Názory k článku Tvrdí: Za nás žádná hyperaktivita nebyla… Mají pravdu?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 14. 10. 2016 8:02

    Martin (neregistrovaný)

    Jako otec dítěte s Aspergerovým syndromem a s poruchou pozornosti ADD, mě tento článek zvedá ze židle !!! Nikdo z těch lidí co tomu ,,nevěří" nemají tušení co takové dítě prožívá !!!

  • 14. 10. 2016 8:57

    Lenka Krbcova

    Dobrý den, prosím, četli jste i text, nebo jen titulek? Titulek je citace z článku, který právě s tímto tvrzením polemizuje. Raději titulek upravím, je vidět, že dnes se závěry dělají velmi ukvapeně. Zdravím, LK Vitalia.cz

  • 14. 10. 2016 10:28

    Lenka Krbcova

    Dobrý den, prosím, čtěte články, nejen titulky. Titulek je citace z textu a v titulku není omylem, je to celkem zásadní tvrzení, s nímž autor polemizuje a vysvětluje ho. LK, Vitalia.cz

  • 14. 10. 2016 10:33

    lol (neregistrovaný)

    Nepište senzacechtivé titulky, které mají za cíl jen přilákat čtenáře, a lidé budou články číst. Vám to ale může být jedno po prokliku, jen tu děláte opičky.

  • 14. 10. 2016 11:34

    Kybernet (neregistrovaný)

    Je vtipne, jak si sam odporujete, ale to neni dulezite. Signifikantni mi spis pripada, ze lide nechapou zakladni prvky medialnich obsahu, ale z dusledku sveho nepochopeni obvinuji druhou stranu.

  • 14. 10. 2016 12:53

    jehovista (neregistrovaný)

    Ale chapou. Akorat nesouhlasi s tim, ze je clickbait "zakladnim prvkem medialnich obsahu". Titulek v serioznim literarnim utvaru uvadi, nebo shrnuje text clanku. V bulvaru ma za ukol ctenare zvednout ze zidle i za cenu toho, ze vubec nesouvisi s textem, nebo je primo lzivy.

  • 14. 10. 2016 13:27

    tenrebyK (neregistrovaný)

    hlavně že ti nepřijde vtipné, jak se článek s titulkem navzájem rozcházejí. Výkřiky, že máme titulek ignorovat a že nereprezentuje článek je mediální špína, to je bulvár jak vyšitý.

  • 14. 10. 2016 8:57

    MGM (neregistrovaný)

    Dobrý den mám 18 ti letoun dceru a ta má to samé jak tu poseté je drzá
    odplouvá placa nesmysli nechce chodit do skoly nevím si s ni rady jsem zoufalá poradite mi děkuji Nevria

  • 14. 10. 2016 8:59

    Lenin (neregistrovaný)

    Dobrý den mám 18 ti letoun dceru a ta má to samé jak tu poseté je drzá
    odplouvá placa nesmysli nechce chodit do skoly nevím si s ni rady jsem zoufalá poradite mi děkuji Nevria

  • 14. 10. 2016 11:38

    capsle (neregistrovaný)

    no každý má právo si svůj život pos***t sám tak ji vykopněte z baráku 18 už ji bylo ne?

  • 14. 10. 2016 8:51

    PETR (neregistrovaný)

    Nevím,co je Aspergerový syndrom (možná pouhé pojmenování situace,kdy rodič nezvládá výchovu - pouze můj názor) ale za nás,pokud jsme prováděli lumpárny a nebylo jich málo,stačil tátovi pásek a ruka.To samé bylo ve škole.Dnes se nesmí dítě třeba ve škole okřiknout,natož dát někomu pár facek.Je mi 55 let ,vychoval jsem dvě děti a jsem vděčný za každou facku,ať ve škole tak doma.Když vidím,jak se vzteká děťátko v krámu,že to chce a maminka není schopna situaci řešit - až mu požadovanou věc koupí,tak jen zírám.No nic nová doba - nové nemoci.

  • 14. 10. 2016 8:55

    Eevee (neregistrovaný)

    Aspergerův syndrom (AS) patří mezi poruchy autistického spektra. Vyznačuje se především potížemi v komunikaci a sociálním chování, které jsou v rozporu s celkově dobrým intelektem (u některých jedinců může být i velmi nadprůměrný) a řečovými schopnostmi (pasivní slovní zásoba bývá bohatá, vývoj řeči není opožděn). Jedná se o celoživotní úkaz, který je potenciálně handicapem.

    Toliko k nezvládání výchovy......myslím si, že než něco vypustíte do světa, měl byste si přečíst o čem je řeč.....

    Též mám dítě s ADHD a vskutku to není jednoduché...­.dlouho jsem se bránila nějakému odbornému pojmenování jeho "lumpáren" , nicméně jsem byla vyvedena z omylu.

    Kdo nezažil, nepochopí....

  • 14. 10. 2016 9:04

    Ivan (neregistrovaný)

    ADHD je při vší úctě umělá diagnóza pro rozežrané děti, tak aby jim bylo možné formálně stanovit psychiatrickou diagnózu a futrovat je psychofarmaky od farmaceutických firem. Dříve se to řešilo zpřísněním výchovy a fungovalo to také.
    Důkazem mého tvrzení je nápadně nízký výskyt ADHD ve Francii, kde mají k ADHD a vůbec výchově dětí jiný přístup.
    http://www.zsplovarna.ji.cz/uvod/1415/adhd.pdf

  • 14. 10. 2016 11:14

    Angelika (neregistrovaný)

    Panu Ivanovi. Ach jo! Další radil, který o problému ví starou kočku! Vytáhnu jeden z nich a udělejte si takový malý pokus. Rozdělte si velký čtverec na 5 x 5 čtverečků. Do každého si dejte jednu fotografii. Potom položte na všechny, kromě prostředního barevný filtr.Prostřední fotografie zůstane jasná, ostatní jsou potlačené. Ta jasná je problém, který nás zajímá. Jenže! Dítě s ADHD má ten filtr na všech fotografiích a má-li najít to důležité, tedy téma prostřední fotografie, musí vynaložit daleko více úsilí k jeho rozlišení. Takové dítě je potom dříve unavené a ztrácí dříve pozornost. To jen, abyste viděl, že mluvíte o něčem, čemu vůbec nerozumíte. A jestli ve Francii mají takto postižených dětí méně? Nu, nejsou ony třeba jen blbě diagnostikované? Nebo vůbec ;)

  • 16. 10. 2016 12:33

    xf (neregistrovaný)

    Jestli on to nebude stejná nemoc, to ADHD, jako nemoci jedinců kterým výborně pomáhají homeopatika....

