psychosociální podpory, pomůcky a služby pro diabetiky, dentální hygienu a rehabilitační aktivity. Od ledna 2024 ale bude tříměsíční lhůta platnosti dokladu zavedena i pro ně. VZP ji tedy nově zavádí u všech bonusů.
Posuzování dokladu se odvíjí od data jeho vystavení. V případě, že je dokladů více, pojišťovna bere v potaz datum poslední úhrady zboží či služby.
Za platební doklad je považována faktura, účtenka, paragon, příjmový pokladní doklad nebo potvrzení. Pojišťovna je uznává, pouze pokud jsou čitelné a nepozměněné. Stačí kopie, sken nebo fotka. Ovšem v takovém případě si VZP může vyžádat originál, a to do 90 dnů od dne podání žádosti.
Využíváte bonusy od zdravotních pojišťoven?
Limit počtu žádostí
Třetí změnou pro rok 2024 je, že až na výjimky VZP omezí počet podaných žádostí k jednomu příspěvku. Nyní je neomezený.
Změna se týká situace, kdy klient žádá o příspěvek s pomocí několika platebních dokladů. V praxi znamená, že žádat v jednom roce bude v rámci jednoho příspěvku možné maximálně dvakrát.
Pokud tedy klient například žádá o příspěvek na pohyb dětí, kde bude od roku 2024 VZP nabízet až 2000 korun, a rodiče budou chtít požádat o proplacení čtyř různých pětisetkorunových příspěvků (na čtyři různé aktivity), mohou tak učinit, ale pouze ve dvou žádostech (v každé mohou uplatnit například dva z dokladů potvrzujících uhrazení služby),
vysvětluje VZP v tiskové zprávě.
Lhůta maximálně dvou žádostí nebude i nadále platit pro programy psychosociální podpory (příspěvek na terapeutická sezení). U něj bude možné požádat o proplacení po každé z uhrazených terapií či souhrnně. Omezení počtu podaných žádostí se netýká ani příspěvků na dietní programy, kde je stanoveno čerpání dvakrát ročně. A také očkování, kde VZP příspěvek hradí jednorázově, a to pevně stanovou částkou.
Jak žádat v roce 2024
- Online formulářem dostupným v aplikaci Moje VZP,
- osobně na přepážce nebo podatelně kterékoliv pobočky VZP, případně vložením do sběrného boxu či poštovní schránky,
- poštou na adresu: VZP ČR, Regionální pobočka Praha, Na Perštýně 359/6, 110 00 Praha 1.
Co je třeba splnit
- Žadatel musí být pojištěncem VZP, nesmí dlužit na pojistném, penále nebo příslušenství. Při podání žádosti o příspěvek nesmí být také v procesu přeregistrace k jiné zdravotní pojišťovně.
- Dokumenty potřebné k podání žádosti: vyplněná a podepsaná žádost o příspěvek, pokud o příspěvek žádá klient písemně;
- doklad o zaplacení služby/zboží;
- další dokumenty prokazující, že o příspěvek může klient žádat, je-li uvedeno v podmínkách čerpání: například doklad o diagnóze, čestné prohlášení o indikované léčbě a podobně (vzory těchto dokumentů jsou uvedeny na webu VZP u konkrétních příspěvků);
- rodný list dítěte při podání žádosti zákonným zástupcem pojištěnce VZP mladšího 18 let;
- rozhodnutí o svěření do péče, pokud žádá osvojitel, opatrovník nebo poručník; pokud žádá o příspěvek pěstoun, dokládá k soudnímu rozhodnutí také čestné prohlášení, jehož vzor je možné najít na webu VZP.
Zdroj: VZP