Právě pro situace, kdy prostě nevíte, co přesně dělat, ale současně nevíte, kam zavolat, a na 155 volat nechcete, protože stav tak akutní není, vznikla call centra záchranných služeb.
V roce 2009 jedno takové zřídili středočeští záchranáři. „Za loňský rok jsme přijali 6987 případů,“ řekla našemu webu Vitalia.cz mluvčí záchranky Středočeského kraje Monika Nováková.
Linka 800 888 155 je primárně určená pro obyvatele Středočeského kraje, ale jak podotkla mluvčí Nováková, dovolá se samozřejmě každý.
Lidé volají nejčastěji kvůli radám ohledně otevíracích hodin zdravotnických zařízení, lékáren a lékařským službám první pomoci. Dále operátoři radí, co má volající dělat například při teplotách, nachlazení, zažívacích potížích a nejrůznějších bolestech či kam se má v těchto případech obrátit na odbornou pomoc. Poskytují také psychosociální pomoc.
„Na lince slouží vždy jedna operátorka či operátor. Jsou to zdravotničtí záchranáři s praxí, kteří dokážou rozpoznat vážnější problém a jsou schopni okamžitě po vyhodnocení přepojit hovor na tísňovou linku 155,“ dodala mluvčí.
Funguje to ale i naopak – operátor z linky 155 může volajícího přepojit do call centra, pokud dotaz vyhodnotí tak, že není určen pro záchrannou službu.
Služba ulevila lince 155
Call centrum funguje jako doplňková součást zdravotnického operačního střediska, a provoz tedy záchranka financuje z vlastních zdrojů. Zřízením linky se ulevilo běžnému provozu linky 155. Operátoři dříve řešením takových telefonátů, které nebyly indikací pro výjezd záchranných složek, trávili přibližně 20–30 procent času.
Původně, během úvodní zkušební doby, sloužila středočeská linka jen lidem z Kladenska, Rakovnicka, Mělnicka a Berounska, později se ale rozšířila na území celého kraje. Nyní už volají obyvatelé celého Česka.
Linky i v Královéhradeckém a Pardubickém kraji
Podobnou linku později zřídily i záchranky v dalších krajích. Například v Královéhradeckém kraji je to číslo 841 155 155. „Volající zde získají veškeré potřebné informace o možnostech ošetření v pracovní době praktickými lékaři, včetně jmen zastupujících praktických lékařů. V mimopracovní době jsou volající směrováni dle charakteru obtíží na nejbližší vhodné zdravotnické pracoviště. Dále zde je možnost přímé konzultace zdravotních obtíží s operátorem, eventuálně s lékařem,“ uvádí se na webu.
Při Zdravotnické záchranné službě Pardubického kraje je pak zřízeno Informační zdravotnické centrum s čísly 469 666 666 nebo 469 666 999. I zde jsou operátoři nepřetržitě k dispozici pro konzultaci zdravotního stavu nebo pro rady, jak dále postupovat.
Moravskoslezští záchranáři call centrum zřídili v roce 2010, postupně ale jeho provoz potlačili. „Zřidili jsme call centrum v době, kdy provoz záchranných služeb přecházel z okresů na kraje, zanikalo hodně pohotovostí a lidé opravdu často nevěděli, kam se obrátit. Nicméně ze 7 až 8 tisíc hovorů ročně počet klesal na řádově jednotky denně, takže jsme provoz utlumili,“ řekl pro server Vitalia.cz mluvčí moravskoslezských záchranářů Lukáš Humpl.