  • 14. 10. 2016 13:37

    Betulina (neregistrovaný)

    Například Vladimir Putin má údajně Aspergrův syndrom. Nevím, jestli ho ve skutečnosti má, ale pokud se podíváte na jeho mimiku, reakce a vezmete v potaz jeho inteligenci, pak by se o reálnosti tohoto tvrzení jistě uvažovat dalo.

    Mám doma syna s mírnou poruchou pozornosti, což se často vyskytuje s AHDH a někdy i Aspergrovým syndromem. U jedné skvělé dětské psycholožky sem byla asi třikrát, aby mi poradila jak se synem nejlépe učit a poradila mi moc dobře. Co ve škole nepochytí doma umí za 5 minut, ale musím se ujistit o tom, že mě vnímá a pak mu jde učení samo. Žádný oficiální papír na AHDH nemáme, protože si to nepřeji a nepřeji si pro syna úlevy. Život je nemilosrdný, jako některé komentáře tady, tak se řídím heslem: "Co tě nezabije, to tě posílí" a přála bych si vychovat silného chlapa s pevným názorem, kterého jen tak něco nepoloží.
    Je ve čtvrté třídě začínal v první třídě s trojkami a teď už má jen jednu a paní doktorka tvrdí , že se bude jeho prospěch lepšit ... věřím ji, protože měla zatím vždy pravdu. Máme štěstí IQ má syn nad průměrem a je nadaný technicky, což se projevuje zatím jen v matematice ... tohle ve škole rozhodně nikomu neříkám, syn to ostatně pomalu ukazuje sám a učitelé si toho začínají všímat a to mě moc těší. Jinak trojky měl a jednu ještě stále má, jen protože neudrží dlouho pozornost. Řekla jsem paní učitelce ať mu neulevují, že v životě mu taky nebude nikdo ulevovat ... a na život se musí připravit. K dvojkám se myslím na druhém stupni propracuje o jedničkách malinko pochybuji, protože na to ho moc zajímá co se děje za oknem ... ale důležité je, že probíranou látku zvládá a rozumí jí, ne to že má samé jedničky. S učiteli to byl v první a druhé třídě trochu boj, ale moc se to zlepšilo opravdu moc, teď spíše poslouchám chválu jak se výsledky pomalu ale jistě lepší. Ve škole patří dle výsledků k průměrným žákům. Pokud má špatnou známku, tak to není většinou kvůli chybám (jako u průměrných žáků), ale kvůli tomu že nespočítal nebo nedokončil vše (přestal dávat pozor). Z krátkých prověrek má jedničky a z těch hooodně dlouhých pokud nemá moje zlatíčko“výjmečně soustředěný den“ někdy i pětku.
    Pozornost se s věkem ale dost zlepšuje. Z mojí strany to vyžaduje pevné nervy a hlavně mantinely pro syna a disciplínu, co se řekne to platí a přesto vlak nejede. Disciplínou ale rozhodně nemyslím fyzické tresty, to je naprosto ke škodě věci, zkusila jsem to a udělala jsem více škody, než užitku. Prostě cukr a bič, ale něžně a s jasnými pravidly. Pro rodiče je tento přístup náročný, hlavně pokud sami v sobě nemají smysl pro řád. Není to ale jejich chyba, každý jsme jiný a ne každý má řád rád.

    Nejhorší to bylo ve školce, některé učitelky doztazy a nápady dostával „do kouta“ ... neměli vždy adekvátní odpovědi ... jako je ostatně dodnes občas nemám ani já. Prostě řeknu že nevím, že nikdo neví všechno a doporučím mu koho se zeptat. Je chytřejší než já (díky bohu) jen mu to zatím nemůžu dát najevo.
    Takže hlavu vzhůru milí rodiče s dětmi s AHDH, Aspergrovým syndromem atd. Všechno zlé je i pro něco dobré ... a na to dobré je potřeba se soustředit. Já mám doma dítko co mě někdy "dostává do vrtule" ale neskutečně mě to posiluje a obohacuje a za nic na světě bych nechtěla, aby byl jiný.

  • 14. 10. 2016 14:05

    betulina (neregistrovaný)

    ... ještě bych dodala, syn není žádná "domáci brambora" co se jen cpe a sedí u počítače, netvrdí, že notebook a mobil nemá a nepoužívá, ale má 3 sportovní kroužky, které sám chce navštěvovat a jí zdravě, žádné barevné bombony apod, to snad jen občas někde dostane a moc o to stejně nestojí. Avokádový salát, krevety, nebo i dušená mrkev s hovězím jsou u nás na pořádku dne, umělá ochucovadla vůbec nepoužívám zato bylinky a koření pořád, a když vývar tak z kostí ne z kostky... fuj ...protože éčka nepomáhají nikomu z nás a zdraví máme jen jedno.

    Stravu bychom si měli hlídat všichni, klidně jíst i tu mírně nezdravou českou, ovšem tak jak vařily naše babičky poctivě a bez éček a s luštěninami nejen svíčkovou a řízky ... jnak budem všichni mít brzo projevy AHDH.

  • 14. 10. 2016 15:55

    JB

    Krásný příspěvěk! To by byla diskuse, kdyby všichni psali více o sobě a neměli jen chytré rady pro ostatní :-)

    Respektuji Váš přístup, i když v každém detailu s ním nemůžu souhlasit. Problém mám zejména se současným školstvím, které podle mě není dobrou přípravou na šťastný život. Škola většinou děti nezabije doslova, ale zabíjí v nich přirozenou touhu po objevování, po tvoření, po pohybu. Neustálým srovnáváním a hodnocením ze strany kantora se děti učí potlačovat své vlastní pocity. Důležitější se stává externí motivace - dostat jedničku, nedostat poznámku ... Děti vyjdou bohatší o nějaké vědomosti, ale silnější?

    Hezky toto téma zpracovává Ken Robinson v knize The Element (v češtině Ve svém živlu). Není to univerzální návod na šťastný život, ale inspirativní čtení poskládané zejména z rozhovorů s významnými osobnostmi z různých oblastí. A nejde tam o to, že jsou slavní, ale že se věnují tomu, co je naplňuje.

    Nakonec ještě moje velká poklona za Vaši poslední větu. Tolik rodičů své děti chce měnit. Těch pochval a odměn, co na to padne ...
    Jdu sám sebe přesvědčovat, že můžu také o svých dětech prohlásit za nic na světě bych nechtěl, aby byly jiné :-)

  • 17. 10. 2016 18:09

    Betulina (neregistrovaný)

    Děkuji JB,

    všichni děláme ve výchově chyby ... já jsem jich určitě spoustu nadělala. Jen se je snažím neopakovat. Co opravdu nefunguje je třeba facka (zkusila sem a nebudu to opakovat) a už vůbec nefunguje, když se dítěti neřekne proč ji dostalo ...

    Neříkám synovi rozkazem: Vezmi si svetr! Říkám venku je chladno vezmi si raději svetr, aby ti nebyla zima. Když věci říkám tímto způsobem, nemám naprosto žádný problém. Prostě nedělá automaticky věci, které mu třeba přijdou nesmyslné, pokud ale dostane vysvětlení pak je vše naprosto v klidu. Chci dítě co přemýšlí, ne cvičenou opičku, nebo papouška, co nemá vlastní názor ... vždyť by ho ti okolo brzo zadupali.

    No uznejte "rozkaz zněl jasně ... a na konci zastřelili pošťáka" ... a proč protože ten člověk nepoužíval hlavu, poslouchal bezhlavě rozkazy jako cvičená opice, a na konci ještě ani necítil vinu za svoje činy.

    Lidé, kteří nemají vlastní názor, často končí v různých sektách ... právě proto, že se za celý život nenaučili používat hlavu. Jen slepě poslouchali rozkazy a nechali se vést neznámo kam. A když ten kdo rozkazoval nebyl moc inteligentní ale hlavně slušný člověk, pak běda těm co mu naslouchali.

    Náš dědeček je trošku generál, ... celý život říkal v zaměstnání lidem do mají dělat vždy se ale o ně obětavě staral, je ze staré školy a na lidech mu vždy záleželo. Často jim ale asi neřekl, proč to mají dělat...nebyli to lidé co by se ptali, prostě si odpracovali svých osm hodin a hurá domů ... na dědu se nezlobím, že si občas myslí, že ani děti nepotřebují vysvětlení... ale vysvětlení určitě potřebují děti jsou malé, ale nejsou vůbec hloupé. Děda jen vyrostl v trochu jiné době, než je dnes ... všichni museli poslouchat. Byla to norma ... dnes to norma není.
    Nemusíme poslouchat, ale musíme být schopni se o sebe postarat a sami si ve společnosti najít své místo, a pro mě je to často sakra dřina. Co si sama zasloužím toho si pak o to víc vážím ... tak ráda bych synovi umetala cestičky i jsem to chvilku dělala ... TO BYLA VELKÁ CHYBA

  • 15. 10. 2016 9:58

    nergistrovani (neregistrovaný)

    Gratuluji,jste rozumní,obétaví a odhodlaní rodiče,
    kteří nehážou vinu na jiné a hledají u sebe i psy-
    chologů cestu.Ostatní chtějí výhody.Vydržte,i když
    je to náročné

  • 14. 10. 2016 9:14

    Angelika (neregistrovaný)

    Vážený pane Petře. Zaměňujete dvě věci. Běžnou dětskou rozcapenost a soubor velmi těžko zvladatelných nepříjemností souvisejících s ADHD/ADD. Návrhy neinformovaných na řešení fackou jsou jednoduché, leč v případě postiženého dítěte nefunkční, až kontraproduktivní. Nejenomže dítě nechápe "za co", ale zpravidla docílíte opačného efektu, fackou naženete dítě do hysterického oblouku. A jak dál? Další facka? Půjčím vám naši šestnáctiletou slečnu, nebo její téměř stoletou tetu, která rovněž vykazuje příznaky ADD. Obě jsou velmi inteligentní, na hranici geniality, a svůj handicap zvládají právě touto inteligencí. Ovšem neznamená to, že nezakopávají v běžném životě o to, co my ostatní zvládáme levou rukou.
    A ještě jedna věc! Když má někdo zlomenou ruku, nikdo si nedovolí radit takovému člověku, jak si jí má míchat kávu. Ale pokud se týká postižení duševního, vždy se najde spousta radilů, kteří vědí, kudy na to!
    Držím palce všem rodičům takto postižených dětí a přeji jim hodně síly a porozumění v jejich nelehkém souboji s málo chápavou společností.

  • 17. 10. 2016 11:51

    JB

    Já myslím, že je to hodně smutné, když je někdo vděčný za facky a výprasky, jak o tom píše PETR. Mě to jen motivuje k tomu, abych své děti vychovával jinak. Aby mohly v nějakém budoucím komunikačním médiu ve svých 55 letech projevit vděčnost za respekt a podporu, díky které prožívají šťastný život.

    Bezmocná maminka v krámu je nejčastěji v úzkých, protože se stydí použít stejné donucovací prostředky, jaké používá doma. To děti poznají velmi rychle. Už jako miminko vycítí, jestli v rodině vládne harmonie, nebo je to o dominanci, kdy doma má díky fyzické síle navrch rodič, ale "malý tyran" se hlásí o moc na veřejnosti, na návštěvě nebo pak doma velí mladším sourozencům.

    Nastudovat Aspergerův syndrom nezabere zase tolik času. Já určité zkušenosti mám, i když nejde o mé děti. Nemám důvod kádrovat, zda se ty děti tak narodily, nebo je to špatnou výchovou. Důležité je, že je s nimi možné vyjít bez násilí stejně jako se zdravými dětmi. Jen je potřeba znát pár pravidel. Typická pro AS je například neschopnost udržet přímý pohled do očí. Pokud to berete jako nevychovanost, můžete z něj zkusit oční kontakt vymlátit. Myslím, že máte stejnou šanci, jako že z barvoslepého vytlučete správnou barvu pastelky.

  • 14. 10. 2016 9:28

    Jana (neregistrovaný)

    Tak tento článek mě jako matku se třemi dětmi s ADHD zvedl ze židle a upřímně bych takovému člověku než začne toto psát přála jeden den u nás doma a myslím že by to v životě nenapsal. Takže jste srdečně zváni na návštěvu a přeji hodně nervů

  • 14. 10. 2016 9:52

    Ori (neregistrovaný)

    Proboha lidi,naučte se číst články a ne jen titulky pokud je chcete komentovat. Jinak to vypadá že neumíte pracovat s textem. Btw,3 děti s ADHD tam bude nejspíš hrát roli dědičnost,ne náhoda. U nás manžel ADHD, syn ADHD,dcera známky Aspergera.

  • 14. 10. 2016 10:21

    Lenka Krbcova

    Dobrý den, paní Jano, zajímalo by mě, co přesně Vás na článku zvedlo ze židle? Vyjadřujete se skutečně k textu článku, nebo v něm citovaným příkladům, které zpochybňují ADHD? Zdravím, LK, Vitalia.cz

  • 14. 10. 2016 9:33

    střízlivý (neregistrovaný)

    Podivuji se nad tím, že autor je psycholog. Zjevně velmi vzdálený
    praktickému soužití s takovým dítětem. Je velmi zcestný názor, že
    tomu prospěje "řemen". Žijeme ve zcela jiné době, kdy takto postižení
    jedinci, byť někdy s nadprůměrnou inteligencí, jsou díky nekoncepční
    školní výuky mnohdy doživotně diskvalifikování. Souhlasím, že s pubertou a dospívajícím věkem typické projevy ADHD většinou pominou,
    ale to je již pozdě, poněvadž handicapy zejména v matematice, příp.
    jazykové výuce je vyřadily z návazného vzdělávacího procesu.
    Poněvadž se jedná o nezanedbatelný počet potenciálně kvalitních
    jedinců, měl by se tímto problémem vážně zabývat rezort školství.

  • 14. 10. 2016 10:25

    Lenka Krbcova

    Dobrý den, i Vás se ptám, zda se vyjadřujete skutečně k textu článku? Pokud si článek přečtete, zjistíte, že autor nic podobného netvrdí, uvádí pouze příklady přístupu k ADHD. Zdravím, LK, Vitalia.cz

  • 14. 10. 2016 10:46

    Martin (neregistrovaný)

    Dnešní doba se, bohužel, vyznačuje až primitivním zjednodušováním do zkratek a hesel, potřebou všechno zaškakulkovat a v neposlední řadě neodolatelnou potřebou komentovat všechno. Je to, mimochodem, vidět i na některých příspěvcích v této diskusi, kdy si pisatel zřejmě přečetl jen titulek a už už musí plodit názor...

    Ať už je ADHD diagnóza, nebo souhrnné označení několika diagnóz (o čemž se vedou též diskuse), bývá v rámci populárního škatulkování "diagnostikována" i u obyčejných sígrů, kteří odborníka nikdy neviděli, ale holt "nemám doba grázla, ale chudáka s ADHD...".

    ADHD je diagnostikováno průměrně u 5-7% dětí. Když se zeptáte učitelek, trpí ADHD 80% jejich svěřenců. A když se většina lidí (statisticky 90% rodin) potká s ADHD nikoli jako s diagnózou, ale jako s "omluvou nevychovanosti", nedivte se komentářům, že to vyřeší facka.

    Je to podobné, jako kdyby se každý zloděj obhajoval, že je kleptoman. Pak v široké veřejnosti diagnóza kleptománie ztratí svůj vlastní význam. A mám dojem, že právě toto se děje u ADHD.

  • 14. 10. 2016 10:52

    C U R I O U S (neregistrovaný)

    1) Vyvíjí se nějak v čase počet (procento) dětí rodících se s ADHD či jinými vadami?
    2) Co je příčinou vzniku ADHD a (pokud se procento v populaci mění) co má vliv na změnu počtů takto postižených?

  • 14. 10. 2016 11:12

    Standa (neregistrovaný)

    Vlivy jsou dva:

    A) Fyziologické - lidé mají děti v pozdějším věku, kdy již vajíčko, spermie i prostředí v děloze není optimální.

    B) Lékařské: dnes se zachraňují čím dál mladší nedonošenci, téměř ještě embrya, která se vám s přehledem vejdou do dlaně. Inkubátor ale nemůže zajistit stejně kvalitní prostředí pro vývoj, jako děloha.

    C) Genetické: v přirozeném prostředí přirozený výběr poškozeného jedince vyloučí z plození dalších generací. Dnes jej chirurgicky opravíme či medikamentózně stabilizujeme, dítě se dožije plodného věku, vybere si partnera a zplodí další generaci, dědičná vada se přenese dál.

    Tyto dědičné vady vznikají jednak náhodně (mutace) a jednak v důsledku příčin popisovaných v bodě A a B. Ještě před 100 lety by "evoluční princip" zabránil přenosu vady na další generace, dnes již ne.

    Logicky se pak podíl lidí s problémy (od rozštěpu po ADHD, od alergie po oční vady, od neplodnosti po srdeční vady, které dnes operují již přímo v děloze) v populaci zvyšuje, evoluce lidského druhu nabrala opačný směr.
    A to nejen ve fyzické, ale i duševní degeneraci: dříve lidé mohli mít tolik dětí, kolik jich byli schopni uživit. Čím inteligentnější, pracovitější a fyzicky zdravější pár, tím více dětí zvládl uživit. Existence sociálního státu toto otočila, vyšší počty dětí mají spíše sociálně nepřizpůsobiví jedinci, kdežto zejména lidé s vyšším vzděláním si pořídí dítě sotva jedno, ovšem z jejich daní se motivují k plození ti nepřizpůsobiví. Existence průběžného penzijního systému zrušila potřebu mít vlastní děti, které dříve byly jedinou zárukou toho, že se o mne bude mít kdo ve stáří postarat. Dříve si lidé při výběru partnera dávali pozor i na jeho zdravotní stav. Dnes to tolik neřeší - sice naše děti pravděpodobně podědí naše vady, ale tak moc to nevadí, protože drahou zdravotní péči o ně nám zaplatí ostatní přes povinné zdravotní pojištění (respektive daň, pojištění vypadá jinak).

    Tím neříkám, zda to je dobře či špatně, zda se s tím něco má (a dá) dělat, nebo ne. Je mi přijde, že si trochu lžeme do kapsy a politickokorektně některá témata považujeme za tabu. Pokud se ale o některých věcech nesluší mluvit, pak ani není možné problém (a natož řešení) identifikovat.

  • 14. 10. 2016 11:47

    Kybernet (neregistrovaný)

    Omezovani evoluce lidi pouze na genetickou slozku je dost caste nepochopeni hlavne technicky orientovanych jedincu... uplne opomijite mnohem dulezitejsi cast, ktera nas odlisuje od ostatnich druhu - kulturni, nebiologicky prenos dedicne informace... Neboli to, jak dokazeme vyuzit svuj intelekt pro dalsi rozvoj schopnosti celeho druhu. To vase nedonosene embryo muze lidstvo diky svemu mozku posunout dale, nez nekolik desitek generaci nahodnych mutaci... Tj. zachrana jedincu, kteri by jinak fyziologicky neprezili, je naopak nase zasadni vyhoda a jeden z velkych urychlovacu lidske evoluce, ktera ma stale stejny smer (zvysovani slozitosti).

  • 14. 10. 2016 12:42

    Standa (neregistrovaný)

    "není jen" neznamená, že genetika nemá vliv.

    Jasně že vědecký/kulturní rozvoj v čase zvyšuje schopnosti celého druhu.
    Tedy pokud by například průměrné IQ zůstalo na úrovni 100, tak za 100 let (pokud ovšem naopak nevypukne válka a doba temna) se i při stejném průměrném IQ schopnosti lidstva zvýší, protože se zvýší objem znalostí i naakumulovaný kapitál.
    Dokonce je možné, že i když za 100 let to průměrné IQ klesne na 95, tak ten kulturní a vědeckotechno­logický rozvoj to převáží.
    Ale jistě nezpochybníte, že kdyby naopak za 100 let bylo průměrné IQ vyšší, např. 105, tak že by se schopnosti lidstva posunuly ještě více, oba vlivy by se násobily.

    Takže jestli při současném trendu směřujeme k tomu, že za 100 let bude mít lidstvo průměrné IQ citelně nižší (protože zcela zjevně lidé hloupější mají více dětí, než lidé chytřejší, respektive lidé méně schopní mají dramaticky více dětí, než kolik by za normálních okolností byli schopni uživit) a jestli navíc skoro všichni budeme mít ADHD, alergie, odoperované srdeční vady, 10 dioptrií na očích, vykloubené kyčle a rozštěpy, tak to lidstvu rozhodně moc nepomůže. Stejně jako fakt, že drtivá většina lidí nebude schopna se rozmnožovat přirozenou cestou, což rozvoj dříve jmenovaných vad opět jen posílí.

    A zkuste domyslet, co takový trend dokáže ne za 100, ale za 500 let. Rozhodně se nenaplní vize různých SciFi spisovatelů o budoucnosti plné filosofů, ušlechtilých bytostí, průzkumníků vesmíru, atd... to s IQ 80 zkrátka nejde. A dost možná ani s IQ 100. Kumulováním znalostí a kapitálu můžete existující biologické schopnosti využít více, ale má to své limity a při postupné degeneraci lidstva hrozí, že časem ztratí i to kulturní dědictví, protože degenerace přivodí konflikty a vítězství temnoty. Na prokouknutí slibů nějakého demagogického diktátora či sociálního inženýra potřebujete zdravá selský rozum, ono IQ.

    Lidé s nízkým IQ nejsou schopni to kulturní bohatství ani vstřebat, ani využít. Zkuste někoho s IQ 95 poslat na ČVUT či Filosofickou fakultu.

    Evoluce by potřebovala motivovat chytré a zdravé mít více dětí a těm méně chytrým a zdravím naznačit (rozhodně ne zakázat!), že by dětí měli mít jen tolik, kolik uživí, ale také kolika budou schopni zaplatit (v případě nezdravých velmi drahou) zdravotní péči a nákladnější vzdělávání (asistenty, pomůcky, ...). A také že by si tito méně chytří a zdraví lidé měli uvědomit, že jejich méně zdravé a chytré dítě je zřejmě nebude mít kapacitu v penzi živit (a že tedy pořizovat si dítě ztrácí ekonomický smysl), protože bude mít starosti uživit (a zaplatit léky) samo sebe.

    Není tedy potřeba zavádět nehumánní opatření jako stará Sparta, natož obludné metody nacistického Německa. Stačí jen obnovit přirozené svobodné prostředí, kde jedni nejsou nuceni platit přídavky a lékařskou péči cizích dětí. A kde děti jedněch nejsou v penzi nuceni živit rodiče druhých (natož bezdětné).

    V přirozeném prostředí ti schopnější opět začnou mít více dětí:
    - stát jim nesebere třičtvrtě příjmu na daních, takže budou mít na pořízení velkého bydlení, případně na zaplacení služeb typu úklid, hlídání dětí, atd..
    - budou vědět, že nikdo nebude nutit jejich děti živit cizí staré lidi (cizí rodiče a bezdětné) a ta jim zbyde na podporu vlastních rodičů

    Například mít děti až v pozdějším věku (častá příčina problémů a vrozených nedostatečností) je zcela dobrovolné rozhodnutí, které ti lidé činí za nepřirozených podmínek: mají z něj jen výhody (déle si mohou užívat), ale nevýhody (riziko vad a náklady na jejich léčbu) hodí na celou společnost. Tomu se říká morální hazard.

  • 14. 10. 2016 14:03

    Kybernet (neregistrovaný)

    Pozor na vecne nesmysly, jako ze by prumerne IQ mohlo byt jine nez 100 (zkuste si ve zbytku pracovni doby zjistit neco o zpusobu jeho vypoctu) nebo ze lidstvo posouvaji vpred pouze deti chytrych a uspesnych rodicu (zalistujte si v zivotopisech slavnych lidi).

    Krome toho, co je v evoluci lidi prirozene, neurcujete ani vy, ani ja, ani zadny politik a jsou to podminky, ktere uz nejde vratit (a ktere by si nikdo nepral, vcetne vas, protoze v porovnani s vasimi navrhy jde o uplne jiny svet). Jakmile jsme jednou ziskali (v evoluci!) schopnost vylepsovat sve vlastnosti jinak nez geneticky, nebylo cesty zpatky. Ano, v budoucnu bude vic a vic lidi zavislych na medicinske peci, stejne jako je tomu dnes v porovnani s minulosti. Ale zaroven bude vic lidi schopnych provadet veci, ktere driv nebyly mozne, protoze krome zachrany ty same technologie budou rozsirovat nase moznosti. Misto obycejnych dioptrickych cocek to budou treba noktovizorni. Jak dlouho by trvalo evoluci o tradicnich trech pilirich (dedicnost, prirozeny a pohlavni vyber), nez by cloveku pridelila videni ve tme? A jak dlouho by to trvalo komercnimu vyvoji, kdyby cilova skupina pro zakladni vyvoj (ta, co potrebuje dioptrie) byla radove mensi, protoze lidem by se nekazily oci?

  • 14. 10. 2016 23:33

    Standa (neregistrovaný)

    To je jen slovíčkaření.
    Jde o to, zda za 100 let bude inteligence průměrného člověka blíže dnešní MENSA, nebo blíže dnešní pomocné škole.
    Jde o to, zda za 100 let budeme schopni neasistovaného rozmnožování, vidění bez implantátů, života bez odoperování stovky vrozených vad ještě v inkubátoru. Asi optimální budoucnost lidstva vidíme každý jinak. Problém je, že ten dnešní směr je umělý a vynucený (pochybuji, že úspěšní rodiče živí početné děti nepřizpůsobivých dobrovolně).
    Tedy ani ta evoluce dnes nejde přirozeně, ale je zdeformována sociálním státem.

    Ano, v budoucnu zřejmě budeme schopni vylepšovat schopnosti člověka. Ale i tak je určitě lepší dále vylepšovat zdravého jedince se schopností pochopit strunovou teorii, než vycházet ze zkrouceného alergického agresivního a nesoustředěného omezence.

    A je vůbec otázka, zda s tím materiálem, co máme (půlka dětí s ADHD, stálé snižování nároků ve školách, aby děti stíhaly, trávení času po doktorech místo ve škole, ...), vůbec do té zářné technologické budoucnosti dojdeme. Západní svět spíš vypadá, že co nevidět zbankrotuje, mezinárodní situace vypadá, že může kdykoli vypuknout velká válka a stále dominantnější roli ve světě hraje náboženství "míru", které má ambici nás vrátit o 1300 let zpět. A stále zdegenerovanější populace západu tomu těžko bude odolávat. Ne vždy jde vývoj jen dopředu, doby temna jsou v dějinách docela běžné a my si o jedno takové koledujeme.

    Ideální by bylo provozovat vedle sebe oba principy - kdo chce dobrovolně ze svého dávat přídavky a platit doktory nepřizpůsobivým, může. Kdo chce být účastníkem státního zdravotního "pojištění", které platí péči i lidem, kteří vědomě riskují početí i když mají nějakou genetickou vadu, nebo zvyšují riziko tím, že mají děti až v pozdním věku, ať se účastní.
    Ale vedle toho dovolme vznik tržního komerčního zdravotního pojištění, tržního systému zajištění na penzi (fondy místo průběžného systému), a tak dále. A ať se každý rozhodne, zda se chce účastnit degeneraci podporujícího státně socialistického systému, nebo raději tržního systému založeného na smluvní svobodě.

  • 18. 10. 2016 1:01

    JB

    Otázka je, jestli se ten systém založený na tržních a finančních principech hroutí kvůli podpoře nepřizpůsobivých, jak to vidíte vy, anebo ze své vlastní podstaty.

    Otázka je, jestli ten úžasně rychlý technologický pokrok nezničí brzy lidstvo nebo možná i celou planetu, protože krátkodobá výhoda může v delším horizontu znamenat dost zásadní problém. A to nenarážím zdaleka jenom na vynález jaderné energie.

    Jaká by asi byla dnes situace na Blízkém východě nebýt zcela dominantního postavení ropy v dnešním "tržním" světě?

    Od Jardy Duška jsem slyšel, že staří Toltékové odmítli využívat vynález kola, protože předvídali, že dílčí výhody nakonec nepřeváží nad celkovými nevýhodami...

    Jasně, řeknete si, že nám je v těch zateplených klimatizovaných palácích mnohem líp než by nám bylo v jeskyni. Určitě ano, protože jsme si už zvykli. Ale nedávno jsem viděl zajímavý TED talk o výzkumu Harvardské univerzity, který trvá už asi 70 let. Původně to na tak dlouho neplánovali, ale bylo to tak zajímavé, že vždycky někdo přebral štafetu. Sledovali životy lidí z odlišných sociálních vrstev, pravidelně je otravovali s dotazníkem, aby zjistili, co dělá lidi šťastnými. Nejsou to prachy ani technologický pokrok. Nejdůležitější pro šťastný život jsou prý mezilidské vztahy...

  • 19. 10. 2016 14:09

    jehovista (neregistrovaný)

    Evoluce treba dospeje(napr. skrze sebevrazdy) k tomu, ze clovek ty mezilidske vztahy ke stesti potrebovat nebude.

  • 21. 10. 2016 11:05

    JB

    Vyloučit to nemůžeme, jen nechápu ten příklad se sebevraždami. Šťastní lidé nemají důvod k sebevraždě, evolučně by se tedy neměli z populace vytrácet jedinci s dobrými mezilidskými vztahy.

    To už by mi spíše dávalo smysl, že k takové evoluci dojde skrze vraždy. Některým lidem dobrou náladu nevezmete jinak, než že je zabijete ;-)

  • 19. 10. 2016 17:06

    Standa (neregistrovaný)

    No jako prima, ale jak to souvisi s tim, co jsem napsal?

    1) Kam to ti Toltékové bez toho kola dotahli i v tom dlouhodobem horizontu?
    2) Jak z vašeho nazoru, který respektuji, plyne, ze je lepsi degenerovane lidstvo nez nedegenerovane? A jak z toho plyne, ze by ti nadanejsi měli pod hrozbou trestu zivit ty line a podporovat jejich porodnost?
    3) Myslim, ze neznam nikoho, kdo by tvrdil, ze peníze člověka udelaji stastnym. Daji mu ale nezavislost, umozni mu poznávat svet. Vychovat, vzdělat a zabezpecit deti. Kazdopadne je věc každého, zvážit si, co ho dela stastnym a pokud to je třeba vice volneho casu, tak at klidne pracuje jen 2hodiny denne. Jen si pak nesmí stěžovat, ze ma malo a pozadovat, aby mu bydleni a zdravotni peci a skoly pro deti platili ostatní.

  • 20. 10. 2016 1:37

    Viktor (neregistrovaný)

    " Myslim, ze neznam nikoho, kdo by tvrdil, ze peníze člověka udelaji stastnym "

    Žijeme v materialistickém světě ( osobně ho moc nechápu ). Dle mého jsou peníze prostředek k rádoby štěstí, aby si lidi mohli kupovat VĚCI a pak si myslí, že jsou šťastní, když je mají.

    " Daji mu ale nezavislost, umozni mu poznávat svet. Vychovat, vzdělat a zabezpecit deti. "

    Nezávislost díky penězům, ale jděte.
    Vychovat ? K tomu jsou potřeba prachy ?
    Vzdělat ? V ČR je státních škol zdarma... a my i přesto, že nejsme žádní boháči, na soukromou školu pro prvního syna máme, ( asi proto, že neutrácíme za ty VĚCI ).
    Zabezpečit děti ? To záleží na tom. Poznal jsem se s člověkem, multimilionářem, neustále nakupujícím pozemky, a když jsem se ho zeptal, proč stále hromadí majetek, když stejně umře, tak že prý pro syna.

    Někomu snad bude stačit usedlost a pár arů k tomu. A k tomu bude asi potřeba ta výchova :-)

    No a " poznávat svět ". To je široký pojem.

  • 20. 10. 2016 18:10

    JB

    Všechno souvisí se vším ;-)

    Vy jste přesvědčen o své pravdě, ve které patříte k těm nadaným, pilným, přizpůsobivým, nedegenerovaným a věřícím v ty správné hodnoty. Proto si zasloužíte své peníze, úspěch, štěstí a zdraví, ale okrádají vás o to vše méně nadaní, líní, nepřispůsobiví a nesprávně věřící.

    Z vaší perspektivy jsme nejspíše na pomyslném vrcholu a hrozí nám úpdadek do doby temna. Ale možná, jestli lidstvo přežije, bude právě současnost hodnocena jako doba velkého temna. Možná se přijde na to, že pokus vše vlastnit - půdu, vodu, živé bytosti, obrázky i melodie - a to vše oceňovat penězi, že to byla slepá cesta. Možná bude potřeba úplně jiného přístupu, aby se lidé přiblížili k harmonii a rovnováze mezi sebou vzájemně a také mezi lidmi a přírodou.

    K Toltékům jen tolik, že vaše otázka dává smysl, pokud bychom se bavili o zaniklé civilizaci nebo rase. J. Dušek ale používá výraz Tolték pro stav ducha. Pokud máte zájem (a odvahu) konfrontovat své vidění světa s poněkud jiným, doporučuji například rozhovor D. Drtinové s J. Duškem na DVTV.cz

  • 14. 10. 2016 11:54

    Mary (neregistrovaný)

    Ptal se vás někdy doktor na to, co jíte vy nebo vaše děti? Nemocenský průmysl je rad za každého pacienta, který se vrací do ordinaci.
    V Británii je TV program Food Hospital. Potravinová nemocnice. Lékaři s vyzivovou poradkyní sestavují jídelníček i pro děti s ADHD. Byl tam jeden takový hoch, co doma prokopl dveře a ze školy ho vyloučili . Dva měsíce měl jídelníček pod odborným dohledem, a výsledek byl úžasný.
    Každý to muže zkusit. Každý přece ví, co je a co není zdravé. Tak si trochu víc věřte.

  • 14. 10. 2016 12:42

    Angelika (neregistrovaný)

    Ano. To je pravda. Pokud jsme nehlídali jídelníček, hlavně barevné bonbony, bylo dítě ještě živější, v noci spalo ještě méně, než obvykle. Od Ramy jsme se vrátili zpět k máslu, minimalizovali červené maso, přidali více mléčných výrobků a zeleninu z vlastní produkce. Nebyla tak načančaná, jako ta z obchodu, zato byla chemicky neošetřovaná. Ne, že by to bylo všespasné, ale citelný rozdíl tam byl. Místo jedenácti vstávání za noc, jsme vstávali jenom pětkrát! Parrráda ;)

  • 14. 10. 2016 13:56

    Mary (neregistrovaný)

    Přeji vám hodně sil a vytrvalosti. Bohužel si mnoho lidi mysli, ze člověk ma jednu trávicí soustavu pro jídlo a druhou pro léky. To je pravé omyl a změnou stravy už spousta pacientů mohla snižovat dávky léku.
    Hodně štěstí.

  • 14. 10. 2016 12:56

    LRaven (neregistrovaný)

    Takoví ti poloburani "ze staré školy", kteří by všechno řešili jen bitím, jsou pro děti, které jsou jakkoli odlišné, ta největší zhouba. Takové dítě pak žije v přesvědčení, že je zbytečný a nevychovaný odpad, protože mu to je odmala (doslova) vtloukáno do hlavy, a přitom může být někde hluboko uvnitř génius. Právě takové poruchy jdou často ruku v ruce s genialitou. Nejedna slavná mozkovna trpěla autismem nebo ADHD.

  • 14. 10. 2016 14:23

    Betulína (neregistrovaný)

    LRaven,

    ty děti s AHDH atd. to dají, jen ten začátek je těžší, to je ale ve výsledku posílí, tomu opravdu věřím.

    Setkají se v životě s lidmi, kteří mají zjednodušený náhlad na svět, je jich hodně. Ti lidé nejsou zlí, jen se dívají na svět svýma očima a většinou se neumí zamyslet nad tím, co jim třeba řekne někdo jiný a nedokáží pochopit, že svět je o rozmanitosti a je to jen jenich škoda ... nebo vlastně není, protože stejně nevnímají rozdíl... prostě se nemá cenu takovýni lidmi zabývat.

    Čím dříve si na to děti s AHDH a další. zvyknou, tím je to pro ně lépe a inteligence, ta se časem téměř vždy projeví :)

  • 14. 10. 2016 18:15

    Armin36 (neregistrovaný)

    Ono by to chtělo se dětem zdravě věnovat od mimča. Ne je přehnaně hýčkat a rozmazlovat a pak se divit, že jsou nezvladatelné a skáčou nám po hlavě. Samozřejmě jsou ti co opravdu trpí abnormální hyperaktivitou, ale ne v takovém měřítku jak se to v současnosti prezentuje. Bohužel, jakekoliv "dis....." je v současnosti velice populární a tim pádem i lukrativní. Tzn. snadný zisk pro .. Omlouvám se seriózním lékařům,..

  • 14. 10. 2016 20:28

    Kaja (neregistrovaný)

    Zdravím, mám doma syna 21 let s ADHD (diagnostikovanou na základě odborného psychiatrického vyšetření vč. EEG ) s poruchou chování v těžší formě již od útlého věku. Od svých 7 let bral léky, aby mohl chodit do školy, protože sedět 45 minut na místě byl pro něj opravdu velký problém. Další velký problém bylo předvídání následků při některých činnostech, kdy z nepozornosti někomu ublížil nebo něco rozbil. Bohužel měl celý život smůlu na samé "chytrolíny", kteří ho stále soudili a vše sváděli na jeho "nevychování a rozmazlenost"a vždy byl jimi potrestán za to, že to udělal schválně. Postupem času se jeho jméno stalo "zaklínadlem" i ve škole a v širší rodině a když se něco stalo vždy za to mohl on ač to mnohdy nebyla pravda. Vyrostl z něj člověk s nulovou sebedůvěrou, s dalšími psychickými problémy ( mimo ADHD), závislostmi na všem možném, který si již několikrát sáhl na život, protože on si přeci žít nezaslouží a je na světě zbytečný Lidská hloupost,omezenost a arogance ho málem stála život. A pokud by někdo z těch "moudrých" co zde píší příspěvky, chtěl napsat, že se mu asi nikdo nevěnoval, tak jen pro info od první třídy jsem se s ním učila,chodil na floorbal, na kytaru, na keramiku a výtvarný kroužek, jezdil na kole, hrál šachy mj. výborně, lyžoval atd. Jen bohužel někteří nebrali jeho diagnozu a odlišné fungování mozku vážně a svou hloupostí mu hodně ublížili.

    Přiště doporučuji všem opradu "chytrým", aby si přečetli nějakou seriozní publikaci, která popisuje jak takovým lidem mozek vlastně funguje než napíší nějaký stupidní blábol o řemenu a fackách. Je to stejné jako by jste někoho s kratší nohou nutili chodit rovně nebo někomu s epilepsií při záchvatu řekli ať se přestane válet po zemi!!!!!

  • 16. 10. 2016 4:26

    Ivan (neregistrovaný)

    Co je to s prominutím za žvásty ? Měl smůlu na samé chytrolíny ve svém okolí a on jenom přitom má velký problém s předvídáním následků svých činů :-) Přesně tenhle přitroublý styl dělá z dětí trosky, jak popisujete. Přirozené je synka místo vyvážení na šachy naučit, že v životě za nepozornost a nepředvídání následků činů přijde rána, někdy menší, někdy větší a nebojte se, pochopí to i pes.

  • 18. 10. 2016 23:37

    šAJH (neregistrovaný)

    To je právě problém, že autistům chybí empatie, takže i když jsou schopní díky své inteligenci odvodit, že X je blbec, nebývají schopni předvídat, že když mu tuto zjevnou pravdu (kterou logicky odvodili a ze své zkušenosti vědí, že se nemýlí) sdělí, asi to X bude dost vadit.
    Jistěže je přirozené vyvážet synka na šachy, když je umí hrát a baví ho to. Ale těžko můžete někoho, kdo je tak inteligentní, že může hrát šachy, úspěšně vychovávat jako psa. Mohl byste se dozvědět, že jste blbec.

  • 19. 10. 2016 10:04

    Betulina (neregistrovaný)

    pro šAJH

    No je prostě potřeba tomu autistovi říct, že si sám uškodí, když na-přímo řekne, "blbci" kde se jeho IQ ve skutečnosti nachází a jak na tom mentálně je, protože "blbec" právě díky jeho nízkému IQ nemá schopnost tuto informaci ani přijmout ani zpracovat takže reaguje většinou verbální agresí ... pádné argumenty nemá možnost zpracovat, prostě na to mentálně naprosto nemá kapacitu... nerozumí souvislostem.

    Lidé jsou různí hloupí, chytří, hodní zlí, asociální a nikdo z nich nemůže zato co, mu bylo naděleno, ale je jen na něm co s tím udělá nebo neudělá ... všichni tu stejně musíme nakonec společně žít a přežít.

  • 20. 10. 2016 1:18

    Viktor (neregistrovaný)

    šAJH > To je právě problém, že autistům chybí empatie ...

    " No je prostě potřeba tomu autistovi říct, že si sám uškodí ... "

    Ale takto jednoduché to není, milá Betulino. Uvědomte si, že autista nechápe vaše vnímání světa, stejně tak jako vy nechápete to jeho. Vysvětlit něco autistovi, tak, aby to do budoucna fungovalo, není vůbec jednoduché.

  • 14. 10. 2016 20:38

    Kalafuna (neregistrovaný)

    Byl jsem také hyperaktivní, ale na hřišti, na kluzišti, v lese, na louce, na dvorku.........hrál jsem fotbal, hokej, volejbal, jezdil na kole, plaval, běhal orientační závody, hrál na housle, na klavír, na kytaru..........a ještě jsem se velmi dobře učil (nebo jsem to měl v sobě), ale to byla jen aktivita, že? Co z toho dnešní hyperaktivní děti dělají? Není to náhodou tak, že dítko je aktivní tam, kde aktivní být nemá? Že je najednou klidné, když po něm nikdo nechce, aby dávalo pozor? Pan Petr to ve svém příspěvku řekl výstižně. A nic na tom nezmění hypotézy dnešních "psychologů". A nezdá se vám, že těch hyperaktivních, co nechtějí dělat to, co se po nich žádá, neboť na to MAJÍ PRÁVO (povinnosti je nezajímají), přibývá?

  • 15. 10. 2016 7:48

    333 (neregistrovaný)

    Ooooo, pan chytry... Vam, panu Petrovi a dalsim podobnym, bych doporucoval zjistit si relevantni informace o ADHD, ADD , AUTISMU, ASPERGERECH. Nebudete pak psat takove blaboly a n.a.s.i.r.a.t jiz tak dost zkousene rodice takto postizenych deti !

  • 13. 12. 2016 10:33

    Nimha (neregistrovaný)

    Moc děkuji za článek, povzbudil mě a potvrdil mi, že se na ADHD dívám správně.

    Mám syna s ADHD, teď je ve druhé třídě. Jeho pozornost upadá velice brzy a odráží se to na známkách. Jeho pobíhání rozčiluje učitelky a tak má plno poznámek. A mohla bych pokračovat dál a dál... prostě klasika ADHD.

    Některé děti mají schopnost soustředění "zadarmo", jiné se tomu musí učit. Stejně tak je to s disciplínou a dodržováním režimu. Bohužel, toho se nedá docílit bitím a tresty, jak si někteří lidé myslí. Láska, trpělivost a přísnost - užitá v těch správných poměrech je podle mě základ. No, není to lehké, to přiznávám.
    Ale kreativita, kterou má můj syn darem, je zase něco, co nemají ostatní. Občas koukám, co všechno je možné vymyslet nebo dělat jinak. A já tomu moc fandím.

    Ve škole je třeba dobré jen tupě opisovat z tabule a dělat co ostatní (autority) říkají, ale v životě se na žádné opisování z tabule nehraje a každý je sám za sebe. Ti, co v životě jen poslouchají nikdy samostatní nebudou. Ti, co nebudou umět kreativně řešit problémy se v nich budou zbytečně dlouho babrat a těžko se budou posunovat dál.

    Život s ADHD dítětem je docela náročný, ale každé plus má své mínus a naopak. :-)

    Myslím, že největší problém pro rodiče je strach, že jejich dítě je "odepsané" a že z něj nikdy nic nebude. Trápí nás jejich špatné známky a stížnosti učitelů. Mnohdy nevíme co s tím...

    ADHD děti jsou možná trochu jiní, ale to neznamená horší. Co se dnes zdá jako špatné, může být později pro život veliké plus. Jen musíme dokázat v těch našich ADHD dítkách neutlouct všechno to úžasné, co v nich je a nesnažit se je nacpat do "krabiček", které pro ně ve škole nachystali. Jsou to úžasné děti a momentálně je nás, rodičích, abychom v nich viděli víc těch pozitivních věcí a těmi je povzbuzovali. Těch negativ slyší od svého okolí už tak dost. Potřebují porozumění a přijetí.

    Držím palce všem rodičům i dětem :-)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).